تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

سرگردانی ثبت‌نام کنندگان ساندرو پارس خودرو سال ۹۶/ چرا رئیس قوه قضائیه به پرونده ۶ هزار نفری پارس خودرو ورود نمی‌کند؟

پرونده‌های قضایی طرح دعوا از پارس خودرو ازسوی ثبت نام کنندگان ساندرو در حالی روی میز دادگاه‌های شهر‌های مختلف قرار دارد که پارس خودرو به هر نحوی (اعم از خرید حواله یا طرح‌های تبدیل مبهم) سعی در جلوگیری از شکایت مشتریان دارد.

اقتصاد ۲۴ - میناسادات حسینی: داستان از سال ۹۶ و پیش فروش ساندرو‌هایی آغاز می‌شود که قرار است چند ماهه تحویل مشتریان گردد؛ اما از قرار معلوم، ساندرو‌ها در بازار آزاد به فروش می‌رود و خریداران دست خالی از نمایندگی برمی گردند.

یک پرونده و آرای مختلف ازسوی قضات

حالا با گذشت ۴ سال پرونده‌های شکایت از این خودروساز به دلیل پیش فروش ساندرو سال ۹۶ روی میز دادگاه‌های شهر‌های مختلف قرار دارد و البته آرای سلیقه‌ای قضات بر این پرونده در شهر‌های مختلف مایه شگفتی است و علاوه بر آن «در شهرستان‌ها متاسفانه گاهاً رای به‌نفع پارس خودرو صادر شده است»؛ این جمله‌ای است که یکی از مشتریان پارس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید.

طرح تبدیلی که به زیان حواله داران ساندرو است

یکی از مشتریان خودروسازی پارس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اسفند ۹۶ در طرح پیش فروش ساندرو شرکت پارس خودرو ثبت نام و ۲۷ میلیون واریز کردم که قرار بود مهر سال ۹۷ این ماشین تحویل شود.

این فرد که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: پارس خودرو به تعهد خود عمل نکرد و حتی دعوت نامه‌ای نیز صادر نشد و بعد از مدتی طرح‌های تبدیل را به مشتریان ارائه کرد، اما هیچ کدام از مشتریان حاضر به تبدیل خودرو به مدل‌های پایین‌تر نبودند، زیرا طرح‌های تبدیل به سود پارس خودرو و زیان حواله داران بود.

حق حواله داران ساندرو ضایع شد

این مشتری پارس خودرو ادامه داد: پس از طرح دعوا از طریق‌ قضایی موفق به دریافت پول خود، اما با زیان شدم، زیرا طبق قرارداد، پارس خودرو موظف به تحویل خودرو یا بهای خودرو به قیمت روز بود، اما مبلغی که به ما پرداخت شد قیمت کارشناسی ساندرو به سال ۹۷ بود.

شکایت پارس خودرو از مشتریان به چه حقی؟

این مشتری پارس خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: اکنون که موفق به دریافت بهای خودرو آن هم به سال ۹۷ شده ام، پارس خودرو اقدام‌ به طرح دعوا‌ علیه‌ بنده کرده و درصدد است ۳۵ میلیون به بهانه هزینه شماره گذاری و مالیات و... بگیرد در حالی که خودرویی تحویل من نشده که هزینه شماره گذاری اش را بپردازم.

این فرد ادامه داد: از طرف دیگر طرح‌های تبدیلی که بیش از ۴ سال برای حواله داران گذاشته اند اسما ۹۰ میلیون، ولی رسما ۱۰۰ میلیون دریافت می‌کنند و سه خودروی کوییک که یکی فوری است و دو کوییک با مدت نامعلوم و ایرادات فنی بسیار تحویل می‌دهند و این طرح، طرح‌های غیرجذابی است که تنها برای جلوگیری از طرح دعوای حواله داران ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید: ساندرو‌هایی که به دست مشتریان نرسیدند/ مشتریان بسیاری قصد شکایت از پارس خودرو را دارند/ تشکر از قاضی پرونده


وی ادامه داد: در قرارداد ما با سایپا سود مشارکت و تاخیر ۱۵ و ۱۲ درصد ذکر شده در حالی که در طرح دعوای ما از پارس خودرو این موارد لحاظ نشد. این در حالی است که طبق نص صریح قانون، پارس خودرو موظف به پرداخت سود مشارکت، جریمه تاخیر به لحاظ عدم ارسال دعوتنامه و قیمت خودرو به روز است، زیرا ملاک قیمت زمان اجرای حکم یعنی سال ۱۴۰۰ است نه ۹۷.

پشت پرده طرح‌های تبدیلی ساندرو

همچنین وکیل بیش از ۱۰۰ نفر از مشتریان پارس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: قرار بود سال ۹۷ شرکت پارس خودرو طبق طرح پیش ثبت نام خودرو ساندرو، تعدادی خودرو را تحویل دهد، اما بعد از گذشت ۴ سال هیچ خودرویی تحویل نداده، مضاف بر اینکه طرح‌های تبدیلی توهین به شعور حواله دار است؛ که خوشبختانه با اقدام قضایی تا حدودی توانسته ایم از حقوق حواله دار دفاع کنیم.

فریبا حیدری با بیان اینکه در این مدت پارس خودرو به انحای مختلف سعی در جلوگیری از ایجاد پرونده قضایی علیه خود در دادگاه داشته است، گفت: پارس خودرو در این مدت طرح‌های تبدیلی نیز گذاشته است که به دلایل مختلف طرح‌های جالبی نیستند و از این طریق سعی در جلوگیری از شکایت دارد.

در انتظار دریافت پاسخی از ریاست محترم قوه قضائیه هستیم

همچنین این وکیل افزود: بعد از گذشت چند ماه همچنان پیگیر و در انتظار دریافت پاسخ نامه کتبی که از طرف زیان دیدگان پارس خودرو به نمایندگی از صد‌ها نفر و امضای ۱۵۰ نفر خطاب به ریاست محترم قوه قضاییه جهت تقدیر از قاضی پرونده تهران ثبت کرده ایم، هستیم.

حیدری با بیان اینکه هر روز بر تعداد شاکیان این پرونده افزوده می‌شود، گفت: این در حالی است که در پرونده‌های جدید، پارس خودرو با ترفند‌های مختلف سعی در حل مشکلات ایجادشده ندارد و در پی سنگ اندازی پیش پای حواله دار است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
ممنون از گزارش خوب شما و ممنون از سرکار خانم حیدری بابت تمام تلاشهایشان
قربانی
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
واقعا جای تأسف دارد برخورد سایپا
حیدری حق ما را پس بگیر
موسوی
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
بسیار عالی
حسین
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
واقعا پارس خودرو خیلی وقیح و بی حیا شده و متآسفانه در تعجبیم که قوه قضاییه با وجود این همه شکایت در اینخصوص یه اقدام عاجل نمیکنه جهت احقاق حق حواله داران
اسکندر صمدی
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
واقعا متاسفم برای سایپا. چقدر ظلم میکنی
فریبا حیدری
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
با سلام و عرض ادب سپاس فراوان از دست اندرکاران اقتصاد ۲۴ همچنین سرکار خانم حسینی خبرنگار توانا بابت زحمات فراوان جهت انتشار خبر و اگاه کردن عموم از حق و حقوقشان ،
امید
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
حقیقت گفته، پارس خودرو ما رو آواره کرد.ماشینمون فروختیم ثبت نام کردیم الان جهار سال هست پیاده هستیم.... شرمنده خانواده شدیم... لعنت بهشون
محمد
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
متاسفانه در این جور پرونده ها که شرکت دولتی هست خیلی در حق مردم ظلم میشه
پانیذ
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
کارشناسان دادگستری موظف به تعیین قیمت روز هستند اما قیمت 97 اعلام میکنند. یعنی افت مدل چند ساله که خود سایپا در بخش‌نامه‌هاش ادعا میکنه که هر سال افت مدل حدود 4 درصد خسارت باید به صاحب ماشین اعطا بشه. یعنی تا سال 1400 باید 3 سال افت مدل محاسبه شود که نمی‌شود.
ارسال نظر