اقتصاد ۲۴- موضوع ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی کرهای و همچنین ممنوعیت تبلیغات برندهای این کشور در ایران مدتی است که سوژه روز رسانههای کشور شده است، مسالهای که پس از دستور رهبری برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
در این بین، اما برخی شرکتهای داخلی که خودشان باید مبلغ محصولات ایرانی باشند، روی برخی محصولات ایرانی برند خارجی نصب میکردند که نصب برند کرهای «دوو» روی محصول ایرانی اسنوا یکی از این نمونهها است. هر چند پس از رسانهای شدن این موضوع، تبلغیات گستردهای که در سطح شهر با برند دوو انجام شده بود، تا حد زیادی جمع شد، ولی وزارت صمت هم به این موضوع ورود کرده است تا ابعاد مساله روشنتر شود.
بیشتر بخوانید: درج برند خارجی روی محصول ایرانی انتخاب چه توجیهی دارد؟
مهمترین موضوع در این ماجرا تقبلی بود که به واسطه آن مشتری با فرض اینکه کالای خارجی میخرد، قیمت بالاتری برای آن محصول پرداخت میکرد، در حالی که کالا ایرانی است.
در همین زمینه اخیرا ویدئویی در شبکههای اجتماعی منتشر شده که دو دستگاه تلویزیون ۵۵ اینچ هوشمند دوو و اسنوا را با جزئیات کامل با یکدیگر مقایسه میکند و نتیجه میگیرد که این دو محصول کوچکترین افتراقی با هم ندارند. حال این سوال مطرح میشود، چرا دو کالایی که هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، یکی با برند ایرانی و دیگری با مارک خارجی فروخته میشود؟
منبع: تسنیم