اقتصاد ۲۴- با اینکه تلگرام چندین سال است که فیلتر شده، اما پیامرسانهای داخلی موفق نشدهاند کاربران زیادی را جذب کنند.
با وجود اینکه هزینههای زیادی از جمله اعطای وامهای پنچ میلیاردی، برای توسعه پیامرسانهای داخلی مانند سروش اختصاص داده شده بود، اما تاکنون این پیامرسانها نتوانستهاند جایگاه مناسبی در میان عموم مردم پیدا کنند.
براساس آخرین آمار به دست آمده از مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ۱۵/۷ درصد از کاربران ایرانی از پیامرسانهای داخلی استفاده میکنند، سروش با ۵/۱ درصد بالاترین آمار و پیامرسان گپ با ۰/۳ درصد کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که میزان استفاده از از پیامرسانی مانند واتسآپ در ایران ۷۱ درصد و استفاده از تلگرام ۴۰ درصد است.
بیشتر بخوانید: مقامات حاضر در توئیتر نقض قانون میکنند؟
نقطه ضعف پیامرسانهای داخلی
سینا تفنگچی، کارشناش فضای مجازی میگوید: پیامرسانهای داخلی باید قابلیت و کیفیت حضور در عرصه جهانی را نیز داشته باشند، چرا که برای ارتباط با دنیای خارج از کشور نیازمند مقبولیت بینالمللی هستند.
او در این باره توضیح میدهد: همانطور که مشخص است پیامرسانهای داخلی هنوز توانایی حضور در عرصه جهانی را ندارند، با توجه به بحث کیفیتی که یک اپلیکیشن و فناوری ارائه میدهد، این عموم مردم جهان هستند که تصمیم میگیرند از یک اپلیکیشن خاص استفاده کنند یا نه.
همچنین با گذشت زمان مشخص شد که نهتنها فیلترینگ تلگرام نتوانست محبوبیت آن را در میان کاربران کمتر کند، بلکه با بالا رفتن نسبی تعداد کاربران پیامرسانهای داخلی و بروز برخی مشکلات فنی، همچنان برنده نهایی این رقابت تلگرام است.
مدیران مربوطه وعده داده بودند که پیامرسانهای داخلی جایگزین بهتری نسبت به نسخه خارجی آنها هستند، اما کیفیت نسخههای داخلی توانایی رقابت با پیامرسانهای خارجی را ندارد. چرا که پیامرسانهای خارجی همچنان از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار هستند.
فناوری در بخش خصوصی موفقتر است
تفنگچی همچنین با اشاره به اهمیت دولتی یا خصوصی بودن پیامرسانها گفت: در هیچ کدام از کشورهای دنیا استژاتژی خاصی برای استفاده از یک فناوری یا اپلیکیشن وجود ندارند، چندین بار نمایندگان ایالات متحده تصمیم گرفتند قوانینی برای مقابله با انحصارگرایی غولهای فناوری اتخاذ کنند، اما در این راه موفق نبودند.
این کارشناس فضای مجازی معتقد است که وابستگی پیامرسانها به دستگاههای دولتی یا دولتی بودن آنها از دلایلی است که باعث عدم اعتماد مردم به آنها میشود و اظهار کرد:وابستگی به بودجههای دولتی و مالکیت دولتی باعث میشود عموم مردم به پیامرسانهای داخلی اعتماد نکنند، چرا که گمان میکنند هر کنش و واکنش آنها زیر نظر گرفته میشود.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که برخی از اپلیکیشنهایی که وابسته به بخش خصوصی هستند، تا حدودی توانستهاند در زمینه جلب اعتماد مردم موفقتر عمل کنند.
طرح صیانت، رقابت را از بین نمیبرد
این کارشناش فضای مجازی توضیح داد: قانونگذاری در حوزه فضای مجازی در بسیاری از کشورهای جهان در حال شکل گیری است که با این قوانین آسیبهای ناشی از فضای مجازی کاهش پیدا کند، اما در ایران ماهیت این طرح بیشتر برای کاهش دسترسی و امنیت کاربران در فضای مجازی است.
وی اظهار کرد: با این حال فیلترینگ شبکههای اجتماعی خارجی نمیتواند افراد را مجبور کند که از پیامرسانهای داخلی استفاده کنند، روند رقابت پیامرسانهای داخلی و خارجی حتی با اجرای طرح صیانت حذف نمیشود، مگر اینکه کیفیت پیامرسانهای داخلی در حدی افزایش پیدا کند که توانایی جایگزینی را داشته باشند.
هر چند که پیامرسانهای داخلی با تبلیغات گسترده و حمایتهای مختلف دولتی قرار بود که جایگزین نسخههای خارجی شوند، اما ظاهرا تاکنون نتوانستند اعتماد اکثریت مردم را به دلایل مختلف جلب کنند.