تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰
وزیر صمت می‌گوید واردات خودرو نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند

مخالف بزرگ بر سر راه واردات خودرو

رضا فاطمی امین که پیش از این بر تولید ۳ میلیون خودرو در سال تاکید کرده بود این‌بار اظهارات جدیدی درباره واردات خودرو داشته است.

واردات خودرو

اقتصاد ۲۴- وزیر صمت عنوان کرده است: در شرایط عادی زمانی که تراز ارزی تجاری کشور متعادل است، واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند مفید باشد و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد، اما در حال حاضر حداقل تا پایان سال و تا زمانی که به یک توازنی در تراز خارجی برسیم، این قضیه اشتباه است زیرا حجم زیادی از منابع ارزی درگیر خواهد شد و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و تورم ایجاد می‌شود که به ضرر کل جامعه است و به‌طور کلی باید گفت در شرایط عادی واردات به رقابت‌پذیری و کیفیت کمک می‌کند، اما در حال حاضر چالش ارزی در کشور وجود دارد البته برنامه ویژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که به دنبال توازن ارزی هستیم.

آزادسازی واردات خودرو با انتقال ارزیا بدون انتقال ارز؟

این اظهارات درحالی است که طبق مصوبه اخیر مجلس این آزادسازی قرار بود بدون انتقال ارز انجام شود، اما وزیر صمت به بهانه اثرات خرید با ارز خودرو‌های وارداتی با این مصوبه مجلس مخالفت کرده است. البته در صورتی که اظهارات جدید وزیر صمت به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد ممکن است شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب شود و مجددا نرخ‌ها افزایشی شوند این در حالی است که زمان مطرح شدن بحث آزادسازی واردات خودرو، بازار خودرو‌های خارجی و حتی داخلی تحت‌تاثیر قرار گرفتند و بازار انواع خودرو اعم از داخلی و خارجی، شهریورماه را کاهشی به پایان رساند.

در حقیقت این افت قیمت‌ها پس از تایید طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو صورت گرفت و قیمت همه خودرو‌ها در بازار آزاد اعم از پرتیراژ‌های داخلی، مونتاژی‌ها و خارجی‌ها کاهش یافت. به گونه‌ای که خودرو‌هایی همچون ۲۰۶ تیپ ۵ یا دنا هریک ۱۴ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. پژو ۲۰۶ وی۸ هم ۱۲ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۱ میلیون تومان، ساینا هشت میلیون تومان، تیبا شش میلیون تومان و باقی خودرو‌ها بین سه تا پنج میلیون تومان ارزان‌تر شدند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص بر این باور است که سیاست‌ها در ایران سیاست‌های آزمون و خطاست و هر کسی که مسوولیت می‌گیرد همه راه‌ها را امتحان می‌کند و زمانی که به نتیجه می‌رسد و باید اقدام درستی انجام دهد فرصت مدیریتش به اتمام می‌رسد.

دادفر با بیان اینکه امیدواریم این تصمیم وزیر صمت تصمیم درستی باشد گفت: این‌گونه که از سخنان آقایان پیداست تاریخ در کشور ما بسیار سریع تکرار می‌شود و هر ۸ سال یا ۴ سال یک‌بار این قضایا تکرار می‌شوند، وضعیت کنونی من را یاد سال اول دولت آقای احمدی‌نژاد می‌اندازد که انواع ممنوعیت‌ها برای واردات کالا‌ها و خودرو اعمال شده بود، اما در سال آخر دولت ایشان واردات کالا در قبال پول نفت بسیار زیاد شده بود که انتقادات و مسائل زیادی را به دنبال داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: وزیر صمت نیز که این سخنان را مطرح کرده‌اند تحت‌تاثیر مشاوران شعاری و معاونان خود هستند و این افراد هم در جلساتی که با وزیر صمت دارند با یکدیگر همسو هستند و هیچ فرد مخالفی نیز در این جلسات حضور ندارد و زمانی هم که تنها به قاضی بروید، راضی برمی‌گردید.

این فرآیند‌های شعاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

دادفر با بیان اینکه تصمیم با دولت است ادامه داد: گزارش‌هایی که بدون اخذ نظر تشکل‌ها و انجمن‌ها و بدون حضور افراد غیرذی‌نفع با وزیر صمت برگزار می‌شود نتایج متفاوتی هم دربردارد که در نهایت نیز باید پذیرفت.
او خاطرنشان کرد: در صورتی که واردات کالا و کمبود ارز به تولید و اشتغال ضربه می‌زند صد در صد باید ورود این کالا‌ها به کشور ممنوع باشد و بنده نیز جزو پشتیبان‌های اصلی این قضیه هستم، اما یک نکته وجود دارد و آن اینکه این فرآیند‌های شعاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و مردم باید تا چه زمانی تاوان این این نوع تفکر را بدهند.


بیشتربخوانید:مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این موضوع نوعی تفکر در وزارت صمت است که همواره جریان دارد، گفت: آقایان نعمت‌زاده، رحمانی، شریعتمداری و رزم حسینی که تاکنون وزرای صنعت، معدن و تجارت بودند از مدیران ارشدی هستند که یک روز در این وزارتخانه حضور داشتند و همه این افراد گزارش‌های خود را از افرادی دریافت می‌کردند که مدیران میانی این وزارتخانه بوده‌اند که اصلا خودشان چندان تجربه‌ای در حوزه واردات و صادرات خودرو ندارند و دغدغه گمرک و از بین رفتن سرمایه‌شان را هم هیچ وقت نداشته‌اند و همیشه سروقت حقوق‌شان را دریافت کرده‌اند.

عقوبت این نوع تصمیم‌گیری‌هارا چه کسی می‌پذیرد؟

دادفر تصریح کرد: حال سوالی که مطرح می‌شود این است که عقوبت این نوع تصمیم‌گیری‌ها را چه کسی می‌پذیرد؟ آقای وزیر صمت باید طرح ۶ ماهه ارایه کند و آن را هم عملیاتی کرده و بگوید اگر این طرح من اجرایی نشد از این وزارتخانه خداحافظی می‌کنم، اما آنچه می‌بینیم این است که این مدیران تنها ۴ سال شعار می‌دهند و بعد از آن دوره‌شان به اتمام می‌رسد و می‌روند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سخنان وزیر صمت که گفته است در شرایط عادی واردات خودرو منجر به رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت می‌شود، گفت: هنر یک وزیر این است که در شرایط غیرعادی بتواند رقابت و بازار غیرانحصاری ایجاد کند و منجر به افزایش رضایت‌مندی در جامعه شود بالاخره در شرایط عادی و غیرتحریمی که کشور مشکلات ارزی ندارد هر مدیری می‌تواند رضایت‌مندی ایجاد کند. دادفر ادامه داد: وزیر صمت گفته‌اند واردات خودرو حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر می‌کند و واردات خودرو تا پایان سال اشتباه است این در حالی است که باید گفت براساس قانون جدید واردات خودرو، اصلا قرار نیست ارزی از کشور خارج شود.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس یادگاری از مادر و دایی دکتر مصدق ۱۰۲ سال پیش با لباس خاص

عکسی تماشایی از بلندترین بادگیر جهان در باغ دولت آباد یزد

فیلم/ یک ماه پس از انفجار بندر شهید رجایی

عکس/ ظاهر متفاوت صادق آهنگران ۳۴ سال پیش در کنار سردار سلیمانی

عکس/ بازگشایی سفارت آمریکا در دمشق

موج دوم طوفان نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس

چهار میلیون تومان هزینه یک شب کنسرت برای خانواده ۳ نفره

عکس/ ملک حسین در کنار همسر دوم اش ۶۴ سال پیش با استایل اروپایی

دلار آماده خیز برای عقب‌نشینی شد

مهاجم مدنظر کارتال استقلالی‌ها را شوکه کرد

عکس/ شکل و شمایل سوفیا لورن در ۸۷ سالگی با عینک و اکسسوری‌های لاکچری

بررسی وضعیت بازار بورس ایران در هفته اول خرداد ۱۴۰۴ + اینفوگرافی

عکس/ حسینی بازجوی مخوف ساواک ۵۴ سال پیش با چهره عجیب

عکس/ قیمت باورنکردنی اجاره خانه ۸۵ سال پیش حوالی کالج آمریکایی

ترکیب احتمالی استقلال مقابل ملوان در فینال جام حذفی

پرداخت وام ودیعه به ۹۵۶ هزار مستاجر طی ۴ سال اخیر

ساعت بازی استقلال - ملوان در فینال جام حذفی

عکس تیمی نفرات استقلال در آستانه فینال حیثیتی

عکس/ ژست نظامی محمدرضا پهلوی ۸۷ سال پیش در کنار برادر زن اش فاروق

عکس/ دختر ناصرالدین شاه ۱۲۰ سال پیش در میان خانواده شوهرش با پوشش خاص

خبر مهم از پرداخت فوق‌العاده خاص برای کارکنان دولت

عکس/ مزرعه خشخاش ۱۳۴ سال پیش در جاده اصفهان به یزد

قطعات کدام خودرو‌ها به‌صورت غیرقانونی کپی می‌شوند؟

فیلم/ همخوانی ۸ هزار نفره در کنسرت علیرضا قربانی در استادیوم آزادی

عکس/ منظره شگفت انگیز از عسلویه نگین درخشان جنوب

عکس/ حضور سعید جلیلی و لاریجانی در جلسه بررسی لایحه CFT

واکنش عجیب نورنیوز به ادعا درباره توافق ایران و آمریکا

عکس/ ادعای یک خبرنگار دیپلماتیک درباره توافق ایران و آمریکا

فیلم/ کشف محموله قاچاق حیوانات شامل ۲۵ گونه جانوری

آزادی ۲ تبعه ایرانی از زندان‌های عربستان

فیلم/ مراسم تشییع پیکر قاضی احسان باقری

رویای ۳۰ میلیارد دلاری پزشکیان برای مراوده تجاری با عمان در سایه تحریم‌ها/ نگاهی به روابط سیاسی و اقتصادی تهران و مسقط

عکس/ جمعی از مشروطه خواهان ۱۲۴ سال پیش در خانه اعیانی در رشت

ناترازی برق در حد ۲۴ نیروگاه اتمی بوشهر

قیمت طلای جهانی نزولی شد

اختلافات ترامپ و نتانیاهو جنبه سرگرمی دارد

زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیک مشخص شد؟

خطر خاموشی گسترده شبکه سراسری برق

عکس/ هزینه موتور برق از ۳۰ میلیون تا ۸ میلیارد تومان

صنایع حاضرند برق را با قیمت جهانی وارد کنند

فیلم/ تیراندازی به سمت مردم در تویسرکان

آوار سنگین بحران آب و خشکسالی بر سر ایران

آمار تکان دهنده بازماندگان از تحصیل/ اولویت ادامه تحصیل با پسران و کودک همسری از علل ترک تحصیل دختران

اینفوگرافی/ کدام استان‌ها زنان شاغل بیشتری دارند؟

فیلم/ واکنش عراقچی به جنجال غلامرضا قاسمیان در عربستان

عکس/ استقبال از قاسمیان در فرودگاه امام خمینی با حلقه گل

عکس/ اولین پیام قاسمیان در صفحه اجتماعی خودش

اعلام زمان توافق ایران و آمریکا توسط سی‌ان‌ان

جریمه ورود به طرح ترافیک امسال چقدر است؟

پشت پرده حضور پزشکان و پرستاران افغانستانی در ایران؛ آیا به جای اروپا به ایران می‌آیند؟