تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

نارضایتی بازار از بدعهدی اسنوا در تحویل اقلام خریداری شده/ موج افزایش قیمت لوازم خانگی به دست گروه صنعتی انتخاب رقم می‌خورد؟

هفته گذشته گروه صنعتی انتخاب ۴ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه را از طریق فرابورس در حالی منتشر کرده که موج نارضایتی و گلایه مشتریان این گروه از تاخیر‌های طولانی در تحویل کالا‌هایی که خریداری شده، اما پس از ماه‌ها هنوز با بهانه‌های مختلف به آن‌ها تحویل نشده، خبرساز شده است. چرا گروه صنعتی انتخاب با وجود دریافت پول کارت‌های اعتباری از بانک‌های عامل و متعاقب آن بدهکار شدن مردم به سیستم بانکی، پاسخگوی به موقع خریداران لوازم خانگی اش نیست؟

اقتصاد ۲۴- میناسادات حسینی: کافی است قبل از دریافت کارت اعتباری خرید لوازم خانگی از بانک، برای ارزیابی عملکرد گروه صنعتی انتخاب سری به پیج اینستاگرامی شرکت اسنوا بزنید تا نظرات مردم در این مورد را از نظر بگذرانید. تاخیر یک تا بعضا ۸ ماهه در تحویل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، تلویزیون و... بیشترین نارضایتی‌ای است که خریداران لوازم خانگی از این شرکت دارند.

پشت پرده انتشار اوراق ۴ هزار میلیاردی گروه صنعتی انتخاب

اما داستان زمانی جالب می‌شود که هفته گذشته اوراق مرابحه گروه صنعتی انتخاب از مجرای فرابورس منتشر شد. این اوراق ۴ هزار میلیارد ریال و با سود ۱۸ درصد قرار است صرف خرید مواد اولیه لوازم خانگی ازسوی گروه صنعتی انتخاب شود؛ لوازم خانگی‌ای که به دست خریداران با کارت اعتباری نمی‌رسد!

این سند نشان می‌دهد هفته گذشته در سکوت خبری، گروه صنعتی انتخاب از طریق فرابورس ایران ۴ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه منتشر کرده است. هرچند این اوراق به بهانه افزایش تولید لوازم خانگی و با سود ۱۸ درصد در سررسید منتشر می‌شود، اما در صنعتی که هر روز بیشتر از روز قبل در رکود فرو می‌رود و انبار‌های تولیدکنندگان مملو از لوازم خانگی است، چه توجیه اقتصادی پشت این قضیه است که گروه صنعتی انتخاب دست به انتشار این اوراق زده است؟

افزایش تولید لوازم خانگی با پول مردم

تجربه انتشار اوراق نشان داده در شرایط رکود بازار، جز افزایش فشار‌ها در هنگام سر رسید و نتیجتا آثار منفی بر حوزه، عایدی دیگری در بر نداشته است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده جلسات برخی نمایندگان مجلس با یک شرکت لوازم خانگی/ در حیاط خلوت گروه صنعتی انتخاب چه می‌گذرد؟


اگر با این ذهنیت، صنعت لوازم خانگی را زیر ذره بین ببریم، خواهیم دید در صنعتی که تمام کارشناسان و صاحب نظران اذعان دارند دچار رکود کم سابقه شده و جستجویی در بازار هم نشان می‌دهد با وجود برگزاری جشنواره‌های خرید و خرید اقساطی، میزان خرید مردم در مقایسه با این میزان مشوق، قابل قبول نبوده، پس چه استدلالی توجیه می‌کند که یک شرکت مجددا ۴ هزار میلیارد اوراق مشارکت با سود ۱۸ درصد با استدلال افزایش تیراژ تولید، منتشر کند؟

اسنوا سردمدار گرانی لوازم خانگی می‌شود؟

یک جستجوی کوتاه در ذیل پست تبلیغاتی ماشین لباسشویی اسنوا دنیایی از حرف‌های ناگفته دارد؛ حرف از نارضایتی مشتریانی است که با کارت اعتباری خرید، لوازم خانگی مورد نیاز خود را ثبت سفارش کرده اند، ولی ماه هاست در انتظار دریافت آن به سر می‌برند.

شرکت مادر یعنی گروه صنعتی انتخاب، مبلغ کارت‌های اعتباری خرید را از بانک عامل دریافت کرده، اما لوازم خانگی خریداری شده را تحویل نداده است. در این شرایط که تولیدکننده به مردم بدهکار و بازار در رکود است، چه استدلالی توجیه می‌کند که این شرکت، ۴ هزار میلیارد دوباره در بحث تولید لوازم خانگی، اوراق مرابحه منتشر کند؟ اوراقی که نه تنها کمکی به تولید نمی‌کند، بلکه تورم را افزایش می‌دهد.

با تداوم رکود و با این رویکرد نه تنها بدهی شرکت مذکور به مصرف کننده، هر دوره افزایش پیدا می‌کند، بلکه از سوی دیگر در شرایط کاهش فروش، هزینه‌های سربار تولید تجمیع شده و در قیمت نهایی محصول خود را نشان می‌دهد. در این شرایط، شرکت تولیدکننده مجبور است در هر دوره، قیمت لوازم خانگی را چند درصد افزایش دهد تا جوابگوی بدهی‌های خود به بازار و مصرف کننده باشد. پس هزینه‌ها و بدهی خود را در افزایش قیمت پلکانی کالا، مستهلک می‌کند و فشار اصلی به مصرف کننده نهایی تحمیل خواهد شد.

در چنین وضعیتی، راه حل مدیریت و مهار بحران مالی، یا افزایش قیمت لوازم خانگی است که سالانه چند بار ازسوی اینگونه شرکت‌ها شاهد آن هستیم و یا سرمایه گذاری پول حاصل از فروش این اوراق در بازار‌های موازی و غیرمولد اقتصاد، چون ارز، سکه و... است.

اسنوا پاسخگوی اذهان عمومی باشد

چیدن این پازل‌ها در کنار هم، نگارنده را به این نتیجه می‌رساند که انتشار اوراق مرابحه از یک سو و عدم تحویل لوازم خانگی خریداری شده به مشتریان از سوی دیگر، به احتمال زیاد، نتیجه‌ای جز افزایش بی رویه قیمت لوازم خانگی این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور نخواهد داشت که اگر این روال، یک روال مرسوم در صنعت لوازم خانگی شود، همه شرکت‌ها دست به افزایش قیمت می‌زنند و بدین ترتیب موج افزایش قیمت ایجاد خواهد شد و دود آن تنها به چشم مردم می‌رود.

آیا شرکت اسنوا یا گروه صنعتی انتخاب به عنوان شرکت مادر پاسخی برای این شبهات دارند یا همچون پشتیبانان پیج شان از صبر و شکیبایی نداشته‌ی مشتریان تشکر می‌کنند؟

ارسال نظر