تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰

۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به افغانستان از طریق مهاجران است

  مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در مورد افغانستان ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات ما به این کشور از طریق همین مهاجران بوده است که مواردی مانند شناخت بازار افغانستان و حل مشکلات ارزی برای آن‌ها شناخته شده است.

  اقتصاد ۲۴ - میرابوطالب بدری در نشست امروز اتاق بازرگانی تهران به مناسبت روز جهانی مهاجران اظهار کرد: در چند سال اخیر مطالعه‌ای در ایتالیا انجام شد که نشان داد ۲.۴ میلیون نفر مهاجر این کشور ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا را ایجاد کرده‌اند که معادل ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است. با تکیه بر همین ارقام ایتالیا هفدهمین قدرت اقتصادی اروپا است.

وی افزود: ما هم به کارگران غیرماهر و هم متخصصین در مهاجرت نیاز داریم. مطالعه‌ای صورت گرفته که مطابق آن در ۱۰ کشور در حال توسعه مهاجرت هیچ تاثیری بر اشتغال نداشته است چراکه گروهی از کار‌ها بر عهده مهاجران قرار می‌گیرد که نیروی کار محلی وارد آن نمی‌شود.


بیشتربخوانید:کاهش ترانزیت کالا به افغانستان


مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: ما در سازمان توسعه تجارت بار‌ها و بار‌ها جلساتی را با مهاجران داشته‌ایم با توجه به شناختی که این تجار از بازار مبدا دارند می‌توانند کمک زیادی به صادرات به این کشور‌ها داشته باشند. در مورد افغانستان ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات ما به این کشور از طریق همین مهاجران بوده است که مواردی مانند شناخت بازار افغانستان و حل مشکلات ارزی برای آن‌ها شناخته شده است.

وی اضافه کرد: مهاجران نقش بزرگی در صادرات غیرنفتی ما دارند در افق ۱۴۰۴ میزان صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده ۷۰ میلیارد دلار است که تکیه ما برای صادرات به همسایگان روی دوش همین مهاجرین است که کار شناسایی آن‌ها را شروع کرده‌ایم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر