اقتصاد24- امروزه شرکتهای بیمه در کشور اقدام به صدور بیمهنامههایی با عنوان «آتشسوزی منازل مسکونی» میکنند که با خرید آن سه خطر اصلی یعنی آتشسوزي، انفجار و صاعقه تحت پوشش قرار ميگيرد. در کنار این خطرهای اصلی، خطرهای تبعی(اضافی) نیز پیشبینی شده که مناسب این روزهای شرایط جوی کشور است و آن عبارت است از زلزله و آتشفشان، سيل، طوفان، ضايعات ناشي از برف و باران، تركيدگي لوله آب و ...
به جرأت میتوان گفت اکثر ساکنان مناطق سیل زده فاقد بیمهنامه آتشسوزی هستند و به اجبار برای بازسازی منازل و کارگاههای خود باید از تسهیلاتی که از سوی دولت عمدتا به صورت قرض الحسنه اعطا میشود استفاده کنند.
اما در این میان افرادی هم هستند که اموال و املاک خود را نزد شرکتهای بیمهگر داخلی بیمه کردهاند. در این زمینه شرکتهای بیمه چه تعهداتی بر عهده دارند؟
برابر مفاد شرایط عمومی و خصوصی بیمههای صادر شده که نزد تمامی شرکتهای بیمه یکسان است و از وحدت رویه مشخصی پیروی میکند، شرکت بیمه موظف است منازل بیمهگذاران را در قبال خطرات ناشی از آتش سوزي، انفجار، صاعقه، تركيدگي لوله آب، خسارات ناشي از سنگيني برف، زلزله و آتشفشان، سرقت، سيل و طغيان آب درياها و رودخانهها، ضايعات ناشي از آب باران و ذوب برف و طوفان و گردباد و تندباد تحت پوشش قرار دهد.
همچنین شرکت بیمه موظف است در صورت فوت یا نقص عضو دائم بیمهگذار یا افراد تحت پوشش بیمه، هزینههای آن را متقبل و هزينه پزشكي مربوطه را نیز پرداخت کند.
هزينه اجاره و اسكان موقت سیلزده و خانواده او، هزينه معيشت سرپرست خانواده، جبران خسارتهای وارده به ساختمان، تاسيسات، اثاثيه و محتويات تحت پوشش، تامين معيشت سرپرست خانواده براي مدت حداكثر سه ماه و جبران خسارتهاي احتمالي وارده به اتومبيل شخصي متعلق به بيمهگزار يا اعضاي خانواده وي مستقر در پاركينگ محل مورد بيمه، از دیگر تعهداتی است که شرکتهای بیمهگر در قبال بیمهگذاران خود متعهد هستند.
اما آنچه در این میان مهم است تقویت فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن در کشور است که میطلبد دولت در این زمینه اقدامات تبلیغاتی مناسب را انجام دهد تا در صورت وقوع چنین حوادث طبیعی، هم هموطنان و هم دولت دچار کمترین آسیب مادی شوند. اینجاست که ضربالمثل «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» مصداق پیدا میکند.