تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

ضربه بزرگ دولت به بورس

شاخص کل بورس امروز در سومین روز معاملاتی و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت.

اقتصاد ۲۴- شاخص کل بورس امروز در دومین روز معاملاتی هفته و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام  مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام را در روز‌های گذشته مشخص نبودن برنامه‌های دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بیان کرد.

این کارشناس بازار در بخشی از این گفتگو اعلام کرد نقدینگی مورد نیاز در بازار وجود ندارد تا سهم‌ها بتوانند رشد لازم را داشته باشند. ابهاماتی که دولت درباره انتشار اوراق بدهی ایجاد کرده مهم‌ترین عاملی است که در ریزش بازار موثر واقع شده است.

اشتیاقی همچنین گفت: فروش سهام عدالت ترس مضاعفی را در روند بازار سهام ایجاد کرده است، زیرا در حال حاضر که فروشندگان در بازار زیاد شدند اگر اجازه فروش سهام عدالت را هم بدهند بازار با فروش‌های بیشتری رو به رو می‌شود و بهتر است این سیاست را فعلا از دستور کار خارج کنند.

وی همچنین درباره لزوم افزایش نرخ دلار نیمایی گفت: کنترل نرخ دلار نیمایی آسیب بزرگی را به شرکت‌ها وارد کرده است. همین موضوع باعث شده است تا سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و از ورود پول هوشمند به بازار جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: علت سقوط شاخص بورس چیست؟


اشتیاقی گفت: P/E بیشتر شرکت‌ها در محدوده ۵ و ۶ قرار دارد و ارزندگی سهام شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی تثبیت شده است، اما چون فروشنده در بازار زیاد است و استراتژی بیشتر افراد نوسان‌گیری و سهامداری در کوتاه مدت است، معاملاتی در قیمت‌های تعادلی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه روند بازار منفی می‌شود.

به نظر می‌رسد ابهاماتی که دولت در بازار به واسطه ابهام در سیاست‌های اقتصادی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و فروش اوراق در بازار ایجاد کرده است بزرگترین عاملی است که از رشد شاخص جلوگیری کرده است. به عقیده کارشناسان به دلیل کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و شرایط تورمی و تحریمی امکان رشد بورس گرفته شده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
اين دولت هم بدتر از روحاني دست در جيب مردم كرده تا مردم هزينه كسري بودجه دولت را كه نشان از سياست خارجي نامناسب و اقتصاد ويرانش است را بدهند
سرمايه مردم نابود شد و آقاي ريسي سفر استاني مي رود و فقط شعار مي دهد
سه ماه گذشت و جز ويراني و بدبختي براي مردم در بورس و گراني در بازار چيزي عايدي نداشتيم
ایرانی اصیل
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
خاک بر سر ای مملکت .آخه تمام دنیا بورسشون در حال رشد هستش تمام رمز ارزها تو یکماهه ۴۰۰ درصد درشد کردن.این‌بورس شده جابگاه دزدی مسئولین از ملت
ناشناس
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
هیچ تکنیکالی جواب نمیده
دیواری کوتاه تر از بورس وجود ندارد
بیشترراز یک ساله با 80درصد زیان گیر کردیم
حسین
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
خاک برسر ما شد نابود شدیم و به فنا رفتیم دیگر
امیر
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
من که هرچی نظر میدم ثبت نمیشه نمیدونم با منافع این سایت چه تناقضی دارد.
مشکلات سقوط بورس چندین موارده اعم از
۱.هووی بورس ارز دیجیتال است چون سود بیشتری عایدتان میکنه
۲.دومن مساله مهم هووی بورس دولت است با ان کسری بودوجه واوراق قرضه
۳.حقوقی های ......ونوسان گیری.ومعاملات الگوریتمی
۳.تازه واردان به بورس ودستان بی قرار
۴.عدم حمایت مسولین بورس ودولت از این بچه یتیم اقتصاد ایران
۵.تمام محصولات همین شرکت های بورسی افزایش ۳۰۰تا ۵۰۰درصدی در سطح بازارهای داخلی داشته اند چزا سهامشان درحال سقوطه.ایران خودرو وسایپارا ببینید چرا گزارشی منفی میدهند درحالی کع پراید ۵میلیونی شده ۱۵۰میلیون پژو۱۲میلیونی شده ۳۲۰میلیون وغیره
به نظرم ریس دستگاه قضا تمام شرکت ها را باید ملزم کند با فروش محصولات ومستغلات ودارایی شرکت ها وتفسیم کند بین سهامداران ان شرکت
وبعدش کلا در کوره پول سوزی را پلمپ کند تا برای مدت ها
بورس به چه کار ما میاید به کار مردم امریکا وژاپن وکره واروپا میاید نه ما
خاک برسرمان با این اقتصادمان با این بورسمان
ams
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
پول های دزدی خاوری و زنجانی که با همکاری آقایان بردن رو ماباید بدیم
لعنت به همتون
مسئولین دزد
امیر
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
ریشه این فسادبورس کجاست پدرمادر نداره رسیدگی کنه
مهدی
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
آخه ربیس جمهور که اقتصاددان نیست مشاورانش هم متاسفانهدروغ گو در آمدند.
کیانی
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
خدا خودش رحمتی کنه سرمایه زندگیمون به باددرفت
ناشناس
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
فقط ملت موندن کی اینها میگن بابا ما اینکاره نیستیم تو همه چیز
ناشناس
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
سهام عدالت ک به ملت دادند سودش رو دولت میبره حتی صاحب سهام عدالت اختیار سهامش را نداره ک خرید و فروش کنه
ناشناس
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
تازه اگر هم بورس یه کم جون بگیره که دوباره اوراق قرضه و عرضه اولی برای جبران کسری بودجه دولت میاد تو بازار، چرا کارشناس محترم از نبود نقدینگی برای رشد صحبت می‌کنند در صورتی که وقتی حقیقی تو نوک قله خرید میکنه این حقوقیه که با فروش سنگین اولا تو سقف میفروشه تا تو کف بخره و دوما سهامداران را متضرر می‌کنند. بالاخص در مورد اخیر نمادهای با pe حدود ۵ تا ۸ نفتی و پالایشی و، شستا و غیره هستند انتظار نداشته باشید وقتی سهم ریزشی هست و حقوقی این بازی‌های دستوری رو در میاره سهامدار بیاد تو بازار خرید کنه.
حیدری
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
شماحق نداریدبه دولت ونظلم. توهین کنین.کسی شمارومجبورنکرده واردبورس شوید
ناشناس
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
انهایی که الان مشاورریئس جمهورشده انددرزمان دولت قبل به دولت درباره بورس چه می گفتندپس چراادامه دهنده همان راه دولت دربورس شده ایدپس این دولت باان دولت هیچ فرقی نداردفقط ادمهاراتعویض کرده اند
ارسال نظر