اقتصاد ۲۴ - این روزها با نزدیک شدن به برگزاری مراسم شب یلدا قیمت هر کیلو آجیل رکورد جدیدی را در بازار زده است. اما رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارمعتقد است؛ امسال به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم تصمیم گرفته شده آجیل و خشکبارفروشان سود کمتری از مردم دریافت کنند تا همه خانوادهها در این شب طولانی بتوانند سنت دیرینه ایرانی خود را جشن بگیرند؛ اما شواهد در بازار چیز دیگری را نشان میدهد.
امسال قدرت خرید مردم در برابر افزایش قیمت آجیل و خشکبار کم آورده و طبق سالهای اخیر مردم ناچاراز سایر تنقلات خوراکی غیر مرسوم در این شب و در خوشبینانهترین حالت تنها یک نوع تخمه استفاده میکنند.
هر کیلو آجیل شب یلدا با توجه به کیفیت و مخلوط مواد مورد نیازاین آجیل از کیلویی ۱۹۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزاردر بازارموجود است.
این روزها آجیل و خشکبار فروشان خُرد سطح شهر بدنبال بازار گردانی در سایتهای مجازی میباشند. تا جایی که قیمتهای غیر واقعی خود را پشت تبلیغ پَکهای شب یلدایی قرار داده اند و این قیمتها ساختگی است و هیچ ارتباطی با قیمت مصوب و تعیین شده از سوی اتحادیه ندارد.
در همین رابطه مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت آجیل شب یلدا مشخص و به واحدهای صنفی اعلام شد. امسال آجیل و خشکبار فروشان خُرده با حداقل سود، قیمت محصولات را اعلام کردند تا حداکثرمردم بتوانند این کالا را برای شب یلدا تهیه کنند.
وی تصریح داشت: قیمت آجیل شب یلدا در برخی سایتها واقعاً غیر واقعی است، اما مردم از این پَکهای ویژه شب چله استقبال و خریداری میکنند.
به گفته احمدی؛ با وجود گرانیهای اخیر دلار و سایر کالاها، سود ۵ درصدی خرده فروشان میتواند تا حدود زیادی بازارخشکبار و آجیل را رونق دهد. هرچند شاید تعداد زیادی از خانوادهها امسال نیز خشکبار را از سبد معیشتی خود حذف کنند.
وی ادامه داد:متأسفانه ۷۰ قلم جنس موجود در خشکبار وآجیل نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد گرانتر شده است. این موضوع باعث کاهش تقاضا از سوی مردم در بازار شده است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پاسخ به این سوال که عمده خشکبار و آجیل موجود از بازار وارداتی تأمین میشود یا تولید داخل؟ گفت: تمام جنسهای موجود در آجیل و خشکبار به جزء بادام هندی تولید داخل دارد. اما تمام این محصولات به دلیل کاهش چشمگیر تولید نسبت به سال گذشته از بازارهای هدف وارد کشور میشود. چراکه تولید داخل به دلیل خشکسالی و افزایش هزینههای تولید نصف شده و همین میزان باقی مانده پاسخگوی نیاز مصرف داخل نیست.
بیشتربخوانید:گران فروشی شب یلدا را گزارش کنید
احمدی یادآور شد: از این رو برای تنظیم بازار و جلوگیری از گرانی بیش از قیمت مصوب آجیل و خشکبار به ناچار باید یک مقدار از جنسها ثبت سفارش و وارد کشور شود.
احمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر قیمت آجیل شب یلدای سال جاری گفت: قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است. کف قیمت آجیل شب یلدا در سال گذشته هر کیلو ۱۱۰ هزارتومان تعیین شده بود، اما امسال همین پایه قیمت به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.
این مسئول صنفی گفت: در یلدای ۹۹ صنف آجیل فروشان نصف سال ۹۸ فروش داشتند. گرانی و رکود اقتصادی و ادامه شیوع کرونا دو عامل اصلی کاهش تقاضا در بازار آجیل و خشکبار بوده است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: دو نوع آجیل در شب یلدا عرضه میشود. قیمت آجیل شب چله امسال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است. کف و سقف هر کیلو آجیل شب یلدا بدون باسلوق ۱۸۰ هزار تومان تا ۲۷۵ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت سقف تا کف هر کیلو آجیل شب چله با باسلوق نیز بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری و فروخته میشود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعیین و ابلاغ قیمت چرا در بازار آجیل شب چله قیمتهای بیش از مصوب اتحادیه دیده میشود، گفت: گرانی بیش از نرخ مصوب مورد تأیید اتحادیه نیست. این نوع گرانی به دلیل تقاضای مشتری هاست! هر کیلو آجیل درجه یک و دو با توجه به تعیین قیمت، میزان مشخص هر جنس در آن اعلام شده است. حالا برخی از متقاضیان آجیل و خشکبار بدنبال افزایش جنسهای خاص (بادام هندی، توت و ..) در آجیل هستند و این موضوع باعث گرانتر شدن آجیل شب یلدا شده است.
احمدی تصریح داشت: در مقابل این عده، افرادی هستند که ترجیح میدهند جنسهای بی ربط مانند نخودچی در آجیل بیشتر باشد تا قیمت آجیل شب یلدا ارزانتر شود.
وی تأکید داشت: انتظار میرود با قیمتهایی که اعلام شده امسال مردم از خرید آجیل و خشکبار استقبال کنند.