اقتصاد۲۴- سعید محمد، با قدردانی از تمام دبیران و مدیران سابق مناطق آزاد و اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی بخش خصوصی در این نشست تصریح کرد که اتاق وی به روی فعالین اقتصادی همیشه گشوده است، اظهار داشت: باید تأکید کرد که علی رغم اینکه در رسیدن به برخی شاخصها و اخداف به موفقیت نائل نشده ایم، اگر حس میشود در برخی موارد به مناطق آزاد ظلم شده است به دلیل عدم تحقق سند عملیاتی و اجرایی اقتصاد مقاومتی است که توسط رهبرمعظم انقلاب به درستی تبیین و ابلاغ شده است.
مناطق آزاد پیشران تحولات جدی اقتصادی کشور هستند
وی با اشاره به اینکه پیشران تحولات جدی اقتصادی کشور در سطح ملی و بین المللی معطوف به مناطق آزاد است، موضوعی که در سطح جهانی نیز میان مناطق آزاد موفق قابل ارزیابی است، به تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات موجود پرداخت و گفت: عدم وجود راهبرد عملیاتی در مناطق آزاد که باعث شده مزیتهای نسبی و رقابتی جهت انتخاب طرحهای سرمایه گذاری که بیشتری سود، صادرات و اشتغالزایی برخوردار میباشد لحاظ نگردد؛ نبود سند و نقشه راه جهت اعمال در هر منطقه آزاد به بی برنامه و عمل براساس عامل خارجی نه راهبرد منجر شده است.
بیشتر بخوانید: توسعه زیر ساختهای سوارکاری و حفظ نژاد اسب کاسپین در منطقه آزاد انزلی
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد را مدل طرحهای توسعهای و هوشمند سازی کشور قلمداد کرد و با اشاره به ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی و سایر مناطق در حوزههای کشاورزی و شیلاتی راهکار پیش روی را مدل خوشهای و شهر غذای (food city) اعلام و با تبیین این دو مدل فعالیت تجاری سازی حوزههای مرتبط با کشاورزی اضافه کرد: متأسفانه از ظرفیتهای مختلف صنعت گردشگری همچون توریسم سلامت، تجاری، دانشجویی ـ علمی و ورزشی در مناطق آزاد مغفول مانده و این در حالی است که از ظرفیت برگزاری جام جهانی در قطر توسط مناطق آزاد کیش، قشم و اروند بهره برداری خواهد شد.
ایجاد بانک آف شور، تالار بورس بین المللی ارزی و ارزهای دیجیتال
مشاور رییس جمهور، از تشکیل کارگروه ایجاد بانک آف شور در مناطق آزاد با حضور نمایندگان بانک مرکزی بعد از اخذ مجوزهای لازم از معاون اقتصادی رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی خبر داد و افزود: از سوی دیگر در زمینه ارزهای دیجتالی با توجه به راهبرد جدید کشور به منظور ایجاد ارز دیجیتال ملی و تالار بورس بین المللی مناطق آزاد که به صورت ارزی فعالیت میکند توافقهای خوبی با نهادهای ذی ربط صورت گرفته محورهایی که مناطق آزاد را به هویت و کارایی اصلی خود بازمی گرداند.
سعید محمد، به نقد و بررسی مسائل و مشکلات مناطق در عرصه اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد پرداخت و قوانین خلق الساعه را که باعث ایجاد شوک برای فعالین اقتصادی میشود را اقدامی غیر قانونی و خلاف شرع ارزیابی کرد چراکه برخلاف قول و وعده قانونی مندرج در قانون مترقی مناطق آزاد و آئین نامههای مرتبط با آن است.
وی، خواستار برخورد جدیتر و همراهی بیشتر سرمایه گذاران و بدنه مدیریتی مناطق آزاد و دبیرخانه شورایعالی شد و افزود: جزیرهای عمل کردن هر یک از مناطق آزاد و عدم ایفای نقش محوری و هماهنگ کننده از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دیگر مشکلات در مسیر اجرای قانون در هر منطقه ارزیابی میشود.
جایگاه دبیرخانه در هیأت دولت است
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از تشکیل کارگروه مسائل قانونی مناطق آزاد برای برنامه هفتم با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت اقتصادی رییس جمهور و وزارت اقتصاد در دبیرخانه شورایعالی خبر داد و گفت: باید جایگاه دبیرخانه بالاتر از وضعیت کنونی خود باشد تا از طریق حضور در جلسات هیأت دولت با خرد جمعی و در عالیترین سطح مدیریتی کشور مسائل مناطق مورد پیگیری قرار گیرد.
سعید محمد، به لزوم کار رسانهای جهت تبیین فرصت ها، مزیت ها، چالشها و عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی برای کشورمان تأکید کرد و خواستار توجه ویژه مناطق به مباحث فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با بومیان مناطق آزاد شد.
لجستیک، ترانزیت و کریدور شمال ـ جنوب مهمترین ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی
وی، با بیان اینک منطقه آزاد انزلی دارای ظرفیتهای ویژهای است که مهمترین آنها در مباحث لجستیک و ترانزیت است به بررسی مزیتها و فرصتهای کریدور شمال-جنوب پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون از مسیر ۶۵۰ کیلومتری راه آهن چابهار به زاهدان ۳۵۰ کیلومتر ریل گذاری شده و مابقی نیز در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همین مسئله در ارتباط با توسعه بندر چابهار در حال انجام است، اما متأسفانه مسیر ۳۴ کیلومتری اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی با پیشرفت ناچیزی در حال ساخت بوده و این در حالی است که نیمه دوم سال در انزلی با شرایط آب و هوایی خاص آن را نیز در پیش روی داریم.
مشاور رییس جمهور، به انتقاد از طراحی و اجرای موج شکنهای مجتمع بندری کاسپین پرداخت و با تأکید براینکه با نگاه ویژه به احقاق حقوق بیت المال از مقصر یا مقصران این خسران در هر سطحی خواهیم پرداخت و علاوه بر برخورد راهکار برون رفت نیز احصاء خواهد شد، افزود: باید با عزم جدی نسبت به بهره برداری حداکثری از ظرفیتهای ترانزیتی، درآمدی و اشتغالزایی فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب اقدام کنیم، و این تصمیم جدی میان دو کشور ایران و روسیه وجود دارد به ویژه که در سند راهبری ۲۰۳۰ روسیه حجم ترانزیت ۲۵ میلیون تن را هدفگذاری کرده است.