تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰
در معاملات روز سه‌شنبه:

سهمی که پیشران نزول شاخص بورس بود

نقشه بازار سهام نشان میدهد که در پیشران روند نزولی شاخص خودرو‌ها پیشگام هستند.

اقتصاد ۲۴-در معاملات روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت با نزول ۳ هزار و ۷۴۵ واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش ۳ هزار و ۷۳۸ واحدی در سطح ۳۴۵ هزار و ۴۵۹ واحدی ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۷۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۹۰ واحد قرار گرفت.

خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

امروز برای چهاردهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


بیشتر بخوانید: سهم ۱۶ درصدی ساروج از فروش کلینکر صادراتی کشور


در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۹ میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

رکود معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۷۴ درصدی به رقم ۱۰ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان بود که ۵۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان رسید که ۲۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

بزرگان سبز و قرمز بازار سهام

امروز نماد‌های «خودرو»، «وغدیر» و «خساپا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «فولاد»، «شپدیس» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «هرمز»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «اتکای» و «شبصیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس خودرو صدرنشین است و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های توسن، فرابورس و سغدیر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

مازاد عرضه در بازار سهام

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۵۹ درصد کاهش یافت و ۲۰۵ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۷۰ درصد رشد کرد و در رقم ۳۷ میلیارد تومان ایستاد.

نماد خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) با صف خرید ۶ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خموتور، نماد‌های کالا (بورس کالای ایران) و نطرین (شرکت عطرین نخ قم) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۳ میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نماد‌های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف فروش داشتند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر