تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰
افغانستانِ طالبان؛ چیزی برای خوردن وجود ندارد

گرسنگی شدید میان هزاره‌های غارنشین بامیان

مانند بسیاری از مردم بامیان بیشتر خانواده‌های غارنشین این منطقه «هزاره» هستند. اقلیت قومی شیعه‌ای که قرن‌ها در افغانستان به حاشیه رانده و اذیت شده‌اند.

اقتصاد ۲۴-ساکنان دره «بامیان» افغانستان سال‌ها با «بخور و نمیری» زندگی کرده‌اند، اما پس از قدرتگیری دوباره طالبان در این کشور، افغان‌های روستایی این منطقه که در غار‌های کوهستانی حومه آن زندگی می‌کنند، از گرسنگی و ترس ضعیف‌تر شده اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت مردم ساکن در مناطق غارنشین دره بامیان پرداخته و از درد، فقر و گرسنگی آن‌ها پس از قدرتگیری طالبان می‌گوید.
به گزارش عصرایران، دره مرکزی و ناهموار "بامیان" افغانستان که به عنوان یکی زیباترین مناطق این کشور شناخته می‌شود محل زندگی چند صد خانواده‌ای است که در خانه-غار‌های این منطقه زندگی می‌کنند. غار‌هایی که توسط راهبان بودایی قرن پنجم در میان صخره‌های ماسه- سنگی تراشیده شده‌اند.
این غار‌ها با سقف‌‎های گنبدی شکل خود که به صورت بسیار ماهرانه‌‎ای در دل کوه‌ها حفر شده، روزگاری محل تعلیم، عبادت و ریاضت پیروان مکتب "بودا" بوده است.
پس از تصرفات ماه آگوست (مرداد) طالبان، وضعیت زندگی ساکنان روستایی غار‌های بامیان که یکی از فقیرترین جوامع افغانستان هستند، بدتر شد.

ارسال نظر