تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آمادگی مناطق آزاد غرب کشور برای مقابله با سیل احتمالی/ ماکو، ارس و اروند چه میزان آمادگی دارند؟

مسئولان سه منطقه آزاد تجاری ماکو، ارس و اروند از آمادگی این مناطق برای مقابله با سیل احتمالی خبر دادند و اعلام کردند تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

المیرا بابایی، اقتصاد۲۴ - سال 98 از روزهای آغازینش کام بسیاری از هم وطنانمان را تلخ کرد؛ از سیل استان‌های گلستان و مازندران گرفته تا لرستان و شیراز و درگیر شدن بسیاری دیگر از شهرهای ایران که سفرهای نوروزی را نیز با مخاطره جدی مواجه کرده است. طبق پیش بینی هواشناسی نوار غربی کشور نیز مصون از بارش های زیاد و وقوع سیل نیستند که همین مسئله باعث شده بسیاری از مسئولان در ستاد مدیریت بحران فعال و حاضر باشند. در این گزارش با مسئولان سه منطقه آزاد اروند، ارس و ماکو که بیشتر از سایر مناطق در معرض سیل قرار دارند به گفتگو پرداختیم و از میزان آمادگی آنها برای مقابله با سیل سوال کردیم.

جان باختن دو کودک در اروند

موعود شمخانی، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد اروند در گفتگو با اقتصاد24 گفت: طغیان اروند مشکل بزرگی است که این روزها با آن دست به گریبان هستیم. علت آن نیز بالا آمدن آب اروند به خاطر مد رجبیه است که این روزها به بلندترین مد خود می رسد. البته بارش های بالادستی عراق هم مزید بر علت شده و نتیجه این شده است که سطح آب اروند بالا آمده و به مرز طغیان رسیده است.




بارش های داخلی اروند در وقوع سیل آنچنان تاثیرگذار نیست

شمخانی ادامه داد: بالا آمدن آب اروند روزی دو بار یکبار حوالی ساعت 2 ظهر و بار دیگر نزدیک به ساعت 4 صبح اتفاق می افتد که برای مهار آن ماشین آلات لازم تهیه شده است. همچنین با ایجاد سیل‌بند در حوزه اروند و جزیره مینو در حالت آماده باش برای وضعیت غیرمترقبه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید این طغیان تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟ گفت: حداکثر مد تا دیروز بود که باید قاعدتا ظرف 3 تا 7 روز آینده فروکش کند و امید داریم تا 2 روز آینده مشکل برطرف شود.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه متاسفانه در اثر همین حوادث روز گذشته 2 کودک 3 و 5 ساله را آب با خود برده است، علت آن را تاثیر مد رجبیه اعلام و بیان کرد: بارش های داخلی آنچنان تاثیر زیادی در طغیان اروند ندارند و 90 درصد طغیان اروند به دلیل مد رجبیه است که این فصل سال به اوج خود می رسد و مابقی به خاطر بارش های داخلی کشور عراق است که آن هم به دلیل قرار گرفتن خانه ها در مسیر رودها حل آن را با مشکل مواجه می کند چرا که به راحتی باعث می شود که سطح آب نهرها با تغییر میزان آب رودخانه و دریا تغییر کند و به راحتی به داخل خانه ها راه یابد و فاجعه بیافریند.

استقرار اورژانس هوایی در ماکو برای مقابله با حوادث غیرمترقبه

غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز درباره میزان آمادگی این منطقه با سیلاب احتمالی به خبرنگار اقتصاد24 گفت: در استان آذربایجان غربی همه مسئولان اعم از استانداران، فرمانداران و همچنین مسئولان سازمان منطقه آزاد ماکو در ستاد حوادث غیرمترقبه فعال هستند و در حالت آماده باش به سر می برند.



سلیمانی افزود: تلاش شده است تا حد ممکن مسیرهای صعب العبور و حادثه خیز را برای مسافران ایمن کنیم که در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است. برای مثال اورژانس هوایی برای مواقع خطر در نظر گرفته شده است تا در صورت بروز حادثه امدادرسانی انجام شود.

وی بیان کرد: همه اقدامات پیشگیرانه انجام شده و هم ما در مناطق آزاد و هم استانداری و فرمانداری نیز در حالت آماده باش هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

رودخانه ارس از مناطق مسکونی فاصله دارد و خطری نمی آفریند

صفر شاسفند، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این باره به خبرنگار اقتصاد24 گفت: خوشبختانه از لحاظ طبیعی رودخانه ارس به لحاظ وسعت و حجم آب و نیز طویل بودن طول آن از جلفا تا دریای مازندران خطر جدی برای ساکنان منطقه نخواهد داشت و همین مسیر طولانی باعث می شود که آب در یک نقطه طغیان نکند اما با این حال تمام نیروها در حالت آماده باش هستند.

شاسفند ادامه داد: خوشبختانه خانه های مسکونی در اطراف بستر رودخانه وجود ندارد و از طرف دیگر ارتفاع و طول رودخانه هم باعث می شود که هرچقدر هم آب رودخانه ارس بالا بیاید مشکلی برای طغیان رودخانه و آسیب به مناطق مسکونی نداشته باشیم.
ارسال نظر