تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

کره شمالی احتمالا فعالیت رآکتور تولید پلوتونیوم خود را از سر گرفته

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد به نظر می‌رسد کره شمالی فعالیت رآکتور تولید پلوتونیوم خود در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون در شمال پیونگ یانگ را از سر گرفته است.

اقتصاد ۲۴- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود در این باره نوشت: «از ابتدای ماه ژوئیه نشانه‌هایی از جمله نشت آب خنک‌کننده که برای خنک کردن رآکتور به کار می‌رود وجود دارد.»
این گزارش می‌افزاید که فعالیت رآکتور یونگ‌بیون از ابتدای دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی متوقف شده بود.
راه‌اندازی مجدد این رآکتور با ظرفیت پنج مگاوات می‌تواند به معنای ادامه برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ باشد که در نقض آشکار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
سرنوشت این مجتمع یکی از موضوعات مورد بحث در دومین نشست کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹ بود که بدون نتیجه به پایان رسید.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از اخراج از کره شمالی از سال ۲۰۰۹ تاکنون به تاسیسات این کشور دسترسی ندارند.

چندی پیش، وزارت دفاع آمریکا در گزارشی نسبت به افزایش خطر تنش اتمی در برخی از مناطق جهان هشدار داد و از ادامۀ برنامۀ سلاح‌های اتمی کره شمالی به‌عنوان فوری‌ترین و خطرناک‌ترین تهدید در زمینۀ تکثیر سلاح‌های اتمی یاد کرد.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که حاضر است تحت شرایطی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار و درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفتگو کند. او پذیرش گفتگو درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی از سوی این کشور را به عنوان این شرایط اعلام کرد.
خبرگزاری رویترز این اظهارات بایدن را تحولی در مواضع او محسوب کرد، زیرا بایدن در ماه مارس گفته بود که قصد ملاقات با رهبر کره شمالی را ندارد.

خبرگزاری فرانسه

ارسال نظر