تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
اتاق بازرگانی تهران گزارش داد

چالش‌های صدور و تمدید کارت بازرگانی

مشکلاتی همچون بوروکراسی، پروسه صدور و تمدید کارت بازرگانی را از حدود ۱۴ روز (سامانه هوشمند اتاق بازرگانی) به ۹۰ روز (سامانه جامع تجارت) افزایش داده است.

اقتصاد ۲۴ - معاونت کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران به خواست فعالان اقتصادی به احصای مشکلات پیرامون تمدید و صدور کارت بازرگانی پرداخته، مشکلاتی که عملاً قاتلان زمان طلایی تجارت هستند. بوروکراسی و خطا‌های سیستمی، در کنار عدم التزام به آیین‌نامه اجرایی صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت، پروسه صدور و تمدید کارت بازرگانی را از حدود متوسط ۱۴ روز (سامانه هوشمند اتاق بازرگانی) به ۹۰ روز (سامانه جامع تجارت) افزایش داده است.

اما مشکلاتی که تاکنون احصا شده کدامند؟

اول: «استعلام کد‌پستی از سایر سامانه‌های دولتی»؛ شاید این موضوع بسیار ساده به نظر برسد، اما عملاً استعلام کدپستی به یک معضل بزرگ برای فعالان اقتصادی بدل شده، به‌نحوی‌که فرآیند صدور و تمدید را نه‌تن‌ها کُند، بلکه گاهی اوقات متوقف کرده است.

دوم: «داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه»؛ عدم‌امکان استعلام برخط مدرک دیپلم، موضوعی است که برای متقاضیان دارای مدرک دیپلم چالش‌برانگیز شده و موجب طولانی شدن زمان شده است.

سوم: «عدم‌پذیرش محل کسب به‌نام یکی از سهامداران در شرکت‌های حقوقی»؛ در حال‌حاضر، برخلاف بند مربوطه در آیین‌نامه صدور و تمدید کارت بازرگانی، سامانه جامع تجارت، محل کسب صرفا به‌نام شرکت را قبول می‌کند و چنانچه به‌نام یکی از سهامداران عمده باشد، در یک برخورد غیرقانونی، درخواست متقاضی پذیرفته نمی‌شود.


بیشتربخوانید:سامانه جامع تجارت درگاه صدور کارت بازرگانی؟!


چهارم: «پذیرش اداری بودن محل کسب براساس استعلام از سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی»؛ در حالی که برابر آیین‌نامه داشتن محل کسب با «موقعیت اداری» اعم از ملکی یا استیجاری؛ جزو شرایط اعلام شده است.

پنجم: «ضرورت داشتن شناسه رهگیری» درحالی است که برخی از فعالان اقتصادی در محل‌هایی مستقر هستند که امکان دریافت کد رهگیری را ندارند، نظیر پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، املاک اوقافی و...

چالش‌های تخصصی و فنی دیگری نیز هم‌اکنون در این فرآیند وجود دارد که موجب اطاله زمان و سردرگمی فعالان اقتصادی شده است. معاونت کسب‌وکار اتاق تهران برای حل این چالش‌ها پیشنهاد‌هایی نیز در نظر گرفته که به شورای گفتگو ارائه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر