تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

شروط عراقی‌ها برای ازسرگیری واردات خودرو از ایران

به نقل از رئیس سازمان استاندارد سه مشکل در خصوص صادرات خودرو به عراق در سفر اخیر مطرح شد که با رایزنی‌های انجام شده، دو مورد آن حل شده و برای مورد سوم تصمیم گیری‌های لازم اتخاذ می‌شود.

اقتصاد ۲۴- غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران و در خصوص سفر اخیر خود به عراق افزود: درباره صادرات خودرو به عراق مشکلاتی با عراقی‌ها مبنی بر نگرش آن‌ها نسبت به استاندارد داشتیم، زیرا خودروساز‌های ما طبق قوانین ۸۵ گانه اروپا، اصرار به ایمنی و آلایندگی دارد عمل می‌کند، اما عراقی‌ها طبق نظر استاندارد‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس، عمل می‌کند.

وی گفت: در جلساتی که تعدادی از آن مجازی و یک جلسه نیز در سفر اخیر به صورت حضوری برگزار شد دو مورد از مشکلات صادرات خودرو بررسی شد و قابل انجام است و در خصوص مشکل سوم که تاکید عراقی‌ها مبنی بر تایید مونتاژ شده در عراق است نیز، باید اقداماتی انجام شود.

شریعتی افزود: عراقی‌ها اصرار داشتند که سازمان ملی استاندارد تولیدات مونتاژ شده در عراق را هم تایید کند که بعد از رایزنی‌های متعدد، صورت جلسه‌ای امضا شد و هیئت ما پذیرفت تا این کار را نیز انجام دهد.

رئیس سازمان استاندارد گفت: طبق تعهدات ما، مسئولان ایرانخودرو قول دادند تا مشکلات موجود را برای صادرات برطرف کنند و امیدوار بودند که صادرات خود را با توجه به بازار‌های موجود ارتقاء دهند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مطرح شده، وجود هزار و ۴۰۰ خودرویست که قطعات آن در کارخانه عراق بود و طبق نظر عراقی‌ها قرار بود این هزار و ۴۰۰ خودرو نیز مورد تایید سازمان استاندارد ایران قرار بگیرد که این اقدام با مشکلات زیادی روبرو بود، البته پس از جدل فراوان قرار شد تا تغییرات مورد نظر عراقی‌ها در خصوص این خودرو‌ها اعمال شده و مشکلات آن‌ها نیز حل شود.

وی یکی دیگر از دستاورد‌های سفر به عراق را برطرف کردن مشکلات صادرات میلگرد عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات موجود، جلساتی برای رفع این مشکلات در عراق برگزار و تفاهم نامه‌ای در این زمینه امضا شدکه ظرف دو هفته آینده این تفاهم نامه برای ما ارسال می‌شود وپس از بررسی یک هفته‌ای ما، و در صورت تایید آن، ادامه صادرات میلگرد انجام خواهد شد.

شریعتی گفت: اصلاحات لازم در خصوص صادرات میلگرد ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید: واردات خودرو‌های دست دوم باعث تاسف است


رئیس سازمان استاندارد گفت: استاندارد‌های ما به دلیل شرایط اقلیمی بسیار سختگیرانه بوده و عراقی‌ها اعتقاد داشتند که باید استاندارد‌ها ما یکی باشد و قرار شد ما استاندارد‌های ذکر شده را به شرکت‌های فولادی ابلاغ کنیم تا ظرف دو ماه آینده اصلاحات لازم انجام شود.

وی افزود: یکی از علت‌های مهم سفر ما، مشکلات خودروساز‌ها بود، زیرا نماینده ایرانخودرو با توجه به ارز آوری صادرات بر ادامه روند صادرات تاکید داشتند، اما معتقد بودن هر زمان که می‌خواهند صادرات خود را افزایش دهند با تعیین قوانین روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت لازم برای افزایش صادرات خودرو وجود دارد گفت: خودروساز‌ها معتقدند این صادرات برای ما ارز آوری دارد و بر ادامه روند صادرات اصرار داشتند.

تدوین سند ۵ ساله استاندارد طی شش ماه گذشته

رئیس سازمان استاندارد گفت: در شش ماهه امسال، سند ۵ ساله استاندارد تدوین شد که مهمترین اقدام، شش ماهه گذشته است.

آقای غلامرضا شریعتی افزود: از دیگر اقدامات شش ماه گذشته، امضای قرارداد در خصوص نظام کیفیتی کشور با دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه ملی استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: ساماندهی روند جایزه ملی کیفیت اصلاح ساختار سازمان ملی استاندارد متناسب با قوانین جدید، از دیگر اقدامات این سازمان است.

آقای شریعتی گفت: حدود ۳۰ هزار استاندارد نوشته شده که تعدادی از آن‌ها با شرایط روز ساز و کار نبوده و به همین دلیل اثر بخشی خود را از دست داده و ما در این خصوص تیمی را تشکیل داده ایم تا استاندارد‌های گذشته را با فناوری (تکنولوژی) روز دنیا تطبیق دهیم.

وی افزود: گاهی محصول جدید وارد می‌شود که استاندارد‌های قدیمی ما پاسخگوی آن‌ها نیست و باید این استاندارد‌ها را به روز کنیم.

شریعتی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا در بروزسازی استاندارد‌ها در کنار صنعگران و تولید کنندگان باشیم گفت: به جای اینکه در مقابل آن‌ها قرار بگیریم در کنار آن‌ها هستیم تا شرایط تسهیل شده و اصلاحات لازم انجام شود.

رئیس سازمان استاندارد افزود: ما قبلا فقط استاندارد ملی داشتیم، اما از این مرحله عبور کرده و به سمت مقررات فنی حرکت کرده ایم یعنی قدرت عمل بیشتری به شرکت‌های بزرگ و درجه یک اعطاء کردیم.

وی اضافه کرد: برای شرکت‌های درجه یک، یک مسیر سبز تعیین کرده ایم و به اظهاریه ارائه شده از طرف آن‌ها اعتماد می‌کنیم مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

شریعتی در خصوص اقدامات دیگر سازمان ملی استاندارد در شش ماه گذشته گفت: دو بسته حمایتی برای تولید و واردات محصولات اولیه تولید ارائه و در خصوص تسهیل صدور مجوز واردات این محصولات، شرایط لازم مهیا شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات سازمان استاندارد رتبه بندی کالا‌ها است به عنوان مثال همه هتل‌ها با ستاره‌های مختلف حداقل امکانات را ارائه می‌دهند، اما هتل‌هایی که ستاره‌های بالاتری دارند یعنی استاندارد‌های بالاتری را داراهستند و کیفیت بیشتری اعمال می‌کنند و این اقدام در خصوص کالا‌ها نیز انجام می‌شود تا خریدار و مصرف کننده راحت‌تر تصمیم گیری کنند.

شریعتی در خصوص استاندارد‌های حوزه اجتماعی نیز گفت: استاندارد‌های مدیریت و مسئولیت‌های اجتماعی، تدوین شده و در حال ابلاغ است.

رئیس سازمان استاندارد افزود: طراحی کد "کی یو آر" از جمله اقداماتی است که فرد می‌تواند با موبایل همه مشخصات جنس را از تولید تا مرحله آخر تشخیص دهد و در صورت نصب آن، تحول عظیم ایجاد خواهد شد.

شریعتی با اشاره به اینکه هوای پاک یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های سازمان استاندارد است گفت: بررسی شرایط بنزین، گوگرد از جمله اقداماتی است که توسط سازمان استاندارد انجام و دستورات اجرایی به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در خصوص بنزین ارزیابی‌هایی انجام شده که همان ارزیابی‌های اعمال شده ظرف دو ماه گذشته بوده ضمن اینکه بنزین شرایط رو به بهبودی دارد، اما به طور کامل استاندارد‌ها را پاس نکرده است.

شریعتی گفت: بررسی بنزین با نمونه گیری در سطح شهر انجام می‌شود ما حتما از بنزینی نمونه گیری می‌کنیم که مردم استفاده می‌کنند.

وی افزود: بنزین شرایط بهتری را در ارزیابی‌های نشان داده، اما گازوئیل تا استاندارد فاصله زیادی دارد.

شریعتی در خصوص واردات خودرو نیز ادامه داد: برای واردات خودرو‌های خارجی باید استاندارد‌های ۸۵ گانه موجود باشد و در صورتی که این استاندارد‌ها وجود نداشته باشد خودرو وارد نمی‌شود.

رئیس سازمان استاندارد گفت: با واردات خودرو بازار داخلی تکان خورده و از انحصار خارج می‌شود، اما در حال حاضر واردات خودرو به ارز فشار وارد می‌کند و این اقدام شاید ۵ ماه دیگر در شرایط بهتری انجام شود.

وی در خصوص واردات خودرو‌های دسته دوم نیز افزود: با توجه به اینکه ممکن است قطعات خودرو دسته دوم تعویض شده باشد و دیگر هیچ شرکتی در این خصوص پاسخگو نباشد به همین دلیل واردات خودرو‌های دسته دوم قانونی نیست.

شریعتی گفت: فعلا واردات خودرو‌های دسته دوم در دستور کار نیست، اما اگر دولت سیاستی را در این خصوص ابلاغ کند ما هم دستورالمعل مربوطه را تدوین می‌کنیم.

وی در خصوص استاندارد مصالح ساختمانی گفت: در خصوص استاندارد مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، میلگرد ارتقاء کیفیت خوبی داشته ایم، اما در برخی مناطق، مصالح استاندارد به صورت غیر استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان استاندارد افزود: برای رفع این مشکل با نظام مهندسی تفاهم نامه‌ای امضا شد تا این مشکلات هم ساماندهی شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظر