اقتصاد24- این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه، رسانههای مکتوب نیز باید بتوانند همچون سایر رسانهها، در شرایط بحرانی به رسالت اطلاعرسانیشان پایبند باشند و تعطیلات نوروزی نمیتواند دلیل قانعکنندهای برای خانهنشینی باشد.
در این میان روزنامههای «ایران» و «شهروند» از جمله روزنامههایی هستند که تلاش کردند در روزهای اخیر ضمن اطلاعرسانی و انتشار گزارشهایی درباره حوادث روزهای اخیر، ارتباطشان را با مخاطبان نگه دارند. همچنین برخی دیگر از روزنامهها نیز به صورت آنلاین اخبار مهم را در سایت رسمی خود منتشر میکنند. با این وجود همچنان بسیاری از روزنامهها و روزنامهنگارها تعطیلات نوروزی را بر رسالت حرفهای رسانهای خود ترجیح دادهاند.
در همین راستا، امیدعلی مسعودی (استاد ارتباطات) در این زمینه بر این باور است که کار اطلاعرسانی و خبر تعطیلی ندارد. کشورهای پیشرفته و موفق دنیا مردم دانایی دارند که مدام در حال کسب اطلاعات، اخبار و تحلیل هستند و متقابلاً رسانههای آنها نیز بهدرستی کار میکنند. اما متأسفانه در کشور ما در روزهای تعطیل عمدتاً مطالعه تعطیل میشود و متقابلاً روزنامهها نیز تعطیل هستند و کار نمیکنند.
او با بیان اینکه «متأسفانه تعطیلی روزنامهها در نوروز یک عادت قدیمی است»، یادآور شد: در دهه هفتاد تعدادی از روزنامهها تلاش کردند تا این سنت را بشکنند و حتی در طول سال و در روزهای جمعه نیز منتشر میشدند، اما به دلیل مشکلاتی همچون ساکن نبودن مردم و موجهای مسافرتی زیاد و همچنین سیستم نامناسب توزیع باعث شد که این جریان ادامه پیدا نکند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم انتشار روزنامهها در مواقع بحرانی، گفت: در دوران انقلاب روزنامهها به صورت فوقالعاده منتشر میشدند و خیلی هم خواهان داشتند. یادم است که یکی از فوقالعادههای روزنامه «کیهان» که به همراه تصویری از امام خمینی (ره) منتشر شده بود، برای اولین بار تیراژ روزنامهها به میلیون رسید و این اتفاق بسیار مهمی محسوب میشد. در واقع میتوان گفت که انتشار روزنامهها در مواقع مهم و بحرانی میتواند بسیار از سوی مخاطبان با استقبال مواجه شود.
مسعودی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از محتوای روزنامهها، اظهار کرد: متأسفانه بخش زیادی از مطالب روزنامهها را خبر تشکیل میدهد. به عنوان مثال در روزهای اخیر لازم بود که روزنامهها به علت وقوع سیل در استانهای مختلف کشور با نگاهی تحلیلی بپردازند؛ موضوعی که جای خالی آن در میان اخبار صداوسیما و خبرگزاریها نیز احساس میشد. این در حالی است که در چنین شرایطی مردم نیاز به خواندن گزارشهای خوب و مصاحبههای جذاب دارند.
او افزود: اطلاعرسانی با سرعت زیادی در شبکههای اجتماعی انجام میشود و به همین خاطر هم نیاز است که رسانههای رسمی بیشتر به سراغ ارائه مطالب تحلیلی، کارشناسی خواندنی بروند. به عنوان مثال راهکارهای برخورد با بحرانی همچون سیل در ابتدا بیشتر از سوی شبکههای بیگانه مطرح شد، در حالی که رسانههای رسمی ما میتوانستند با نگاه جامعتری به این موضوع بپردازند و به مردم آموزش بدهند که چگونه با سیل برخورد کنند.
منبع: ایسنا