تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

در انگلیس قیمت گاز سر به فلک کشیده است

کمبود جهانی گاز باعث افزایش قیمت‌ها در جهان شده است چرا که تقاضا به خاطر بیماری همه گیر افزایش یافته و عرضه همچنان محدود است. در نتیجه، اروپا در حال حاضر با آسیا برای LNG کمیاب دست و پنجه نرم می‌کند.

اقتصاد ۲۴-افزایش قیمت گاز در شرایط کمبود عرضه، ترس افزایش تورم در بریتانیا را تحریک کرده است.
روزنامه تایمز چاپ انگلیس می‌نویسد: قیمت گاز در انگلیس در اوایل هفته ۴۰ درصد جهش کرد و به بالاترین حد خود رسید و در سراسر اروپا، با تشدید ترس از کمبود مواد انرژی زا در زمستان، قیمت گاز به رکورد رسید. راستش، پس از آنکه رئیس جمهور پوتین متعهد شد گاز بیشتری به اروپا صادر کند، آن‌ها تا حدی نفس راحتی کشیدند با این امید که افزایش عرضه گاز از روسیه باعث کاهش بحران شود.

در یک مرحله در انگلستان، قیمت گاز ۴.۰۷ پوند (۵.۵۳ دلار) بابت یک تِرم معامله شد. (ترم - واحد اندازه گیری انرژی گرمایی برابر با ۱۰۰۰۰۰ BTU. در بازار گاز اروپا رایج است تقریباً معادل گرمای تولید شده از سوزاندن ۱۰۰ فوت مکعب (۲.۷۴ متر مکعب گاز طبیعی است) این بسیار بالاتر از سطحی است که قبلاً مشاهده شده بود، حتی در هوای سرد شدید.

علیرغم عقب نشینی جزئی قیمت‌ها پس از اعلامیه پوتین، قیمت‌ها همچنان بیش از ۲.۹ پوند (۳.۹۴ دلار) بابت هر ترم باقی می‌ماند. این میزان حدود هشت برابر بیشتر از یک سال قبل است.
یکی از عوامل تشدید کننده بحران، تحویل کمتر از حد انتظار گاز از روسیه بود. غول گاز دولتی روسیه، گازپروم، علیرغم اتهامات به خود مبنی بر کاهش عمدی تحویل از طریق راه اندازی نورد استریم ۲ با دور زدن اوکراین را، قطع را تکذیب کرد. با این حال، پوتین گفت که روسیه آماده است در پاسخ به بحران مواد انرژی زا در اروپا به ثبات بازار و افزایش عرضه گاز کمک کند. به گفته وی، این امر شامل تحویل گاز بیشتری از طریق اوکراین نسبت به آنچه در قرارداد پیش بینی شده است خواهد شد.


بیشتر بخوانید: کمبود رانندهٔ کامیون در بریتانیا؛ نمونه‌ای کوچک از مشکلی بزرگتر در سطح اروپا


جیمز هوکستپ، متخصص S&P Global Platts گفت: قیمت جهانی بسیار بالای گاز در حال حاضر باعث تغییر در مصرف انرژی از گاز به هیدروکربن‌های زغال سنگ و مایع برای اولین بار در بیش از دو دهه گذشته، از جمله در انگلستان شده است.
اما قیمت جهانی نفت نیز همچنان بسیار بالا است. اگرچه در ابتدای هفته به بالاترین سطح سه سال گذشته یعنی بیش از ۸۳ دلار در هر بشکه رسید، اما اندکی کاهش یافت، اما در سطح ۸۲ دلار در هر بشکه باقی ماند.

قیمت‌های سرسام آور مواد انرژی زا در حال حاضر فشار‌های تورمی را تشدید کرده است. بازار‌ها معتقدند که ۲۵ درصد احتمال دارد بانک انگلیس مجبور شود ماه آینده نرخ بازپرداخت خود را افزایش دهد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت کاهش قیمت عمده گاز در ماه‌های آینده، قبض‌های برق خانواده‌ها نسبت به آوریل ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

در شرایط افزایش قیمت عمده فروشی، بسیاری از تامین کنندگان کوچک انرژی ورشکسته شده اند و کارشناسان مودیز معتقدند دیگران نیز از آن پیروی خواهند کرد. قیمت فیچرز گاز انگلیس در ماه نوامبر بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.

نیروگاه‌های گازی ستون فقرات سیستم برق انگلستان را تشکیل می‌دهند؛ و اکنون در ۶ اکتبر، قیمت برق بیش از ۵ برابر یک سال قبل بود (اطلاعات شرکت مشاوره EnAppSys).
کمبود جهانی گاز باعث افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان شده است چرا که تقاضا به خاطر بیماری همه گیر افزایش یافته و عرضه همچنان محدود است. در نتیجه، اروپا در حال حاضر با آسیا برای LNG کمیاب دست و پنجه نرم می‌کند.
دی لا ری ونتر، رئیس تجارت LNG شل، روز سه شنبه گفت بازار گاز اروپا با "طوفان کامل" روبرو است. اما سرانجام این آشفتگی از بین می‌رود. ممکن است مدتی طول بکشد، اما بازار در سطوح معقول تثبیت می‌شود.

اسپوتنیک

ارسال نظر