اقتصاد ۲۴- احسان فدایی، کارشناس بازار لوازم خانگی درباره چشم اندازهای صنعت لوازم خانگی در شرایطی که رقابتهای ناسالمی در این بازار و صنعت شکل گرفته است، گفت: به طور قطع صنعت لوازم خانگی ایران باید با مردم رو راست باشد و در جایی که به واردات نیاز است باید شفاف گفته شود و مطابق با آن برای برآورده کردن نیازهای مردم عمل شود و جایی که امکان تولید داخلی وجود دارد هم اطلاع رسانی شود، زیرا در سالهای اخیر عدم شفافیت درباره تولید ملی و ... باعث افزایش رکود بازار لوازم خانگی شده است.
فدایی با بیان اینکه شفافیت از الزامات بازار لوازم خانگی است، افزود: همانطور که در ماههای گذشته دیدیم برخی با نام تولید ملی به دنبال افزایش سهم خود در بازار بودند.
او افزود: حمایتهای گلخانهای در صنعت لوازم خانگی منجر به بروز بازار چالش برانگیز شده و اعتماد مردم را هم از بین میبرد و اگر این روند ادامه داشته باشد تبعات منفی آن به مردم و صنعت بر میگردد.
او با تاکید بر اینکه مشتری باید در یک بازار رقابتی بتواند محصولات خود را انتخاب کند، گفت: در سالهای گذشته تولیدات ایران در صنعت لوازم خانگی نتوانسته تقاضای مشتریان را برطرف کند، به همین دلیل ۴۰ درصد از کالاهای مورد استفاده در بازار لوازم خانگی از محصولاتی است که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده است در حالی که این محصولات هم هیچگونه تعرفه گمرکی و مالیاتی هم نمیپردازند، بنابراین در صورتی که دولت بتواند واردات رسمی را متناسب با نیاز جامعه تعریف کند، هم پاسخگوی نیاز بازار به شکل قانونی میشود، هم میتواند در این مسیر کسب درآمد کند. از سوی دیگر با وضع تعرفه و هزینههای گمرکی و مالیات، به قیمت کالای وارداتی اضافه میکند و با این مکانیزم، تولید ایرانی که قاعدتاً در این شرایط قیمت پایین تری خواهد داشت، امکان رقابت بیشتری پیدا میکند. مادامی که کالا به صورت غیررسمی وارد میشود، چون هزینههای مذکور را پرداخت نمیکند و در نتیجه با قیمت کمتری در بازار عرضه میشود، تولیدکننده ایرانی مزیت رقابتی خاصی در مقابل حریف نخواهد داشت و ناچار به واگذاری سهم خود از بازار میشود.
به گفته فدایی هر شرکتی به دنبال کسب منافع است به همین دلیل مدیر یک شرکت نمیتواند نماینده عدهای از فعالان این صنعت باشد.
او با بیان اینکه در ماههای گذشته آدرس غلط به مردم داده شده به همین دلیل مردم نمیتوانند افزایش قیمت این محصولات را بپذیرند، گفت: واقعیت این است که بخشی از قطعات لوازم خانگی در ایران وارداتی هستند که متاثر از نوسانات دلار هستند، از طرف دیگر رکودی که در بازار به وجود آمده هزینه سربار شرکتها را افزایش داده است، زیرا میزان تیراژ تولید کاسته شده است و این مساله ناشی از اطلاعات غلطی است که به مردم داده شد و گفتند با افزایش تولید عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید و احتمالا قیمتها هم تعدیل میشود، اما این اتفاق نیفتاد.
او با اشاره به اینکه اخیرا اطلاعاتی منتشر شده که یک شرکت ایرانی که مدعی تولید ملی بوده یک میلیون در یخچال به صورت اس کی دی از چین وارد کرده در حالی که قبلا مدعی تولید داخلی بود، گفت: به دلیل اطلاعات غلطی که به مردم داده شد بسیاری از مردم دهکهای پایین نمیتوانند دیگر کالای مورد نیاز خود را تامین کنند هرچند دیگر منتظر کاهش قیمت نیستند و مردم اعتماد خود را به طور کامل از دست داده اند، زیرا چندین بار که مدیران مدعی تولید شده بودند عملا اتفاق مثبتی در بازار نیفتاد و حتی برخی تولیدکنندهها قیمتها را بالاتر برده اند و همین مساله باعث شده به عمق رکود بازار لوازم خانگی در ایران افزوده شود.
به گفته او ساماندهی بازار لوازم خانگی در گرو اقدامات دولت است که باید از طریق ساماندهی بر بازار لوازم خانگی نه تنها محدودیت و انحصار را مدیریت کند بلکه باید شرایط نظارت بر قیمت گذاری هم تغییر کند و از این طریق در حق مصرف کنندهها هم اجحافی نشود.
منبع: تیتر ۲۰