تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰

اشتغال در بخش ساختمان احیا شد

اطلاعات بازار کار بهار ۱۴۰۰ حاکی از این است که در این فصل، بیش از ۷۴۲ هزار نفر از ریزش اشتغال کرونا، یعنی معادل ۵۰ درصد کل اشتغال آسیب‌دیده از این بیماری، جبران شده و در این میان بیشترین سهم از اشتغال جدید به بخش ساختمان تعلق گرفته است.

اقتصاد ۲۴- اطلاعات بازار کار بهار ۱۴۰۰ حاکی از این است که در این فصل، بیش از ۷۴۲ هزار نفر از ریزش اشتغال کرونا، یعنی معادل ۵۰ درصد کل اشتغال آسیب‌دیده از این بیماری، جبران شده و در این میان بیشترین سهم از اشتغال جدید به بخش ساختمان تعلق گرفته است. در مقابل بیشترین ریزش اشتغال دوره کرونا به بخش کشاورزی تعلق داشته که ۳۷۴ هزار نفر از شاغلان خود را در بهار سال قبل از دست داده و در بهار امسال نیز ۱۴ هزار نفر از شاغلان آن کم شده است.

بخش ساختمان اقتصاد ایران در بهار امسال ۳۸۱ هزار نفر شاغل جدید جذب کرده است. تعداد کل شاغلان این بخش حتی از بهار ۱۳۹۸ نیز ۳۳ هزار نفر بیشتر شده و با رشد ۱۱ درصدی به ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر رسیده است. از نکات قابل‌تأمل در بازار کار بهار امسال این است که باوجود کمرنگ شدن اثرات کرونا بر بازار کار و اشتغال، همچنان بخشی از گروه‌های شغلی به دلایلی نظیر اشباع بازار یا کاهش تقاضا به‌دلیل جهش قیمت با استمرار در ریزش شاغل مواجه شده‌اند.

از این دسته، می‌توان به گروه شغلی تولید منسوجات اشاره کرد که در بهار ۹۹ و اوج کرونا ۱۳۶ هزار نفر از شاغلان خود را از دست داده و در بهار امسال نیز ۲۱ هزار نفر از تعداد شاغلان این گروه کاسته شده است. ازجمله دلایل ریزش ۲۲.۵ درصد اشتغال این حوزه، می‌تواند کاهش قدرت خرید جامعه و افت میزان خرید پوشاک توسط مردم باشد.


بیشتر بخوانید: شامخ کل اقتصاد ایران افت فروش بازار‌ها را نشان می‌دهد


همچنین در فصل بهار ۳ سال اخیر، تعداد شاغلان حوزه چاپ و نشر به‌شدت کاهش پیدا کرده و از ۵۴.۴ هزار نفر به ۳۶.۱ هزار نفر رسیده که از افت ۳۳.۶ درصدی حکایت دارد. مجازی شدن آموزش در دوره کرونا و کاهش استفاده از نشریات در این دوره از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در این ریزش شدید اشتغال مؤثر باشد. از سوی دیگر اشتغال هتل و رستوران نیز در دوره شیوع کرونا با ریزش ۱۱۶ هزارنفری مواجه شده و ۳۱.۲ درصد شاغلان این گروه بیکار شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر