اقتصاد۲۴- نزدیک به دو سال است که حدود ۷ هزار کامیون دست دوم اروپایی به گمرکات کشور رسیده است، اما هنوز به طور کلی این کامیونها از گمرکات ترخیص نشده است. دلایل متعددی درخصوص عدم ترخیص این کامیونها بیان میشود. از فرآیند پیچیده ترخیص تا عدم مشخص شدن منشا ارز از سوی واردکننده. اما دلیل اصلی، مقاومت شرکتهای مونتاژی خودروهای چینی است که واردات خودروهای اروپایی به کشور را موجب آسیب به صنعت و اشتغال کشور میدانند!
رانندگان کامیون از شنبه به پلیس + ۱۰ مراجعه کنند
کریمی گفت: در بحث سهمیه سوخت مشکل خاصی وجود ندارد. بعد از حمله سایبری مشکلاتی برای کارتهای سوخت رخ داد. در تماسی که با شرکت نفت داشتیم مسائل حل و فصل شده است و از شنبه رانندگان میتوانند برای دریافت کارت المثنی و به روز رسانی سهمیه سوخت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند.
کریمی ا در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره کامیونها ترخیص شد، گفت: چند مشکل در این حوزه وجود دارد و عدم ترخیص کامیونهای دپو شده در گمرک به عوامل زیادی بستگی دارد و یکی و دوتا نیست. تعدادی به دلیل خدمات پس از فروش، تعدادی به دلیل کد ساتا که واردکننده باید به بانک مرکزی معرفی میکرد و تاییدیه میگرفت و تعدادی به دلیل اختلافات فی مابین واردکننده و خریدار تا به امروز ترخیص نشده است.
بیشتر بخوانید: زمان شارژ کارت سوخت تغییر کرد
وی افزود: بخشی از آن عواملی که قابل حل و فصل بود از جمله مشکل خدمات پس از فروش، توسط شرکت سایپا دیزل با همکاری لازم بازدید و خدمات پس از فروش آن صادر شده است. تعدادی از این کامیونها هم با معرفی منشأ ارز و دریافت کد ساتا در حال حل و فصل است.
سازمان امور مالیاتی بحث ارزش افزوده واردات کامیونها را تعیین تکلیف کند
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیون داران کشور درخصوص مشکل اصلی عدم ترخیص کامیونهای دپو شده در گمرکات، گفت: بخشی از این مشکلات به بحث ارزش افزوده باز میگردد که متاسفانه سازمان امور مالیاتی به درستی درباره آن تعیین تکلیف نکرده است. واردکننده یک ادعا دارد و خریدار یک ادعای دیگر دارد.
مقداری بلاتکلیفی در این بحث وجود دارد که صراحتا و شفاف باید اعلام شود که به بحث واردات چه بخشی ارزش افزوده تعلق میگیرد که بتوانند به راحتی محاسبه کنند و از خریدار دریافت کنند. در این صورت خریدار با مشکل مواجه نمیشود و واردکننده هم نمیتواند به هر بهانه و ابزار مبلغ بیشتری را از خریدار مطالبه کند.
این موارد مجموع مشکلاتی است که باعث شده است کامیونها تا به امروز ترخیص نشود. البته بخش قابل توجهی از آن ترخیص شده است.
شرکتهای خودروساز داخلی محصولات مونتاژی چینی را با سه برابر قیمت در بازار عرضه میکنند
کریمی درخصوص جلسه روز سه شنبه کمیسیون صنایع مجلس گفت: روز سه شنبه در جلسه کمیسیون صنایع مجلس درخصوص این موضوع صحبتهایی انجام شد که ما بخش قابل توجهی از آن را قبول نداریم. باز هم میگوییم که اگر شرکتهای خودروساز داخلی که فقط اسم آنها خودروساز است، میتوانستند کاری کنند در این چند سال انجام میدادند.
این بحثی که میگویند واردات خودرو به تولید داخل آسیب میزند، فقط به این دلیل است که این شرکتها بتوانند محصولات خود را که مونتاژ ناوگان چینی است با سه برابر قیمت به بازار عرضه کنند.