تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

بشنوید/ نقش صنایع در بحران آب اصفهان چیست؟

مشکلات کمبود آب در اصفهان مسئله امروز و دیروز نیست، اما این روزها با تجمع و اعتراض کشاورزان اصفهانی همراه شده است. این درحالی‌ست که مهدی بصیری، استاد بازنشسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است یکی از دلایل کمبود آب در حوضه زاینده رود وجود چاه‌ها در حاشیه رودخانه است که مصارف زیادی از جمله مصرف در صنعت دارند؛ توضیحات بیشتر او را بشنوید.
منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نادر خانب
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
با سلام و عرض ادب.
واقعا انسان مات و مبهوت می ماند. صنایع بزرگ در جهان همیشه در کنار معادن مورد نیاز آن شکل می گیرد. وقتی پتانسیل اصلی معادن کانی های رسی و کائولینیت و خاک چینی و کانی رسی اسمکتیت در استان یزد پراکنده شده باشد، باید صنایع مرتبط با آن در استان یزد متمرکز بشود. میبد یزد بزرگترین صنایع سرامیک و صنایع چینی ایران را دارد. معادن اصلی آهن ایران در بافق و چادرملو در یزد واقع شده است و لذا صنایع بزرگ فولاد و فولاد آلیاژی ایران در استان یزد و اصفهان تاسیس شده است که کاملا منطقی به نظر می‌رسد. چه معنی دارد که صنایع ذوب آهن و فولاد ایران در بوشهر و سیستان تأسیس بشود و سپس با طی هزاران کیلومتر و صرف هزینه هنگفت، خوراک مورد نیاز این صنایع از یزد حمل بشود. از طرفی صنایع ذوب و استحصال مس هم در کرمان ایجاد شده است که این استان دارنده بزرگترین معادن مس ایران است. صنایع عظیم پتروشیمی ایران هم در عسلویه و بندر امام خمینی تاسیس شده است. چون در جوار ذخائر بزرگ نفت و گاز ایران است. در همه دنیا اینگونه است. چرا آمار غلط میدهید. اگر در ژاپن یا کره صنایع فولاد در کنار بنادر شکل گرفته است، به این دلیل است که خوراک این صنایع باید از خارج وارد بشود. به جای طرح های غیر عملی و هنگفت انتقال صنایع اصفهان و یزد، باید به فکر انتقال آب از آبهای جنوب به مرکز ایران بود که به مراتب کم هزینه تر است. نه در رژیم سابق و نه در حکومت فعلی، تاسیس صنایع در کنار یا نزدیکی معادن و منابع مورد نیاز این صنایع مطلقا اشتباه نبوده است.
بخش اعظم مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی است که تولید برخی تولیدات کشاورزی در مناطق کویری مثل برنج و هندوانه و ذرت در شرایط فعلی کم آبی هیچ توجیهی ندارد. مگر اینکه مشکل آب به طور جدی حل شود. صنایع و آب شرب مردم، کمتر از ۲۰ درصد مصرف آب را در بر می گیرد.
متشکرم.
ارسال نظر