تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ادامه سریال گرانی؛

رشته آش در بازار چند؟

قیمت رشته آش در ۶ ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و میانگین قیمت بسته‌های ۵۰۰ گرمی این محصول از ۱۲ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

اقتصاد ۲۴ - هم‌اکنون در میان برند‌های مختلف تولیدکننده این محصول، تک‌ماکارون با ۱۹.۹۰۰ تومان برای بسته‌های نیم کیلویی، بالاترین قیمت را دارد. دیگر برند‌ها هم محصولات مشابه‌خود را بین ۱۲.۵۰۰ تا ۱۸.۵۰۰ قیمت‌گذاری کرده‌اند.

با اینکه تک در میان دیگر برند‌ها بالاترین قیمت را دارد، مقایسه نرخ‌های کنونی با قیمت اوایل امسال نشان می‌دهد رشته گل‌ها با ۶۳ درصد افزایش، بیشترین رشد قیمت را به‌خود اختصاص داده و دیگر برند‌ها بین ۳۰ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بسته ۴۳۰ گرمی رشته گل‌ها که اردیبهشت‌ماه ۹.۸۰۰ تومان قیمت داشت حالا ۱۵.۹۵۰ تومان قیمت خورده است که با این حال در میان محصولات با وزن مشابه حدود ۲ هزار تومان ارزان‌تر است.

بالاترین قیمت رشته آش تا دی‌ماه سال گذشته ۱۳ هزار تومان بود که بعد از عید قیمت بعضی از برند‌ها تا ۷۰ درصد بالا رفت و به‌طور مثال رشته ۵۰۰ گرمی زرماکارون و سمیه از ۸ هزار تومان در دی ماه ۹۹ به ۱۴ هزار تومان در اردیبهشت رسید.


بیشتربخوانید:بازار کشش افزایش قیمت مواد غذایی را ندارد


هر دو این محصولات الان ۱۸.۵۰۰ تومان قیمت دارند. مصرف رشته آش معمولا در نیمه دوم سال و با سردشدن هوا افزایش می‌یابد.

افزایش قیمت بسیاری از اقلام خوراکی طی یک‌سال گذشته تقاضا برای خرید آن را کاهش داده، اما به‌گفته فروشندگان سوپرمارکت‌ها، رشته آش جزو محصولاتی است که با وجود افزایش نزدیک به یکصد درصدی قیمت طی یک‌سال گذشته تقاضا برای خرید آن از سال گذشته کمتر نشده است.

حبوبات، سبزی و کشک، دیگر مواد اولیه تهیه آش رشته نیز در یک‌سال گذشته رشد قیمت داشته‌اند که این رشد در حبوبات و به‌طور مشخص نخود به ۱۱۲ درصد می‌رسد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر