تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴:

جزئیات برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی/ ۵ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی (hamex) در تاریخ ۲۵-۲۸ آبان ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: ۵ شرکت قطعه ساز لوازم خانگی از کشور ترکیه در نمایشگاه امسال حضور دارند.

اقتصاد ۲۴- میناسادات حسینی: عباس هاشمی با بیان اینکه درمجموع حضور ۳۷۰ شرکت تولیدکننده لوازم خانگی و قطعه ساز در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی قطعی شده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر است و ۳۵۵ شرکت در داخل سالن‌های سرپوشیده و ۱۵ شرکت در فضای باز مستقر خواهند بود.

حضور ۵ شرکت قطعه ساز تُرک در نمایشگاه لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر افزایش استقبال شرکت‌ها از نمایشگاه امسال گفت: با مذاکرات بسیار، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها مساحت حدود ۳۴ هزار مترمربع را به این نمایشگاه اختصاص داد و جمعا ۳۷۰ شرکت در نمایشگاه امسال حضور دارند.

هاشمی با بیان اینکه ۸۸۰ متر فضای باز در اختیار این نمایشگاه قرار دارد، گفت: علاوه بر شرکت‌های داخلی، یه سری ثبت نام شدگان ارزی یعنی شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند. این شرکت کنندگان، ۵ شرکت قطعه ساز از کشور ترکیه هستند.

برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی تهران در ۱۳ سالن

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تقریبا بیش از ۱۳ سالن را در نمایشگاه امسال تحت پوشش داریم.


بیشتر بخوانید: آیا با ثبات قیمت دلار لوازم خانگی ارزان می‌شود؟/ قیمت گذاری دستوری برای لوازم خانگی به نفع هیچ کدام از ذینفعان نیست


هاشمی ادامه داد: بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی (hamex) از ۲۵ تا ۲۸ آبان به مدت ۴ روز با حضور تولیدکنندگان محصول، قطعه سازان و شرکت‌های دانش بنیان برگزار خواهد شد. همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در بخش شرکت‌های دانش بنیان مشارکت دارند.

فرصت توسعه ارتباطات صنعت لوازم خانگی با سایر کشور‌ها در نمایشگاه امسال

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا سال گذشته نیز همانند امسال، شرکت‌های خارجی قطعه ساز لوازم خانگی در نمایشگاه حضور داشتند یا خیر، گفت: در سال گذشته هیچ شرکت خارجی به دلیل محدودیت‌های پروازی در دوران کرونا در بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی حضور نداشت، اما امسال حضور ۵ شرکت قطعی شده است. امیدواریم با رفع محدودیت‌های کرونایی، سال آینده شرکت‌های خارجی بیشتری در نمایشگاه حاضر شوند.

عباس هاشمی با بیان اینکه تعامل با دنیا و ورود به شبکه جهانی برای صنایع هر کشوری مفید است، گفت: ارائه توانمندی‌ها و مذاکرات با شرکت‌های خارجی در نمایشگاه لوازم خانگی بسترساز توسعه ارتباطات در آینده خواهد بود.

صادرات قطعات لوازم خانگی ایرانی به ترکیه

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در حال حاضر قطعات لوازم خانگی ایرانی به ترکیه صادر می‌شود، گفت: حضور قطعه سازان ترک در نمایشگاه امسال به نفع تولیدکنندگان است، زیرا قطعه سازان ایرانی آشنایی بیشتری با شاخص‌های جهانی و استاندارد‌های مدیریتی کلان پیدا می‌کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه کیفیت قطعات لوازم خانگی ایرانی به میزانی رسیده که به ترکیه هم صادر می‌شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: قطعات لوازم خانگی ایرانی به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا برای تولید لوازم خانگی ترک به این کشور صادر می‌شود؛ بنابراین ما در حال حاضر صادرات قابل ملاحظه‌ای در بخش قطعه سازی لوازم خانگی به کشور ترکیه داریم.

ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی کارساز نیست

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه انجمن قطعه سازان لوازم خانگی خواستار ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی هستند، نظر شما چیست؟، گفت: واردات قطعه به طور قطع نباید متوقف شود. در تولید یک سری قطعات امکانات وسیعی در کشور وجود دارد و در کتاب مقررات صادرات و واردات متناسب با توان تولید و کیفیت و تیراژ، حمایت تعرفه‌ای از قطعه سازان داخلی شده است.


بیشتر بخوانید: جزئیات افزایش قیمت لوازم خانگی/ چرا لوازم خانگی گران شد؟


هاشمی با بیان اینکه در قطعه سازی باید با هوشیاری بیشتری عمل کرد، گفت: در عین حال که باید از قطعه سازی حمایت شود، نباید واردات نیز ممنوع شود. یعنی در قطعاتی که تولید مکفی و باکیفیت وجود دارد ممنوعیت واردات می‌تواند اعمال شود، ولی باید توجه داشت که اصولا ممنوعیت کارساز نیست.

آسیب قیمت گذاری دستوری به صنعت لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: بحث ارتقای کیفی، توسعه بخش تحقیق و توسعه، ورود فناوری‌های جدید، منطقی کردن قیمت ها، تامین مستمر کالا در بازار؛ چه در زمینه قطعه و چه در محصول، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، تمرکز بر صادرات و... ازسوی شرکت‌های لوازم خانگی پارامتر‌های رقابتی در بازار را مهیا می‌کند مشروط بر اینکه دولت و دستگاه‌های اجرایی و به طور کلی حاکمیت در بحث مبارزه با قاچاق و بهبود فضای کسب و کار و استمرار تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید و... موفق عمل کند. در مقابل بخش تولید به هر شکل طبق ریل گذاری که حاکمیت انجام دهد مسیر پیشرفت خود را طی خواهد کرد.

هاشمی با بیان اینکه ممنوعیت واردات کارساز نیست، گفت: سهم لوازم خانگی در هزینه‌های داده‌های بخش صنعت کشور ۱/۷ درصد است در حالی که این حوزه تنها ۱/۵ درصد ارزش افزوده کل صنعت را به خود اختصاص می‌دهد. دلیل این ارزش افزوده پایین، از یک سو به دلیل قیمت مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای است و از طرف بحث سرکوب قیمت هاست که تاثیر منفی خود را بر ارزش ستانده‌ها می‌گذارد و اگر این سرکوب قیمتی ادامه پیدا کند ناپایداری این رشته فعالیت را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر