تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰
در وبینار آشنایی با بازار ارمنستان در زمینه تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی مطرح شد:

فرصت‌های از دست رفته صادرات تجهیزات پزشکی به ارمنستان

ششمین نشست دوشنبه‌های فناورانه با موضوع آشنایی با بازار ارمنستان در زمینه تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی و در راستای سلسله نشست‌های توسعه صادرات دانش بنیان با حضور نمایندگان ۱۴۷ شرکت دانش بنیان، فناور، عضو مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری کشور برگزار شد.

اقتصاد ۲۴- در ابتدای نشست دکتر نادر فلاحیان دبیر برگزاری رویداد و کارشناس روابط بین‌الملل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه کوتاهی از خدمات و برنامه‌های دفتر توسعه فناوری سلامت پرداخت و گفت: دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ماموریت خود را کمک به افزایش تولید ۸۵ درصدی فناوری سلامت مورد نیاز کشور از طریق سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پایش، حمایت و ... می‌داند.

او ایجاد ارتباط میان بازیگران توسعه صادرات کشور را هم یکی از اهداف دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت دانست و گفت: ۸۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۹۶ مرکز رشد فناوری در کشور داریم که دانشجویان و فعالان آن‌ها شبکه‌ای نوپا از فناوران و نوآوران کشور را تشکیل می‌دهند که نیاز به آموزش، توانمند‌سازی و آشنایی با اصول اولیه بازار، کار و کسب و تجارت در بازار‌های بین المللی دارند.

در ادامه این وبینار دکتر شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به ارائه توضیحاتی در خصوص خدمات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی پرداخت.

سپس قمری مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانان سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، نیز در ادامه از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان بازوی اجرایی وزارت صمت تقدیر کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله کشور در امر صادرات بحث ارز است. صادرکنندگان از سال ۹۷ تاکنون فعل صادراتی را انجام می‌دهند، ولی امکان ایفای تعهدات ارزی برایشان فراهم نیست و همین مسئله موجب شده تا استمرار فعالیت صادراتی آن‌ها با مشکل مواجه شود و این به رغم بازار‌های بسیار مطلوبی است که در حوزه سلامت در دنیا و همچنین کشور‌های همسایه داریم.

او با بیان اینکه در آسیب‌شناسی صادرکنندگان نوپا به دو علت عمده برخوردیم. افزود: میانگین وزن هر تن کالای صادراتی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار ارزش دارد در حالیکه در دنیا صادرات از حجم به ارزش تغییر رویه داده است. از سوی دیگر در کشور سال‌هاست به خام فروشی عادت کردیم.

او افزود: در ۱۵ کشور همسایه ۱۶۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی وجود دارد. در کشور به راحتی می‌توانیم تا ۱۰۰ میلیارد دلار را پوشش دهیم. لازمه آن افزایش ظرفیت تولید در کشور است. باید محصولاتی را تولید کنیم که در بازار‌های همسایه رقیب نداشته باشد.

اکبر گداری رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان با بیان اینکه بازار این کشور پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های معتبر ایرانی دارد، گفت: همه به بازار ارمنستان به عنوان یک بازار سه میلیونی نگاه می‌کنند و همین مسئله بزرگترین اشتباه آنهاست. زیرا ارمنستان یک بازار ۳۰۰ میلیون دلاری است که برای مقایسه باید بدانیم که بازار روسیه با آن تعداد جمعیت یک بازار ۵۰۰ میلیون دلاری است.

او افزود: ارمنستان با وجود اینکه کشور کوچکی است، ولی پتانسیل بسیار بالایی دارد. البته نسبت به بازار عراق و افغانستان دشواری‌هایی نیز دارد، زیرا از همه جای دنیا برند‌های معتبر در این کشور حضور دارند. همینطور این کشور عضو اتحادیه اوراسیاست و با کشور ما مرز زمینی دارد که مسئله حمل و نقل را آسان‌تر می‌سازد.

در انتهای این نشست دکتر رضا آرمان‌پور ضمن اشاره به تجربیات و مرور ظرفیت‌های کشور ارمنستان پرداخت و اشاره کرد صادرات به عنوان نبض تپنده هر کشور است و می‌تواند در شرایط موجود به رشد و توسعه شرکت‌ها بسیار کمک کند.

همچنین در پرسش و پاسخ پایان نشست مطرح شد که در کشور ارمنستان HS Code محصولات از ۸ رقم در حال تغییر به ۱۰ رقم هست و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به خصوص در مورد تغییر کد‌های گمرکی، باید به رده بندی و کلاس خطر محصول توجه داشته باشند تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوند.

در خاتمه دبیر رویداد با دعوت تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در حوزه سلامت به تجمیع و تشکیل سبد محصولات، از طریق انجمن‌ها و مراکز رشد برای کاهش هزینه‌های صادراتی تاکید کرد و افزود: دفتر توسعه فناوری سلامت آماده حمایت و برقراری ارتباطات لازم برای حضور شرکت‌ها در بازار‌های بین المللی هست.

منبع: روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

ارسال نظر