تعریف میثم شکری ساز از استراتژی کارآفرینی سازمانی
امروزه محیطهای کار به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و هر یک از افراد درون یک سازمان نیاز به چابکی و نوآوری دارند. شرکتها به دنبال جذب افرادی هستند که قابلیت رهبری داشته باشند، ریسکپذیر باشند، تفکر خارج از چارچوب داشته باشند و انگیزهی موفقیت داشته باشند. به طور خلاصه میتوان گفت که شرکتها به دنبال جذب افرادی هستند که از روحیهی کارآفرینی برخوردار باشند و این روحیه را در جهت دستیابی به اهداف سازمانیشان به کار بگیرند. آنها به دنبال جذب کارآفرینان درون سازمانی هستند.
ما در این مطلب شما را با مفهوم کارآفرینی سازمانی آشنا خواهیم کرد و مزایای استفاده از استراتژی کارآفرینی سازمانی را از نگاه دکتر میثم شکری ساز شرح خواهیم داد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کارآفرینی سازمانی چیست؟
اصطلاح کارآفرینی سازمانی یا درون سازمانی، به سیستمی اطلاق میشود که به کارمند خود اجازه میدهد تا درست مانند یک کارآفرین در شرکت یا سازمان فعالیت کنند. کارآفرینان سازمانی، افرادی با انگیزه، فعال و کنشگرا هستند که برای ایجاد محصولات یا خدمات نوآورانه، ابتکار عمل را به دست میگیرند. یک کارآفرین سازمانی میداند که اگر در کار خود شکست بخورد نیازی نیست که مانند یک کارآفرین شخصی، هزینه زیادی را بپردازد، زیرا سازمان از او حمایت کرده و زیانهای ناشی از شکست را بر عهده میگیرد.
استراتژی کارآفرینی سازمانی به کارکنان یک سازمان اجازه میدهد تا مهارتها و روحیهی کارآفرینی خود را در جهت منافع سازمان و کارمندانش به کار گرفته و یک محیط کارآفرینی را ایجاد کنند. کارکنان در چنین محیطی آزادند تا چیزهای مختلفی را آزمایش کرده و در داخل سازمان، پتانسیل رشد داشته باشند.
کارآفرینی سازمانی، استقلال کارکنان را تقویت کرده و سعی میکند تا بهترین راه حل را برای چالشها بیابد. کارفرمایانی که قصد دارند این استراتژی را در سازمان خود پیادهسازی کنند باید کارمندانی که روحیهی کارآفرینی دارند را شناسایی کنند. عدم ترویج کارآفرینی سازمانی یا عدم به رسمیت شناختن کارکنانی که روحیه کارآفرینی دارند، میتواند برای یک برند بسیار آسیبزا باشد. کارفرمایانی که کارآفرینی سازمانی را در سازمان خود ترویج میکنند در نهایت از این کار سود خواهند برد، زیرا این استراتژی منجر به موفقیت کل سازمان میشود. کارمندانی که روحیه کارآفرینی دارند میتوانند به نوآوری و رشد شرکت کمک کنند.
کارآفرین سازمانی کیست؟
همانطور که گفتیم یک کارآفرین سازمانی، کارمندی است که ذهنیت و روحیهی کارآفرینی دارد. آنها رویکردهای نوآورانه و خلاقانهای را در شغل خود به کار میگیرند، پروژههای خاص را مدیریت میکنند و با استفاده از استراتژیها و تاکتیکهای جدید به دنبال فرصتهای رشد میگردند. آنها چشم انداز بزرگتری دارند و خودشان را فقط به انجام وظایف تعریف شده در شغلشان محدود نمیکنند و تصویر بزرگتری را در ذهن دارند.
اما چگونه میتوان این افراد را در درون یک سازمان شناسایی کرد؟ در ادامه میثم شکری ساز چندتا از ویژگیها کارآفرینان سازمانی را بیان میکند.
ویژگیهای کارآفرینان سازمانی
کارآفرینان سازمانی با نوآوریهای خود میتوانند باعث افزایش بهرهوری یا کاهش هزینهها شوند. این امر مستلزم سطح بالایی از مهارت در رهبری و تفکر خارج از چارچوب است. همچنین یک کارآفرین سازمانی ریسکپذیر است و با ایجاد نوآوری در کسبوکار، کیفیت کالاها و خدمات را بهبود میبخشد.
شخصی که روحیهی کارآفرینی دارد، آنقدر ایدههایش را آزمایش میکند تا در نهایت به نتیجهی مطلوب دست یابد. او میتواند شرایط بازار را تفسیر کند و بفهمد که سازمانش باید چگونه تکامل بیابد تا بتواند از رقبای خود جلو بزند. کارآفرین سازمانی یکی از ستونهای اصلی یک شرکت و نیروی محرکهی آن است که میتواند آیندهی سازمان را ترسیم کند.
مزایای کارآفرینی سازمانی برای کارکنان
بر عهده گرفتن نقش کارآفرینی سازمانی، تاثیر مثبتی بر شغل شما خواهد داشت. مزایای کارآفرینی سازمانی عبارتند از:
ثبات و دسترسی به منابع بیشتر
کارآفرینی سازمانی در مقایسه با کارآفرینی شخصی، از ثبات بیشتری برخوردار است و همچنین منابع بیشتری را در اختیار شخص کارآفرین قرار میدهد. کارآفرینی سازمانی این فرصت را برای کارکنان فراهم میکند تا بدون روبرو شدن با خطرات ناشی از ترک شغل، سرمایهگذاری و پرداخت هزینههای شخصی و سایر چالشهایی که در مسیر هر کارآفرین قرار میگیرند، خودشان را محک بزنند تا ببینند که آیا کارآفرینی برایشان مناسب است یا نه.
جهت گیری استراتژیک
استراتژی کارآفرینی سازمانی به شما این فرصت را میدهد تا به واسطهی سازمان شناختهشده و معتبری که در آن فعالیت میکنید، خودتان را به دیگران بشناسانید. بدین ترتیب مردم بیشتر تمایل دارند تا به ایدههای شما گوش دهند و شما میتوانید تأثیر بیشتری بر جهتگیری سازمان داشته باشید.
یافتن انگیزههای فردی
برعهده گرفتن یک نقش پویا در درون یک سازمان و جستجوی راههای جدید و خلاقانه برای بهرهگیری هر چه بیشتر از نقش فعلیتان میتواند به شما کمک کند تا انگیزههای شخصی خود را بیابید. شما پس از مدتی میتوانید بفهمید دهید که چه چیزی شما را به سمت موفقیت سوق میدهد و این میتواند در شکل دادن به مسیر شغلیتان به شما کمک کند.
یک استراتژی برد-برد برای کارمند و کارفرما
بزرگترین مزیت کارآفرینی سازمانی این است که همه از آن راضی خواهند بود. کارفرما از اینکه کارمندانش با نوآوریهای خود، به رشد و ایجاد فرصتهای جدید برای شرکت کمک میکنند، خشنود است و کارمندان نیز با پرورش ویژگیهای کارآفرینی و انجام نوآوریها، به رضایت شخصی میرسند. نوآوری به آنها اجازه میدهد تا درهای جدیدی را به روی فرصتهای درون سازمانی و برونسازمانی بگشایند. این رزومهی آنها را تقویت کرده و به آنها کمک میکند تا خود را به عنوان یک استعداد برتر در صنعت معرفی کنند.
نتیجه
کارآفرینی سازمانی، در واقع گامی به سوی کارآفرینی مستقل است. کارآفرینان سازمانی میتوانند خلاقیت خود را در جهت ارتقای کالاها و خدماتی که در چارچوب سازمانشان ارائه میشود، به کار بگیرند و هیچ خطری هم آنها را تهدید نکند. این محیط کارآفرینی امن به کارآفرین سازمانی اجازه میدهد تا نظریههای خود را مورد آزمایش قرار داده و تعیین کند که کدام یک از روشها برای حل مشکلات سازمان مؤثرتر هستند.
کارآفرینان سازمانی با استفاده از آموختههای خود میتوانند در آینده شرکت خود را راهاندازی کنند و یا اینکه همچنان در سازمان باقی بمانند و سود حاصل از نوآوریهایشان را با سازمان تقسیم کنند، البته همانطور که گفتیم سازمانها محیط امنی را برای کارآفرینی فراهم میکنند، اما چنین چیزی برای کارآفرینان مستقل فراهم نیست و آنها در کار خود با ریسکهای بیشتری مواجه هستند.