تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

دو افغانستان متفاوت در یک قاب

چادر سیاه پوشش سنتی زن افغان نیست، بلکه به لحاظ تاریخی حجاب زنان شهرنشین طبقه متوسط ایران در دوران پیشامدرن است که پس از انقلاب به برند ایدئولوژیک نظام تازه مبدل شد. از این رو روی آوردن طالبان به آن را می‌توان قسمی تحول در راستای شهری شدن یک جنبش عمدتا روستایی قلمداد کرد.

اقتصاد ۲۴-صلاح الدین خدیو-خبرنگار تلویزیون خصوصی شمشاد در حال گزارش تجمع زنان هوادار طالبان در دانشگاه کابل است. هواداران طالبان با پوشش چادر و برقع سیاه و در دست گرفتن پرچم سفید گروه، نمایشی سوررئال راه انداخته اند. خانم خبرنگار، اما با پوششی شبیه حجاب متعارف زنان ایرانی، گویی از جهانی دیگر آمده است.
چادر سیاه پوشش سنتی زن افغان نیست، بلکه به لحاظ تاریخی حجاب زنان شهرنشین طبقه متوسط ایران در دوران پیشامدرن است که پس از انقلاب به برند ایدئولوژیک نظام تازه مبدل شد.
از این رو روی آوردن طالبان به آن را می‌توان قسمی تحول در راستای شهری شدن یک جنبش عمدتا روستایی قلمداد کرد. گروهی که قبلا به کلی حضور زنان در عرصه عمومی را بر نمی‌تابید، اکنون قائل به حضور محدود و معطوف به الزامات ایدئولوژیک آن‌ها شده است.
پوشش خبرنگار هم حجاب متعارف بخشی از زنان ایرانی است که میان کم حجابی و بی حجابی، تلفیقی عملگرایانه پدید آورده اند.
آیا این دو پوشش در کنار هم به همزیستی ادامه می‌دهند؟ اگر اینگونه باشد که رواداری و تسامح فرهنگی طالبان از جمهوری فرانسه نیز پیشی می‌گیرد!

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
...
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
عجب!
ارسال نظر