تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰
سرمایه گذاری برای ساخت پمپ بنزین در کشور‌های همسایه

راه جلوگیری از قاچاق سوخت چیست؟

کارشناس نفت و انرژی گفت: اگر طی سال‌های گذشته توسط سرمایه گذاران ایرانی، در کشور افغانستان پمپ‌های بنزین راه اندازی می‌شد، از بخش عمده‌ای از قاچاق سوخت نیز جلوگیری می‌شود.

اقتصاد ۲۴- محمدعلی صادقی، کارشناس نفت و انرژی درباره سهمیه سوخت مرزنشینان بیان کرد: جمعیت، به خودی خود یک مؤلفه و ظرفیت مهم در تولید است. جمعیت ایران به شکلی است که به دلیل تخصص‌های علمی و همچنین ظرفیت‌های بالقوه دیگر، می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد.

او همچنین با بیان این که مسئله به شیوه سیاستگذاری بر می‌گردد، گفت: به عنوان مثال، کشور افغانستان در زمینه انرژی، تولیدی ندارد، اما سیاست‌های نادرست سبب شده تا به جای این که عمده واردات انرژی این کشور از ایران باشد، از طریق ترکمنستان انجام شود.

صادقی بیان کرد: اگر طی سال‌های گذشته توسط سرمایه گذاران ایرانی، در کشور افغانستان پمپ‌های بنزین راه اندازی می‌شد، از بخش عمده‌ای از قاچاق سوخت نیز جلوگیری می‌شد، اما متاسفانه به جای حل ریشه‌ای این مشکل، برای مرزنشینان سهمیه سوخت تعریف کردیم!

 
این کارشناس تاکید کرد: با چنین سیاستی، مرزنشینان ما، به علت مشکلات مختلف در مناطق مرزی از جمله کمبود آب و امکانات، دیگر کار تولیدی و کشاورزی انجام نمی‌دهند و اگر زمانی در روابط میان ایران و کشور‌های همسایه اختلالی ایجاد شود، چون درآمد آن‌ها از محل صادرات سوخت با سهمیه در نظر گرفته شده به مشکل می‌خورد، حواشی امنیتی برای کشور به وجود خواهد آمد.


بیشتربخوانید:بازار داغ دلالی سهمیه بنزین در جایگاه‌ ها


او همچنین گفت: این نحوه مدیریتی سبب شده تا اکنون، نه تنها سودآوری نداریم، بلکه حتی نوانسته ایم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم. دلیل عمده این مسئله، این است که افرادی در مورد نفت و درآمد‌های آن تصمیم گیری کرده اند که غیرنفتی بوده اند.

صادقی اظهار کرد: در سیستم صنعت نفت، حدود ۱۵۰ هزار کارمند و کارشناس وجود دارد که از نظرات آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود، اما فردی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد، به دلیل این که یک مدت کوتاه در کمیسیون انرژی مجلس بوده، امروزه به عنوان کارشناس حوزه انرژی در وزارت نفت مدیریت گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر