تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

ماجرای اهدای تبلت صرفا به دانش آموزان سادات فاقد گوشی چه بود؟

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در واکنش به ماجرای اهدای تبلت صرفا به دانش آموزان سادات فاقد تبلت و گوشی در کهگیلویه و بویراحمد، این مسئله را ناشی از یک سهل‌انگاری دانست که موجب بروز سوءتفاهم در فضای عمومی شده است.

به گزارش جامعه ۲۴ روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، دستور داده است لیست دانش آموزان سادات فاقد وسیله ارتباطی هوشمند (تبلت و گوشی) جمع‌آوری و ارسال شود. این نامه حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد به طوری که بسیاری آن را عامل تبعیض در بین دانش آموزان سادات و سایر دانش آموزان و در تعارض با عدالت آموزشی عنوان کردند.

این در حالی است که پیشتر در خبرها ذکر شد که یک دانش آموز ۱۱ ساله در بندر دیر به دلیل نداشتن گوشی موبایل خودکشی کرده است. یا در خبری دیگر عنوان شد دختری دانش آموز در بخش «نازلو» واقع در شهرستان ارومیه به دلیل فقر و نداشتن گوشی تلفن همراه اقدام به خودکشی کرده و در نهایت جان می‌سپارد.

با این تفاسیر هنوز مشخص هدف مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد از انتشار چنین نامه‌ای که عامل تبعیض در میان دانش آموزان شده است، چیست؟

در همین رابطه اداره مشارکت‌های اداره‌ کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد در بیانیه‌ای آورده است: «آموزش و پرورش هیچ‌گونه تقسیم‌بندی در خصوص دانش‌آموزان انجام نداده و عیناً درخواست مجمع خیرین سادات کشور را که از معاون وزیر و استان‌ها درخواست کرده اسامی دانش آموزان سید را در اختیار این مجمع قرار دهند، صرفاً به عنوان یک رابط اقدام به جمع‌آوری این آمار کرده است؛ همان‌گونه که کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهاد‌ها و مجامع چنین کاری را انجام داده و لیست دانش آموزان تحت پوشش کمیته و بهزیستی را از آموزش و پرورش طلب می‌کنند. به هر صورت آموزش و پرورش به دلیل کمبود اعتبارات قادر به تحت پوشش قرار دادن همه دانش‌آموزان نیازمند نیست و از طریق کمک‌های خیرین و سایر نهاد‌ها بخشی از نیاز‌های خود را تأمین می‌کند، چنان‌چه هم‌اکنون ۴۴ هزار دانش آموز در استان ما هست که به گوشی و تبلت و اینترنت دسترسی ندارند و آموزش و پرورش ملزم است به اشکال گوناگون نیاز این بخش عمده دانش‌آموزان را تأمین کند.»


بیشتر بخوانید: کمیسیون آموزش مجلس بخشی از معلمان را در لایحه رتبه بندی حذف کرد


در همین زمینه سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، درباره انتقادات پیرامون این موضوع و نامه مربوطه، گفت: مجمعی تحت عنوان «مجمع خیرین سادات کشور» وجود دارد که در تماس با ما خواستار آن بودند که تبلت‌هایی تهیه و به دانش‌آموزان سادات نیازمند کشور اهدا شود. بر همین اساس، نیاز به تهیه لیستی از تعداد این دانش آموزان در کشور داشتیم تا دانش آموزان ساداتی که فاقد تبلت هستند، مطابق درخواست مجمع خیرین سادات کشور مورد حمایت قرار بگیرند.


وی ادامه داد: دلیل اینکه نسبت به این موضوع در فضای عمومی سوءتفاهم به وجود آمده است، این بوده که در نامه مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره‌ای به مجمع خیرین سادات کشور نشده بود. باید مانند نامه‌ای که بنده برای مدیران کل فرستاده بودم، نامه زده می‌شد، تا چنین سوءتفاهمی به وجود نیاید که صرفاً دانش‌آموزان سادات مناطق محروم دریافت‌کننده تبلت هستند.

مابقی دانش‌آموزان نیازمند فاقد تبلت چه می‌شوند؟

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره این پرسش که آیا مابقی دانش آموزان نیازمند که فاقد تبلت هستند هم مورد حمایت قرار دارند، گفت: تاکنون ۳۶۱ هزار تبلت به دانش‌آموزان نیازمند در کشور اهدا شده است. در دستورالعمل ابلاغی نیز، ملاک‌ها و اولویت‌هایی برای توزیع در نظر گرفته شد؛ مثل خانواده‌هایی که دانش آموزان آن‌ها امکان دسترسی به امکانات الکترونیکی برای فراگیری آموزش را ندارند، دانش آموزانی که در مناطقی زندگی می‌کنند و امکان آموزش حضوری آنها فراهم نیست، دانش آموزانی که به لحاظ مالی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند، دانش‌آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی که در مناطق حاشیه‌نشین و روستایی و عشایری تحصیل می‌کنند، دانش‌آموزان محروم چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی و خانواده‌های محروم با جمعیت دانش‌آموزی بیشتر و همچنین دانش‌آموزانی که همکلاسی‌های آنان امکان استفاده از تبلت را دارند و برای اینان این امکان فراهم نیست.

حسینی اظهار کرد: اولویت واگذاری تبلت‌های اهدایی نیز مربوط به مدارس پرجمعیت دارای دانش‌آموز محروم و فاقد تبلت و تجهیزات هوشمند است. در این بین، خیرین و مجموعه‌های خیریه نیز تقاضای حمایت از دانش آموزان خاص را دارند، برای مثال، خیریه‌ای در خارج از کشور خواستار حمایت از دانش‌آموزان اتباع خارجی بود، همچنین خیریه‌ای درخواست اهدای تبلت به دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر را داشت. مجمع خیرین سادات کشور نیز تقاضای تامین تبلت برای دانش آموزان سادات نیازمند را داشت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، افزود: توزیع تبلت‌ها به عهده آموزش و پرورش است و این مجمع اقدام به تهیه این تبلت‌ها می‌کند، اما در آموزش و پرورش و در موضوع حمایت از دانش آموزان نیازمند و فاقد امکانات و ابزار آموزشی، برای ما قید سادات بودن، استثنایی و اتباع خارجی بودن اهمیتی ندارد و در اهدای ۳۶۱ هزار تبلت طبق اولویت‌های واگذاری که عرض کردم، پیش رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بهره‌مندی دانش آموزان نیازمند از حمایت‌های دولتی، مردمی و کمک‌های خیرین کشور نیز نگفته‌ایم به سادات بدهید و به غیره ندهید؛ هر دانش آموز نیازمند فاقد تبلتی، واجد شرایط دریافت این وسیله است، اما کاری که ما کردیم این بود که در اهدا، اولویت‌بندی کردیم.

حسینی افزود: رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در بودجه جدید برای خرید تبلت ویژه دانش آموزان مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر