تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
رئیس سازمان بورس اعلام کرد

آخرین خبر‌ها از تغییر دامنه نوسان بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت طرح سازمان بورس درمورد تغییر دامنه نوسان را تشریح کرد.

اقتصاد ۲۴- محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به برنامه سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان اظهار کرد: برای این دتغییر سازمان یک طرح تحقیقاتی دارد که تقریبا در مرحله نهایی و جمع بندی است. پس از آنکه جمع بندی شد مرحله‌ای برای نظرخواهی از فعالین بازار سرمایه در نظر گرفته شده است و اگر نهایی شد اجرایی میکنیم.

وی ادامه داد: دامنه نوسان، حجم مبنا و... جز از زیرساخت‌های بازار هستند و هرکدام باید با اجزای دیگر دیده شوند، تغییری که داده میشود هم برای همیشه باشد نه اینکه طرحی انجام دهیم و بعد تغییر داده شود. قصد داریم یک طرح بلند مدت طراحی کنیم.


بیشتر بخوانید: کارنامه رئیس سازمان بورس


بر اساس این گزارش، دامنه نوسان همواره یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های بازار سرمایه، مخصوصا طی یک سال گذشته بوده است. اینکه میزان دامنه نوسان چقدر باشد و اینکه اصلا باید در بازار سرمایه دامنه نوسان وجود داشته باشد یا خیر همواره محل بحث کارشناسان بوده است و بسیاری از صاحب نظران بازار سرمایه نیز بر این باورند که برای بهبود روند معاملات بورس باید به سمت افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل آن حرکت کرد، زیرا روند‌های هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بیشتر معاملات بورس می‌شود.

دامنه نوسان در بازار سرمایه از ۲۵ بهمن سال گذشته از مثبت و منفی پنج به مثبت شش و منفی دو تغییر کرد؛ تصمیمی که توسط شورای عالی بورس و با هدف تعادل‌بخشی به این بازار گرفته شد. البته عمر این تصمیم حدود سه ماه بود و دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت به مثبت شش و منفی سه افزایش یافت و در نهایت از ۲۵ اردیبهشت دوباره دامنه نوسان قیمت همه شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس، متقارن و در محدوده مثبت و منفی پنج درصدی داد و ستد شد.

ارسال نظر