تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

نیویورک به سمت طرح ترافیک می‌رود همچون تهران!

اخیرا مقامات حمل و نقلی شهر و ایالت نیویورک موافقت خود را نسبت به ارزیابی اثرات طرحی اعلام کردند که در صورت اجرا، چیزی شبیه به محدودیت‌های ترافیکی مرکزی لندن و یا طرح ترافیک در تهران خواهد شد.

جامعه ۲۴-  نیویورک، یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل جهان را دارد. بزرگترین شبکه مترو جهان در این شهر واقع شده است و خدمات‌رسانی حوزه حمل و نقلی در آن به صورت شبانه روزی انجام می‌شود، اما این مساله باعث نشده است که مقامات شهری نیویورک به فکر به‌روزرسانی خدمات در این سیستم نباشند.

به نظر می‌رسد این روز‌ها آنچه که بیش از پیش مورد توجه مسئولان اداره شهر نیویورک است، توجه به ابعاد زیست محیطی و اثرات حمل و نقل بر محیط زیست است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
جزئیات اجرای طرح ترافیک در نیویورک

اخیرا مقامات حمل و نقلی شهر و ایالت نیویورک موافقت خود را نسبت به ارزیابی اثرات طرحی اعلام کردند که در صورت اجرا، چیزی شبیه به محدودیت‌های ترافیکی مرکزی لندن و یا طرح ترافیک تهران و یا محله تجاری مرکزی نیویورک در منهتن اجرا خواهد شد.

ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح با همکاری مشترک سه اداره حمل و نقل کلانشهری، اداره حمل و نقل شهر نیویورک و اداره حمل و نقل ایالت نیویورک انجام می‌شود.

برنامه پیشنهاد شده در این طرح فرایند توسعه عمومی برای منطقه تجاری مرکزی شهر نیویورک را هدف قرار داده و براساس آن برای ورود خودرو‌ها به منطقه خاصی در منهتن هزینه دریافت می‌شود. این طرح شباهت زیادی به زون پر تراکم لندن دارد که برای ورود وسائل نقلیه هزینه‌ای را دریافت می‌کند.

حالا به نظر می‌رسد پس از موافقت مقامات مربوطه با آغاز فرایند اطلاع‌رسانی عمومی برای ارزیابی مزایا و معایب این طرح، برنامه عوارض منطقه تجاری مرکزی نیویورک یک مرحله به نتیجه نزدیک شده است.

براساس این طرح، که توسط دپارتمان فدرال وزارت راه ایالات متحده توسعه یافته، مقرر شده است طی ۱۶ ماه ارزیابی محیط زیستی آن انجام و بیش از ۲۰ جلسه عمومی برگزار و اطلاع‌رسانی‌های عمومی با جوامع زیست محیطی در مناطق وابسته از جمله نیویورک، نیوجرسیی و کانکتیکات انجام شود.

مجریان این پروژه می‌گویند که با ترکیب و مستندسازی همه این اطلاعات عمومی، یک سند ارزیابی زیست محیطی تهیه می‌کنند که در آن تجزیه و تحلیل تأثیر مشاغل ناحیه مرکزی بر افزایش ترافیک، کیفیت حمل و نقل، کیفیت هوا و بسیاری از شاخص‌های زیست محیطی دیگر در ۲۸ شهرستان در سراسر نیویورک، نیوجرسی و کانکتیکات انجام شده است.

گفتنی است مطالعات این طرح در منطقه‌ای با معادل ۲۲ میلیون نفر جمعیت اجرا می‌شود و بررسی اثرات را تنها متوجه ساکنین و یا شاغلین محلات مرکزی نیویورک و منهتن محدود نکرده و دیگر شهر‌های درگیر با این طرح را نیز مدنظر قرار داده است.

مراحل کار این طرح طی هفته‌های آینده و طی ملاقات‌هایی که با مقامات فدرال، ایالت و آژانس‌های محلی برگزار می‌شود آغاز خواهد شد. برگزاری ۱۰ جلسه عمومی که به صورت آنلاین خواهد بود، از اواخر سپتامبر آغاز و در آن تمامی گروه‌های ذی نفع در مورد این پروژه اطلاعات کسب می‌کنند و نظرات خود را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این جسلات عمومی، جلسات توجیهی دیگری نیز برای مقامات منتخب، نهاد‌های اجتماعی، طرفداران محیط زیست و دیگر افراد علاقه‌مند برگزار می‌شود.

نیویورکی‌ها خودروی شخصی را کنار می‌گذارند

به عقیده جانو لیبر، سرپرست اداره حمل و نقل کلانشهری، در این طرح یک بازنگری زیست محیطی سریع و در عین حال دقیق رخ می‌دهد که هم ترافیک را کاهش داده و هم کیفیت هوا را بهبود می‌دهد. او امیدوار است که این طرح به یک الگو برای سایر شهر‌های ایالات تبدیل شود. تعیین سریع قیمت تراکم در این مکان‌ها برای بهبود شرایط شهر در شرایط پاندمی کرونا ضروری است و این امکان را فراهم می‌کند که مردم نیویورک خودروی شخصی را کنار بگذارند و از مد‌های پایدار حمل و نقلی از جمله مترو و دوچرخه استفاده کنند، به‌علاوه بودجه لازم برای مدرن‌سازی و گسترش راه آهن و اضافه شدن اتوبوس‌ها را فراهم می‌کند.

به علاوه اطلاع‌رسانی عمومی در اجرای این طرح که طیف وسیعی از ذی نفعان را در نظر گرفته است، توجه بیشتری را به جوامع عدالت زیست محیطی در شهر‌های مربوطه در نظر می‌گیرد تا تأثیرات مثبت و نامطلوب احتمالی طرح «عوارض تجاری منطقه مرکزی نیویورک» CBDTP" را بر اقلیت‌ها یا افراد کم درآمد داشته باشد.

در کلانشهر تهران که در آن ترافیک و آلودگی هوا همواره به عنوان دغدغه اصلی شهروندان مطرح بوده است، به‌منظور کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا طرح ترافیک اجرا شده است. طرح ترافیک قدمتی دیرینه در تهران دارد و آن را به زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار نسبت می‌دهند که از ورود چارپایان به میدان ارگ جلوگیری می‌شده است.


بیشتر بخوانید: افزایش ماشین خوابی در تهران


اما در ادامه و پس از انقلاب، طرح ترافیک به شیوه‌ای که هم اکنون شاهد اجرای آن هستیم به اجرا درآمد. اگرچه که اجرای این طرح به مرور و طی سال‌های مختلف اشکال متفاوتی به خود گرفت، اما باری از آلودگی شهر تهران کم نکرد. ترافیک هم به قوت خود باقی است، هرچند که بودنش بهتر از نبودن آن است. بزرگترین تغییری که می‌توان در طی این سال‌ها به آن اشاره کرد، تغییر طرح زوج و فرد به طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا است.

در طرح زوج و فرد خودرو‌ها تنها بر اساس شماره پلاک امکان تردد در محدوده مرکزی شهر را داشتند که این طرح حذف و به جای آن یک سقف تردد رایگان برای خودرو‌ها در هر فصل در نظر گرفته شده و مابقی روز‌های فصل صاحبان خودرو ملزم به پرداخت هزینه هستند.

به علاوه در این طرح امکانی در نظر گرفته شده است تا کسانی که معاینه فنی برتر دارند، از تخفیف‌های ویژه‌ای برای ورود به محدوده طرح ترافیک برخوردار باشند. هرچند که این طرح نیز با نام طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شده و به رغم بسته‌های تشویقی که درآن در نظر گرفته شده، تاکنون کمک چندانی به آلودگی هوای تهران نکرده است.

شاید یکی از دلایل آن را بتوان به نادیده گرفتن نگاه کارشناسان محیط زیست در آن دانست، مساله‌ای که امروزه به مرکز توجهات مقامات نیویورکی تبدیل شده است. این مساله را می‌توان در افراد حاضر در شورای سیاست‌گذاری طرح ترافیک مشاهده کرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شهردار تهران، وزارت کشور و پلیس راهور امضاکنندگان اصلی این طرح هستند و به نظر می‌رسد توجه به محیط زیست و آلودگی هوا تنها به یک شوخی می‌ماند.

منبع: اینتلیجت ترنسپرت

ارسال نظر