تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰
آمادگی کامل برای همکاری‌های لجستیکی با آنکارارا داریم

ترکیه در ایران سرمایه‌گذاری کند

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: با توانمندی‌های ترک‌ها در بازاریابی و سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های مختلف شرکت‌های ایرانی، قطعا یکی از راه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران است.

اقتصاد ۲۴ - سیدرضا سیدآقازاده در مورد وضعیت تجاری بین ایران و ترکیه اظهار کرد: مناسبات دوجانبه با ترکیه در مقطع فعلی تاثیر مناسبی دارد. ترکیه کشور مهمی است و ایران نیز برای این کشور اهمیت دارد؛ بنابراین تعدد سفر مقامات دو کشور یک اقدام سازنده در روابط دوجانبه است.

وی ادامه داد: ایران دارای منابع غنی انرژی است و علاوه بر این ما می‌تواند یک محل سرمایه‌گذاری مناسب برای تولید صادراتی باشد چراکه هزینه‌های تولید در کشور ما به مراتب از ترکیه کمتر است. علاوه براین دسترسی ایران در منطقه از جمله به کشور‌های حوزه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و حتی کشور‌های اوراسیا به این موضوع کمک می‌کند که ایران مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاران ترک باشد.

وی افزود: با توانمندی‌های ترک‌ها در بازاریابی و سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های مختلف شرکت‌های ایرانی، قطعا یکی از راه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران است. همه صنایع انرژی‌بر موجود در کشور می‌توانند مقصد سرمایه‌گذاری ترکیه باشند چراکه هزینه‌های این صنایع در ترکیه به مراتب بیشتر است.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت بیام کرد: سرمایه‌گذار علاوه بر در نظرگرفتن مزیت‌های طرف مقابل مزیت‌های خود را هم می‌سنجند. مزیت ترک‌ها در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، پوشاک و ... اس و می‌توان بسیاری از این صنایع را در ایران با توجه به عوامل تولید، تولید کرده و به بازار‌های دوردست‌تر که هر یک از کشور‌ها در آن بازار دارند، صادر کرد. علاوه بر این بسیاری از کالا‌های واسطه‌ای را می‌توان در ایران تولید کرد.


بیشتربخوانید:تمایل کارخانه‌داران برای سرمایه‌گذاری در ترکیه


وی اضافه کرد: با وجود افت و خیزهایی، موضوع لجستیک بین دو کشور فعال است. صادرات ما به اروپا و صادرات ترکیه به کشور‌های منطقه از این طریق انجام می‌شود، اما جای زیادی برای توسعه دارد. این موضوع نیاز دارد که طرف ترکیه‌ای اقدامات همکاری‌جویانه بیشتری را انجام دهند، البته طرف ایرانی آمادگی کامل برای همکاری در این بخش را دارد.

سیدآقازاده خاطرنشان ساخت: ترکیه برای ما بسیار مهم است و باید نقشه راه تعاملات دو کشور مشخص و تعاملات و گفتگو‌های بین دو طرف باید وجود داشته باشد. کانال‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید بین دو کشور باید فعال شود تا بتوان از پتانسیل‌های دو طرف بهره‌برداری‌های مناسبی کرد. قطعا بخش خصوصی باید حضور پررنگ در روابط تجاری با ترکیه داشته باشد و دولت هم باید از این مناسبات حمایت جدی کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر