تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
رزمایش بزرگ تحت رهبری روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان آغاز شد

مانوری برای کنترل نفوذ شبه‌نظامیان اسلامگرا به آسیای میانه

به گفته وزارتخانه‌های دفاع روسیه و تاجیکستان، در این رزمایش بیش از پنج هزار سرباز که بیش از نیمی از آن‌ها روس هستند، شرکت دارند.

اقتصاد ۲۴-کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری روسیه روز دوشنبه از آغاز بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود طی سال‌های اخیر در مرز تاجیکستان با افغانستان خبر دادند؛ رزمایشی که تا روز ۲۳ اکتبر (اول آبان ماه) ادامه خواهد داشت.

به گفته وزارتخانه‌های دفاع روسیه و تاجیکستان، در این رزمایش بیش از پنج هزار سرباز که بیش از نیمی از آن‌ها روس هستند، شرکت دارند. این رزمایش شش روزه مکمل مجموعه‌ای از رزمایش‌های با مقیاس کوچک است که در ماه‌های اوت و سپتامبر با مشارکت روسیه و متحدانش در نزدیکی مرز افغانستان برگزار شد.
روسیه نگران تبعات امنیتی نفوذ شبه‌نظامیان اسلامگرا به جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای میانه است و بر همین اساس، به دوشنبه اطمینان داده که در صورت هرگونه تجاوز به مرز تاجکیستان از طریق پایگاه نظامی خود در این کشور حمایت لازم را از ارتش تاجیکستان ترتیب دهد.


بیشتر بخوانید: راه‌های جدید دور زدن آذربایجان؛ از چپ و راست


تاجیکستان بر خلاف برخی دیگر از همسایگان شمالی افغانستان از به رسمیت شناختن حکومت شبه‌نظامیان خودداری کرده و به همین دلیل گزارش‌هایی مبنی بر افزایش نیرو‌های نظامی در دو طرف مرز‌های دو کشور منتشر شده است.


بیشتر بخوانید: رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در راه کرملین


همزمان با برگزاری این رزمایش، قرار است این هفته یک هیات عالی‌رتبه طالبان برای شرکت در گفتگو‌هایی با مشارکت چین، پاکستان، هند و ایران به مسکو سفر کنند؛ گفتگو‌هایی که پیشاپیش روسیه اعلام کرده که انتظار پیشرفت چندانی در آن ندارد. همچنین به گفته ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، مقام‌های روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان نیز روز سه‌شنبه به طور جداگانه در مسکو دیدار خواهند کرد تا در مورد شرایط حاکم در افغانستان به موضع واحدی برسند.

یورونیوز

ارسال نظر