تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
افزایش هزینه انتقال در مبادله با پول‌های ملی

روسیه فلفل وارداتی از ایران را مرجوع کرد

  رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: بررسی‌ها حاکی از آن است که فدراسیون روسیه فلفل وارداتی از ایران را به نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی مرجوع کرده است.

اقتصاد ۲۴- هادی تیزهوش تابان در مورد علت ممنوعیت واردات برخی از کالا‌های کشاورزی ایران از سمت روسیه اظهار کرد: این موضوع بر اساس نامه‌ای است که اداره نظارت بر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داغستان به رییس گمرک داغستان نوشته و در آن تاکید کرده است که واردات فلفل از مبدا ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استاندارد‌های بهداشتی عنوان شده به حالت تعلیق درآید.

وی افزود: ظاهرا در عنوان این نامه محصولات کشاورزی ذکر شده، اما در متن نامه مذکور به وضوح به فلفل دلمه‌ای اشاره شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که فدراسیون روسیه فلفل وارداتی از ایران را به نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی مرجوع کرده است در این راستا اتاق بازرگانی در تلاش است تا از طریق مبادی قانونی و رسمی موضوع را بررسی و با تعامل با طرف روسی راهکار لازم برای رفع آن را فراهم کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در مورد آخرین وضعیت تجاری دو کشور بیان کرد: بر اساس آ‌مار صادره از سوی گمرک ایران در شش ماهه نخست امسال پنج میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱۱ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۸۴ دلار بین ایران و اتحادیه گمرکی اوراسیا تبادل شده است که از این میان سهم صادرات یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۵۸ تن به ارزش ۵۱۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۲۴ دلار و سهم واردات نیز چهار میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۵۳ تن به ارزش یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۰ دلار بوده است.


بیشتربخوانید:نادیده گرفتن سلامت محصولات کشاورزی از سوی ایران!


وی اضافه کرد: صادرات ایران در شش ماه گذشته به پنج کشور عضو این اتحادیه از لحاظ وزنی حدود پنج درصد و از نظر ارزشی ۳۶ درصد افزایش داشته است. روسیه با ۵۰۳ هزار و ۷۷۳ تن به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۸۵ دلار در رتبه نخست خرید کالای ایرانی در این اتحادیه قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان خرید این کشور شش درصد در وزن و ۳۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

تیزهوش‌تابان تصریح کرد: واردات از تحادیه اوراسیا در شش ماهه نخست امسال رشد ۱۴.۵ درصدی در وزن و ۴۱ درصدی در ارزش داشته است و روسیه با سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۶۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۸۲ دلار، ۸۱.۵ درصد وزن و ۸۷ درصد کل واردات از کشور‌های حوزه اوراسیا را به خود اختصاص داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون راه‌اندازی سامانه پرداخت با ارز‌های ملی ایران و روسیه گفت: امکان تبادلات ارزی با ریال و روبل بین دو کشور امکان‌پذیر است، ولی هزینه انتقال بسیار بالا بوده که در این مورد بانک مرکزی باید در نرخ خدمات پولی تجدیدنظر کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر