تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

فرانسه بخشی از آرشیو محرمانه جنگ الجزایر را ۱۵ سال پیش از موعد در اختیار عموم قرار می‌دهد

امانوئل ماکرون از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۷، آنگونه که خود می‌گوید تلاش می‌کند تا با «گام‌هایی کوچک» اختلاف و نفرت تاریخی میان دو کشور را از بین ببرد.

اقتصاد ۲۴-وزیر فرهنگ فرانسه روز جمعه ۱۰ دسامبر اعلام کرد این کشور برای رویارویی با حقیقت عریان آرشیو اسناد محرمانه دادگستری این کشور در جریان جنگ الجزایر را ۱۵ سال زودتر از موعد منتشر می‌کند.
این خبر در حالی اعلام می‌شود که روابط میان الجزایر و فرانسه از ماه‌ها پیش و در پی انتشار سخنان امانوئل ماکرون در یک دیدار خصوصی با خانواده‌های کهنه سربازان جنگ با مستعمره سابق، به شدت بحرانی شده است. آقای ماکرون در آن دیدار خصوصی گفته بود حاکمان الجزایر پس از استقلال یک رژیم نظامی به راه انداختند.

روزلین باشلو، وزیر فرهنگ دولت امانوئل ماکرون در یک برنامه تلویزیونی با اعلام خبر انتشار اسناد محرمانه جنگ گفت: «ما باید با الجزایر چیز‌هایی را بسازیم. این چیز‌ها فقط بر پایه حقیقت ساخته خواهند شد.»


بیشتر بخوانید: ماکرون بابت کشتار الجزایری‌ها رسما عذرخواهی نکرد


امانوئل ماکرون از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۷، آنگونه که خود می‌گوید تلاش می‌کند تا با «گام‌هایی کوچک» اختلاف و نفرت تاریخی میان دو کشور را از بین ببرد. رئیس جمهوری فرانسه پیش از این، بدون عذرخواهی از الجزایر، ارتکاب جنایات جنگی در جریان سرکوب نبرد استقلال را به رسمیت شناخته بود.
ارتش فرانسه در جریان هشت سال جنگ استقلال ارتش الجزایر، بیش از صد هزار قربانی در صفوف شبه‌نظامیان و شهروندان الجزایر بر جا گذاشت. نیرو‌های فرانسوی اعضا و هواداران جبهه آزادیبخش الجزایر را به شکل سیستماتیک شکنجه می‌کردند. شمار بسیاری از بازداشتی‌های جنگ، بدون محاکمه به قتل رسیدند.

یورونیوز

ارسال نظر