تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

یونسکو: افغانستان با خطر فاجعه نسلی در زمینه آموزش مواجه است

یونسکو از پایان کمک‌های بین‌المللی به عنوان تهدید دیگر آموزش دانش‌آموزان افغان نام برده است، زیرا نیمی از هزینه‌های آموزشی در افغانستان از این راه تأمین می‌شده است. این در حالی است که پیشتر با وجود کمک‌های بین‌المللی به موضوع آموزش در افغانستان، حقوق معلمان به طور معمول دیر پرداخت می‌شده است.

اقتصاد ۲۴-سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو اعلام کرد که افغانستان به دلیل احتمال اوج گرفتن خشونت‌ها در پی بازگشت طالبان به قدرت، با خطر عقب نشینی از دو دهه تلاش برای آموزش کودکان به ویژه دختران مواجه است.

یونسکو روز جمعه با انتشار بیانیه ای، پیش بینی کرد که با افزایش تعداد آوارگان افغان، خطر تشدید موانع آموزشی در مقابل کودکان و رخ دادن «فاجعه نسلی» وجود دارد، به گونه‌ای که «این فاجعه می‌تواند بر توسعه پایدار افغانستان در سال‌های آینده تأثیر منفی بگذارد.»

اُدره آزوله، مدیر کل یونسکو گفت: «آنچه در افغانستان در خطر است، ضرورت مطلق حفظ پیشرفت‌های به دست آمده در آموزش به ویژه برای دختران و زنان است.»

به گزارش یونسکو، حدود ۱۰ میلیون کودک و نوجوان افغان در مدرسه‌های این کشور ثبت نام کرده‌اند که این تعداد در سال ۲۰۰۱ یک میلیون نفر بوده است.

نیرو‌های آمریکایی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اولین حکومت طالبان در افغانستان را که از سال ۱۹۹۶ بر این کشور حکومت می‌کرد، سرنگون کردند.


بیشتر بخوانید: نیویورک تایمز: آمریکا در آخرین حمله در افغانستان یک امدادگر را کشت و نه مهاجم داعش!


براساس گزارش یونسکو همچنین تعداد دانش آموزان دختر در افغانستان از «تقریباً صفر» در سال ۲۰۰۱ به ۲.۵ میلیون نفر رسیده است. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه سواد زنان در افغانستان از ۱۷ درصد به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته، خبر داده است که در حال حاضر از هر ۱۰ دانش‌آموز در کلاس‌های ابتدایی، چهار نفر دختر هستند.

در حال حاضر طالبان که پس از تسلط بر کابل، اداره کشور افغانستان را برعهده گرفته، دستور داده است که دانشجویان دختر در دانشگاه‌های خصوصی که در سال‌های گذشته رشد داشته‌اند باید از دانشجویان پسر جدا شوند. همچنین بر اساس دستور طالبان، دانش آموزان دختر باید حجاب کامل مورد تأیید آن‌ها را داشته باشند.

برخی ناظران بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که طالبان قوانین سختگیرانه بیشتری مانند ممنوعیت آموزش توسط معلمان مرد برای دانش آموزان دختر را در نهاد‌های آموزشی به اجرا بگذارد.

از همین رو این گروه از ناظران بر این باورند که اجرای قانون ممنوعیت آموزش توسط معلمان مرد برای دانش‌آموزان دختر می‌تواند به مشکلی بزرگ در مسیر آموزش در کشوری که با کمبود معلم زن رو به رو است، منجر شود.

از نظر یونسکو، سیاست‌های طالبان برای اداره مراکز آموزشی، «ضربه بزرگی به مشارکت زنان در آموزش عالی و آموزش دختران وارد می‌کند، به گونه‌ای که بر زندگی و کار آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.»

طالبان پس از آنکه برای اولین بار به قدرت رسید، با گسترش دیدگاه تک جنسیتی‌اش، تقریباً همه زنان را از تحصیل باز داشت.

یونسکو از پایان کمک‌های بین‌المللی به عنوان تهدید دیگر آموزش دانش‌آموزان افغان نام برده است، زیرا نیمی از هزینه‌های آموزشی در افغانستان از این راه تأمین می‌شده است. این در حالی است که پیشتر با وجود کمک‌های بین‌المللی به موضوع آموزش در افغانستان، حقوق معلمان به طور معمول دیر پرداخت می‌شده است.
یونسکو بر این نظر است که حتی پیش از بازگشت دوباره طالبان به قدرت، چالش‌های آموزش در افغانستان پررنگ بوده است. در گزارش یونسکو آمده است: «در حالی که ۹۳ درصد کودکان دبستانی در خواندن مهارت ندارند، اما نیمی از آن‌ها در مدرسه‌ها ثبت نام نمی‌کنند.»

از همین رو این نهاد بین‌المللی با وجود رشد ۵۸ درصدی تعداد معلمان، خواستار تلاش برای «رفع موانع» ورود دختران به مدارس با استخدام معلمان زن بیشتر به ویژه در مناطق روستایی شده است.

یورونیوز

ارسال نظر