تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
معاون آب و آبفا وزارت نیرو در گفتگو با اقتصاد۲۴:

مقصر دانستن سدها در سیل اخیر غیرعلمی است/ تشریح آخرین وضعیت سدهای مناطق سیل‌زده

تقی‌زاده خامسی در واکنش به برخی اظهارات درباره مقصر دانستن سدها در سیل اخیر گفت: اینگونه حرف‌ها غیرعلمی است و برخی با مطرح کردن اینگونه بحث‌ها می‎خواهند خود را مطرح کنند. اگر سد ساخته نمی‌شد شهرها را آب می‌برد.

اقتصاد24- در پی وقوع سیل‌های اخیر در کشور حاشیه‌های بسیاری برای سدسازی کشور ایجاد شده است از تقصیر و ناکارآمدی این سدها در مهار سیل گرفته تا احتمال شکسته شدن برخی از آنها در اثر حجم سیل‎های وارده. بسیاری نیز وجود سدها را خود عاملی بر تشدید تخریب‌های ناشی از سیل عنوان کرده‌اند.

در همین زمینه قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفا وزارت نیرو به خبرنگار اقتصاد24  گفت: سدسازی در دنیا از سال‌های دور وجود داشته و دارد و امروز کشورهایی در دنیا وجود دارند که دارای بیش از 10 هزار سد هستند، این در حالی است که کشور ما اکنون 172 سد بزرگ دارد که 19 عدد از آن قبل انقلاب و باقی پس از انقلاب ساخته شده‌اند و 100 سد نیز در حال ساخت است.

وی افزود: اگر سد ساخته نمی‌شد شهرها را آب می‌برد. همین سدها هستند که توانسته‌اند آب را کنترل کنند تا آسیب بیشتری وارد نشود. اینگونه حرف‌ها غیرعلمی است و تعدادی فکر می‌کنند با مطرح کردن اینگونه بحث‌ها می‌توانند خود را مطرح کنند.



تقی‌زاده خامسی با اشاره به بازدید خود از سدهای استان خوزستان اظهار کرد: بنده طی روزهای اخیر از سد کرخه و کارون بازدید کردم. اگر این سدها نبودند خوزستان را آب می‌برد. این سدها توانسته‌اند حدود 21 میلیارد مترمکعب آب را نگه دارند و نیمی از آب قابل استحصال کشور در سدهای خوزستان است، در نتیجه بنده به اینگونه حرف‌ها اعتقادی ندارم و ما بیش از این‌ها به سد نیاز داریم.

معاون آب و آبفا وزارت نیرو در خصوص سد نیمه‌کاره گلستان اضافه کرد: گلستان سدی نیمه‌کاره‌ای به نام نرم‌آب دارد که اگر آن سد ساخته شده بود خسارت‌های کنونی به‌وجود نمی‌آمد.

وی همچنین درباره سیل شیراز گفت: سیل شیراز به خاطر این بود که مسیر سیلاب(دروازه قرآن) را خیابان کردند و آب هم که جاری می‌شود در مسیر طبیعی خود حرکت می‌کند و به همین خاطر این اتفاقات به‌وجود آمده است.

تقی زاده خامسی در خصوص وضعیت سدهای مناطق سیل زده نیز گفت: ما مدت‌هاست به خصوص در خوزستان تلاش کرده‌ایم خروجی‌ها و ورودی‌ها را کنترل ‌کنیم و مسیرهایی برای سیلاب باز کنیم که هم بتوانیم آب سد را کنترل کنیم و هم آب زیادی رها نشود؛ به‌طورکلی وضعیت کنترل شده و تنظیم سدها مناسب است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو در پایان ضمن توصیه به مردم گفت: طی روزهای آینده کنار رودخانه‌ها نروید، حتی مسیرهایی که گفته می‌شود متروکه شده است. ما در طی این چند روز متوجه شده‌ایم حتی مسیرهایی که 100 سال است خشک بوده اکنون آب در آن جاری شده است.
ارسال نظر