تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰
برخی شرکت‌ها وزن استاندارد ظروف و پاکت‌ها را کاهش دادند

ادویه‌هایی که آب می‌روند

افزایش قیمت ادویه‌جات در یک‌سال اخیر باعث شده برخی شرکت‌های تولیدکننده، وزن استاندارد ظروف و پاکت‌ها را کاهش دهند تا افزایش قیمت محصولات کمتر به چشم بیاید.

اقتصاد ۲۴ - قیمت ادویه‌جات که بخش زیادی از آن‌ها وارداتی هستند در یک‌سال گذشته افزایش زیادی داشته و به‌طور مثال فلفل سیاه در فاصله بین دی‌ماه پارسال تا امروز حداقل ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

در برند‌های مختلف تولیدکننده، تغییرات قیمتی با درصد‌های متفاوتی اعمال شده، به‌طور مثال قوطی فلفل سیاه ۱۰۰ گرمی برند سحرخیز تا اوایل سال گذشته ۲۸ هزار تومان بود که الان اگر با این وزن در سوپرمارکت‌ها پیدا شود قیمتش ۳۴ هزار تومان است.

قیمت قوطی ۸۵ گرمی همین محصول از همین برند هم هم‌اکنون از ۳۰ هزار تومان گذشته و با قیمت ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در برند شاهسوند قوطی ۱۰۰ گرمی فلفل سیاه تا دی‌ماه پارسال ۲۳.۹۰۰ تومان قیمت خورده بود، ولی امروز قیمت آن به ۳۲ هزار تومان رسیده است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات باعث شده شرکت‌های تولیدکننده این محصولات بسته‌هایی با وزن کمتر به بازار عرضه کنند تا مصرف‌کننده در خرید کالا با تغییرات قیمتی کمتری مواجه باشد، چراکه کمتر خریداری هنگام خرید نمک و فلفل و ادویه، به وزن درج شده روی قوطی دقت می‌کند.


بیشتربخوانید:افزایش ۴۰ درصدی قیمت ادویه در سال جاری/ حذف تدریجی ادویه‌جات از سبد خانوار‌ها


در برند شاهسوند هم قوطی‌های ۷۵ گرمی فلفل سیاه حالا با قیمت ۲۲.۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد که مشابه قیمت ۱۰۰ گرمی‌های سابق است. فلفل سیاه از ادویه‌های نسبتا گران محسوب می‌شود و هر ۱۰۰ گرم آن نزدیک به ۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

مقایسه قیمت برند‌های مختلف نشان می‌دهد قیمت کمابیش نزدیک به هم و برای هر ۱۰۰ گرم، از ۲۷ هزار تومان به بالاست.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر