تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

پایان اجلاس گروه بیست بدون تعهدات مشخص برای مقابله با تغییرات اقلیمی

رهبران۲۰ کشور ثروتمند جهان توافق کرده‌اند که با «اقدامات معنادار و موثر»، تلاش‌ها برای محدود کردن گرمایش زمین را ادامه دهند.

اقتصاد ۲۴-رهبران۲۰ کشور ثروتمند جهان توافق کرده‌اند که با «اقدامات معنادار و موثر»، تلاش‌ها برای محدود کردن گرمایش زمین را ادامه دهند. به جز این توافق کلی، فقدان تعهدات مشخص از سوی این کشور‌ها در توافق نهایی، برخی فعالان محیط زیست را سرخورده کرده است.

ایتالیا، میزبان اجلاس گروه بیست، امیدوار بود که اعضای این گروه در آستانه اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف مشخص‌تری متعهد شوند.
بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، میزبان اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکو، گفته است «تدریجا پوچ بودن وعده‌های بدون عمل از سوی برخی رهبران جهان مشخص می‌شود. »


بیشتر بخوانید: رهبران بیش از ۱۰۰ کشور جهان متعهد به توقف جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ شدند


به گفته آقای جانسون «این تعهدات بیش از چند قطره در اقیانوس تغییرات اقلیمی نیست.»
جو بایدن رییس جمهوری آمریکا گفته است چند ملاقات سازنده در این اجلاس داشته و امیدوار است که پیشرفت‌ها در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو ادامه پیدا کند.
آقای بایدن در عین حال گفته است چین و روسیه که در میان بزرگترین تولیدکنندگان آلاینده‌ها هستند«عملا به اجلاس نیامدند واین مایه سرخوردگی است.»
گروه بیست متشکل از ۱۹ کشور و اتحادیه اروپاست که ۸۰ درصد آلاینده‌های جهان را تولید می‌کنند.
یادداشت تفاهمی که در پایان اجلاس گروه بیست در ایتالیا منتشر شد، هیچ ارجاعی به هدف «جهان کربن خنثی» ندارد.
عبارت «کربن خنثی» به معنی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و آلاینده‌ها تا حد ممکن و تا جایی است که یک کشور تنها به اندازه گنجایش جذب کربن خود، آلاینده کربنی تولید کند.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در بیانیه پایانی این اجلاس گفت تمام کشور‌های گروه بیست متعهد شده‌اند که تا نیمه قرن جاری به وضعیت کربن خنثی برسند:«دانشمندان می‌گویند این کار برای جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی واجب است و اغلب کشور‌ها موافقت کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به این نقطه برسند.»
این تعهد تنها در بیانیه آقای دراگی آمده و اثری از آن در تفاهم‌نامه اجلاس نیست. چین و روسیه که بزرگترین تولید‌کنندگان آلاینده‌ها هستند خواستار زمان بیشتری بودند و ترجیح می‌دادند که تاریخ رسیدن به کربن خنثی سال ۲۰۶۰ میلادی باشد.


بیشتر بخوانید: تغییرات اقلیمی مهم‌ترین عامل وقوع سیل مرگبار آلمان و بلژیک بود


رهبران دو کشور روسیه و چین برای شرکت در این کنفرانس به رم نیامدند و از طریق ارتباط ویدیویی در اجلاس شرکت کردند. غیبت آقای پوتین رییس جمهوری روسیه و همتای چینی او، نگرانی از دشواری رسیدن به توافق نهایی را بیشتر کرده است.

ولادیمیر پوتین گفته است برنامه او تنها رسیدن به وضعیت کربن خنثی نیست و او می‌خواهد همزمان مطمئن شود که در سه دهه آینده میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای در روسیه از کشور‌های همسایه و اتحادیه اروپا کمتر باشد. در تفاهم‌نامه این اجلاس کشور‌ها متعهد شده‌اند که تا پایان سال میلادی جاری حمایت مالی تازه از معادن بین‌المللی ذغال‌سنگ را متوقف کنند.
تعهدی که عملا هشداری به کشور‌های مصرف کننده اصلی ذغال سنگ مانند روسیه، هند و چین است.
نخست وزیر ایتالیا گفته است شرکت‌کنندگان به هدف تامین سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار حمایت مالی مرتبط به پروژه‌های مربوط به تغییرات اقلیمی به کشور‌های در حال توسعه نزدیک‌تر شده‌اند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در حساب توییتری خود نوشته درحالی رم را ترک می‌کند که امیدهایش اجابت نشده، اما کاملا هم نقش برآب نشده است.

اسکان نیوز

ارسال نظر