تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس طرح تشکیل وزارت محیط زیست را پیشنهاد کردند

تخریب وسیع محیط زیست در جنبه‌های مختلف از جمله نابودی منابع آب زیر زمینی، تغییرات زیانبار در شیوه استفاده از منابع آبی، فرسایش خاک، نابودی حیات جانوری و نابودی جنگل‌ها و مراتع در چند دهه باعث نگرانی و انتقاد شدید مدافعان محیط زیست بوده.

اقتصاد ۲۴-شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ایجاد یک وزارتخانه جدید به نام وزارت محیط زیست تدوین کرده‌اند.

در مقدمه این طرح که به امضای بیست و هشت نماینده رسیده آمده است که "با هدف حل معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب از طریق مدیریتی با قدرت اجرایی بیشتر و تقویت اثر گذاری و نیز چابک سازی و امکان نظارت قانونی نمایندگان مجلس، وزارت حفاظت محیط زیست تشکیل می‌شود. "

تاکنون مسئولیت حفاظت از محیط زیست برعهده یکی از معاونان رئیس جمهور قرار داشته است.
تخریب وسیع محیط زیست در جنبه‌های مختلف از جمله آلودگی شدید هوای شهرها، نابودی منابع آب زیر زمینی، تغییرات زیانبار در شیوه استفاده از منابع آبی، فرسایش خاک، نابودی حیات جانوری و نابودی جنگل‌ها و مراتع در چند دهه اخیر باعث نگرانی و انتقاد شدید مدافعان محیط زیست بوده است.

برخی از منتقدان گفته‌اند به واسطه تسلط نهاد‌های پرقدرت نظامی و امنیتی بر جنبه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فساد گسترده، سازمان‌های دولتی مدافع محیط زیست شرایط لازم برای انجام وظایف خود را ندارند و به تشکل‌های مردم‌نهاد مستقل نیز فرصت و اجازه فعالیت موثر داده نمی‌شود.

ارسال نظر