تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

خانه خلاق و نوآوری در حوزه نوشت‌افزار راه اندازی می‌شود

آیین رونمایی از کتاب معرفی فعالان زیست‌بوم نوشت‌افزار ایران ساخت برگزار شد تا این کتاب به عنوان مرجعی برای فناوری‌ها و فعالان این حوزه مورد استفاده قرار بگیرد.

خانه خلاق و نوآوری در حوزه نوشت‌افزار راه اندازی می‌شود

اقتصاد ۲۴ - پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این آیین، صنعت نوشت‌افزار را یکی از حوزه‌های ثروت‌آفرین و فرهنگ‌ساز دانست و عنوان کرد: موضوع نوشت‌افزار ایران‌ساخت و رونق شرکت‌های خلاق این حوزه، یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، چراکه بخش مهمی از بازار صنایع فرهنگی و خلاق هرکشوری را به خود اختصاص می‌دهد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نقش فرهنگ‌ساز و هویت‌بخش نوشت‌افزار‌ها گفت: این صنعت حامل محملی فرهنگی برای قشر آینده‌ساز جامعه از کودکان تا جوانان هرکشوری است و اهمیتی راهبردی و چندبعدی دارد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های نرم و خلاق با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از رونق تولیدات ایران‌ساخت در بخش نوشت‌افزار افزود: در همکاری و تعاملی که میان انجمن نوشت‌افزار ایران و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری صورت گرفته، تلاش شد که تولید کالای ایران‌ساخت این حوزه و نیز تولید محتوای فرهنگی و ساخت کاراکتر که از لوازم اصلی این صنعت به شمار می‌رود در این حوزه رونق بگیرد.

ایجاد خانه خلاق و نوآوری در حوزه نوشت‌افزار

کرمی از ایجاد خانه خلاق و نوآوری و شتابدهنده در حوزه نوشت‌افزار ایران‌ساخت با همکاری مجمع و انجمن تولیدکنندگان خبر داد و اظهار کرد: در قالب تعامل و همکاری با این مجمع، شکل‌گیری خانه خلاق و نوآوری و شتابدهنده تخصصی در حوزه نوشت‌افزار ایران‌ساخت در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: همچنین در استان‌های کشور خانه‌های خلاق و نوآوری وجود دارد یا در حال راه‌اندازی است که سهم قابل توجهی از این خانه‌ها، به طراحی و خلق کاراکتر، تولید، توزیع و توسعه فناوری‌های حوزه نوشت‌افزار از ایده تا محصول و تا بازار اختصاص می‌یابد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از ظرفیت بالای کمی و کیفی نوشت‌افزار ایران‌ساخت برای تامین نیاز داخلی و صادرات گفت و ادامه داد: اگر بخواهیم این دست محصولات ایران‌ساخت ابتدا نیاز کشور را تأمین و ما را از واردات بی‌نیاز کند، سپس به بازار‌های فراسوی مرز‌ها ورود پیدا کند و صادرات انجام گیرد باید سه رکن مهم دست به دست هم بدهند؛ در وحله نخست دولت و حاکمیت باید تسهیل‌گیری و زیرساخت و حمایت‌های لازم را صورت دهد، بخش رگولاتوری ضمن تنظیم و تدوین استاندارد‌ها بر کیفیت تولیدات نظارت کند و مهم‌تر از همه، تولیدکنندگان نیز می‌باید وظایف خود را در قبال مشتری با اهتمام به کیفیت محصول تولید شده ارتقاء و حفظ استاندارد و تکریم مشتری را در دستور کار قرار بدهند.

کرمی، به نقش مردم در حمایت از کالای ایران‌ساخت اشاره کرد و افزود: مردم نیز باید تولیدات ایران‌ساخت سرزمین‌شان را با آغوش باز بپذیرند و حمایت کنن، زیرا مانند پدر و مادری که به فرزندانشان را دوست می‌دارند. کالای ایران‌ساخت باید به مثابه هویت ایرانی وجهه‌ای ملی داشته باشد و رسانه‌ها می‌توانند این فرهنگ و باور را در جامعه ترویج و بارور کنند.

ضرورت افزایش سهم ۶ هزار میلیارد تومانی از بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به گردش مالی ۲۰۰ میلیارد دلاری صنعت جهانی نوشت‌افزار، بر ضرورت افزایش سهم تولیدکنندگان نوشت‌افزار‌های ایران‌ساخت از بازار مصرف داخلی و بین‌المللی تاکید کرد و افزود: گردش مالی نوشت‌افزار در کشور حدود ۶ هزار میلیارد تومان در سال است که ۴۰ درصد آن داخلی و ۶۰ درصد آن وارداتی و خارجی است. البته تا پیش از این، این نسبت، ۸۰ به ۲۰ درصد بود و این میزان بالای واردات به دلیل تولید مشابه نداشتن برخی لوازم‌التحریر است.

کرمی، با بیان این‌که تولیدکنندگان داخلی در زمینه فناورانه نوشت‌افزار توانمند هستند، اما باید زمینه‌های لازم برای تولید بیشتر و صادرات آن‌ها فراهم شود، ادامه داد: علت عدم تولید برخی محصولات حوزه نوشت افزار در داخل کشور نه به دلیل فقدان تکنولوژی و دانش فنی لازم بلکه ناشی از عدم صرفه اقتصادی آن است. در بسیاری از اقلام از دفتر و خودکار و مداد مشکل خاصی نداریم و در سال ۶۰۰ میلیون عدد خودکار در کشور مورد نیاز است که از این میزان ۲۰۰ میلیون را خودکار ایرانی و با کیفیتی خوب پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر وارداتی انجام نگیرد، تولیدکنندگان ایرانی این آمادگی را دارند که تمام این میزان را پوشش بدهند. در زمینه مداد محدودیت وارداتی نداریم و در این محصول، رقابت بسیار خوبی در داخل وجود دارد. با این حال قاچاق نوشت‌افزار در حداقل ممکن و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، با اشاره به حمایت از حضور محصولات ایران‌ساخت در کریدور‌های توسعه صادرات و تبادل فناوری، خانه‌های نوآوری و صادرات ایران در سایر کشور‌ها افزود: باید براساس ذائقه کشور هدف صادرات داشت. از این‌رو باید به ذائقه هر کشوری دست یافت و متناسب با سلیقه آن‌ها تولید کرد. این آمادگی وجود دارد که از طریق کریدور‌های صادراتی و نیز خانه‌های خلاق و نوآوری ایران در سایر کشورها، زمینه برای صادرات محصولات نوشت‌افزاری ایران‌ساخت فراهم شود.

ضرورت خلق شخصیت در حوزه نوشت‌افزار

کرمی، یکی از موضوع‌های مهم در زمینه طراحی لوازم‌التحریر را کاراکتر و شخصیت‌سازی بومی در این حوزه دانست و گفت: عمده طراحی‌ها در این حوزه به شخصیت‌های انیمیشنی غربی اختصاص دارد. طراحی نوشت‌افزار با زمینه فرهنگی ایرانی و اسلامی و براساس زنجیره‌ای از شخصیت‌سازی‌های انیمیشنی بومی انجام می‌گیرد که در این زمینه باید تحولی صورت بگیرد.

وی افزود: در زمینه طراحی لوازم‌التحریر، محتوا کم نداریم، طراح‌های خوبی نیز در کشور وجود دارند و تنها موضوع این است که چرخه اقتصادی تجاری‌سازی باید با ایجاد قوانین تألیف، فرصت تجاری‌سازی را به طراحی فرهنگی بدهد.

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه تولیدات ایران‌ساخت

در کتاب معرفی فعالین زیست‌بوم نوشت‌افزار ایرانی، ضمن تشریح درخت فناوری این حوزه، بیش از ۵۱ فعال تولیدکننده در حوزه نوشت‌افزار که علاوه بر تولید محصول، از برند، نشان و مؤلفه‌های ایرانی اسلامی در محصولاتشان بهره‌برده‌اند، معرفی شده‌اند.

نگارش این کتاب، که با حمایت ستاد فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی انجام شده است، حاصل بیش از ۲ سال کار پژوهشی و مطالعاتی است و علاوه بر معرفی سازندگان نوشت‌افزار‌های ایران‌ساخت، درخت فناوری این حوزه در ۶ دسته‌بندی شامل تولیدات مبتنی بر پلاستیک، مواد شیمیایی، چوب و کاغذ، فلزی، پارچه‌ای الکترونیک و هوشمند معرفی شده و تمامی دانش‌ها، مهارت‌های مدیریتی و امکان‌سنحی معرفی شده است.

در مراسم رونمایی از این کتاب که علاوه بر پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، حجت‌الاسلام روح‌الله حزاویری قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمود رضا صنعت کار رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار کشور و هادی جوهری معاون تامین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت و محمد یقینی مدیرعامل نوشت افزار ایرانی اسلامی جمعی از تولیدکنندگان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در تولید نوشت‌افزار‌های ایران‌ساخت نیز حضور داشتند.

شرکت دانش‌بنیان رز تحریر که در تولید انواع نوشت افزار فعالیت دارد. شرکت‌های خلاق نیز از جمله انتشارات کتاب رواق اندیشه، مؤسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر که محصولات نوشت افزار و سرگرمی قاصدک محصول آن است، مؤسسه فرهنگی هنری خراسان که نوشت افزار آفتاب و کتب کمیک استریپ (پی نمایی) محصول آن است، مؤسسه فرهنگی ـ هنری آوای رسانه‌ای آفتاب که کتاب‌های کودک محصول آن است، موسسه خدمات آموزشی صهبای علم طا‌ها که کتاب آموزش زبان انگلیسی مطابق با فرهنگ ایرانی محصول آن است، روناک تحریر شمال که پرگار مسطح آسان رسم دایره‌ای شکل محصول آن است، ویستا نوشت افزار که خودکار و ماژیک صدف را تولید می‌کند، صحافی آراد نویس البرز که در زمینه طراحی و تولید دفتر آراد فعالیت دارد، خلاق افق رویداد که در زمینه تولید قرآن چاپی فعالیت می‌کند، نگاره‌های زیستی سپاهان که در زمینه تولید کتاب‌های برجسته فعالیت دارد و مؤسسه فرهنگی ـ هنری بیتاب فدک که محصول آن کتابواره‌های نویسندگان آینده است دستاوردهایشان را معرفی کردند.

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها