تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست‌جمهوری:

۳ خانه خلاق و نوآوری در حوزه کودک راه‌اندازی می‌شود

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری، گفت: در حوزه تولید محتوا و آموزش مناسب کودک، یادگیری و آموزش و اسباب بازی و گیم، حمایت از ۳ خانه خلاق و نوآوری در دستور کار قرار گرفته است.

اقتصاد ۲۴- پرویز کرمی در سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان گفت: در حال حاضر کودکان به علت آسیب پذیر بودن و نداشتن توانایی لازم در برخورد و تشخیص انواع محتوا، نیازمند توجه ارکان و لایه‌های مختلف از جمله جامعه، والدین و حکمرانی هستند، همچنین با توجه به اینکه در کشور ما حدود ۲۰ درصد از افراد جامعه را کودکان تشکیل می‌دهند، موضوع صیانت از کودکان در فضای مجازی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

کرمی ادامه داد: خوشبختانه با تصویب سند راهبردی صیانت از کودکان و نوجوانان و توجه این سند به موضوعات آموزشی، تربیتی، فنی و حقوقی، در حوزه حمایت از تولید محتوا، سرویس‌های ایمن و ابزار‌های مورد نیاز برای مراقبت، اقداماتی خوبی صورت گرفته است. بدون شک اجرای این سند باعث می‌شود با دستورسازی، تقسیم کار مناسبی میان دستگاه‌ها در امور صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی صورت بگیرد، وظایف هر دستگاه در این حوزه مشخص شود، موازی کاری صورت نگیرد و دستگاه‌ها با هم‌افزایی به مقابله با آسیب‌های این فضا بپردازند.

تولید محتوای غنی برای مصون‌سازی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه، تولید محتوای غنی و فاخر را از اقدامات مهم در تحقق مصون‌سازی دانست و بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در امر مصون سازی، تولید محتوای غنی و فاخر است، محتوایی که شکوفایی خلاقیت کودکان را در پی داشته باشد، مورد پسند این قشر باشد و کودک با امید و انگیزه آن را دنبال کند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه نهادسازی می‌تواند به تولید چنین محتوا‌هایی کمک کند، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از منظر مسئولیت اجتماعی و ملی در آماده سازی و پرورش کودکان اقداماتی صورت داده و در کنار آن به این حوزه به عنوان بازاری برای اشتغالزایی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق نیز نگاه می‌کند.

حمایت از شرکت‌های خلاق برای رشد اشتغالزایی

وی با تاکید بر اینکه با حمایت شرکت‌های خلاق و پلتفرم‌ها در این حوزه ضمن اشتغالزایی می‌توانیم به تحقق حکمرانی خوب در فضای مجازی نیز کمک کنیم، گفت: در سند راهبردی صیانت از کودکان در فضای مجازی میان نهاد‌های حاکمیتی نوعی تقسیم کار ملی صورت گرفته است و ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تکالیفی را برعهده داریم.

حمایت از ۳ خانه خلاق در حوزه کودک

کرمی با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی برای ایجاد پلتفرم خانه‌های خلاق و نوآوری گفت: در این پلتفرم نقش منتورینگ و شبکه سازی و ایجاد تسهیلات در قالب صندوق‌های جسورانه تعریف شده است و ما در حوزه تولید محتوا و آموزش مناسب کودک، یادگیری و اسباب بازی و گیم، حمایت از ۳ خانه خلاق را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در این راستا با نظارت و رگولاتوری مرکز ملی فضای مجازی، بخشی از کمک‌ها و حمایت‌های مربوط به ایجاد خانه خلاق را به خانه‌های خلاق حوزه آموزش و محتوای کودکان و نوجوانان فضای مجازی اختصاص خواهیم داد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه متقاضیان باید برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت زیست بوم خانه خلاق ونواوری مراجعه کنند، تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به هیچ عنوان دنبال ایجاد ساختاردولتی نیست و ذیل قانون تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خلاق، برای حمایت و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و ایجاد ساختار‌های نو توسط بخش خصوصی اقدام می‌کند.

توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان

«برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌ها در موضوعات پویانمایی، بازی‌های رایانه ای، سرگرمی، آموزش و یادگیری الکترونیک»، «حمایت از ایجاد پلتفرم‌های آموزشی و سرگرمی به منظور تولید محتوای فاخر آموزش»، «همسو کردن رویداد‌ها و جشنواره‌های حوزه کودک و نوجوان»، «همراهی نظام آموزش و پرورش در بهره برداری از محتوا‌های تولید شده» و «ایجاد مراکز ملی تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان با استفاده از هوش مصنوعی و نوآوری‌های اجتماعی» از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط پرویز کرمی در این نشست ارائه شد.

سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با موضوع «توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان» اسم حسینی متولی برگزاری نشست و روسای جمعی از شرکت‌های خلاق حوزه کودک ونوجوان به صورت آنلاین و نشست حضوری به همت مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر