اقتصاد ۲۴- سه شنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور _ایرانخودرو و سایپا_ بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمتگذاری خودرو، برای خروج از قیمت گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند.
با این حال پنجشنبه ۲۰ آبانماه، رئیس جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمتهای قبلی را داد و اعلام شد که پس از بررسیهای همه جانبه، قیمتهای جدید خودرو اعلام خواهد شد.
بعد از تقریباً یک ماهی که از این خبر گذشت، چهارشنبه ۱۷ آذر ماه قیمتهای جدید انواع خودرو با رشد میانگین ۱۵ تا ۱۸ درصد اعلام شد.
قیمتها در بازار روند کاهشی گرفته اند
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد تأثیر اعلام قیمتهای جدید خودرو بر بازار، اظهار کرد: با توجه به فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه و بازار وجود دارد، اعلام قیمتهای جدید تأثیری بر بازار خودرو نگذاشت.
وی افزود: برعکس آنچه که مردم انتظار داشتند، طی یک هفته اخیر قیمتها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته اند؛ به گونهای که ۲ درصد خودروهای داخلی و ۵ خودروهای مونتاژی کاهش قیمت را تجربه کرده اند و قیمتها به روال ۲۰ روز قبل بازگشته است.
فاصله ۱۲۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار
موتمنی در مورد علت عدم تأثیرگذاری قیمتهای جدید کارخانه بر بازار، گفت: فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار به قدری زیاد شده که رشد ۲۰ درصدی قیمت کارخانه نتواند بر بازار تأثیری بگذارد؛ به عنوان مثال قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ که در کارخانه ۱۲۹ میلیون تومان فاکتور میشد در بازار ۲۷۰ میلیون تومان به فروش میرسد یعنی حدود ۱۴۰ میلیون تومان رانت نصیب سرمایه گذار میشد. در حال حاضر که قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه افزایش یافته، باز هم سرمایه گذار رانت بالای ۱۰۰ میلیون تومانی نصیبش میشود.
بیشتربخوانید: مجلس با افزایش نرخ خودرو مخالف است
وی ادامه داد: مصرف کننده نهایی از این رانتها استفاده نمیکند و پس انداز میکند تا خودرو بخرد، اما فقط زیان میبیند. کسانی که در قرعه کشیهای خودرو شرکت میکنند از رانت استفاده میکنند.
موتمنی در خصوص تأثیر فروش فوری بر تعدیل قیمتهای بازار، افزود: هر چقدر که عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمتها خواهیم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سالهای گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. طی سالهای اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است.
تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت در بازار میشود
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: در شرایط فعلی که تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار با کارخانه خواهیم بود. قطعاً تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار میشود.
وی در مورد رکود حاکم بر بازار خودرو، تصریح کرد: خریدار در بازار کم است. خریدار همیشه به دنبال خودروهای جدید است. طبقه متوسط که خودروی خارجی دارند به دلیل عدم واردات خودرو، خودروی خود را نگه داشته اند. اخیراً یک شرکت مونتاژکار دو خودروی جدید زیر یک میلیارد تومان به بازار عرضه کرده که مشتری برای آنها زیاد است، به این علت که مشتری به دنبال کالای جدید است.
موتمنی گفت: قیمتهایی که در فضای مجازی درج میشود چندان به بازار نزدیک نیست، زیرا مشتری قیمت را در کف بازار تعیین میکند. اگر عرضه به اندازه کافی باشد هر چقدر هم در فضای مجازی قیمت سازی کنند تأثیری بر بازار حقیقی نخواهد گذاشت.
وی افزود: اگر قولهایی که وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی کف پارکینگ داده اند عملی شود، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت.
موتمنی تاکید کرد: نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمتها در بازار خودرو هستند.
میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار به شرح جدول زیر است.
خودرو (۱۴۰۰) | قیمت (۲۳ آذر) |
کوییک اتوماتیک | ۲۷۵ میلیون تومان |
پراید ۱۱۱ | ۱۵۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان |
تیبا صندوقدار | ۱۷۷ میلیون تومان |
تیبا هاچبک | ۱۸۲ میلیون تومان |
ساینا | ۱۸۸ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۲۶۸ میلیون تومان |
۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۷۰ میلیون تومان |
۲۰۶ تیپ ۵ | ۳۱۵ میلیون تومان |
سمند | ۲۵۳ میلیون تومان |
پژو پارس | ۲۷۷ میلیون تومان |
پژو پارس LX | ۳۳۸ میلیون تومان |
دنا معمولی | ۳۵۴ میلیون تومان |
تندر ۹۰ E۲ | ۴۱۰ میلیون تومان |