تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۱ دی ۱۴۰۰
طبق تحلیل سه روز گذشته بورس؛

هدف بعدی شاخص بورس کجاست؟

طی سه روز گذشته و پس از تصویب ۱۰ لایحه حمایتی هیئت دولت از بازار سرمایه، شاهد برگشت شاخص کل و قیمت اکثر سهام هستیم که این برگشت از روز گذشته با قدرت بیشتری تداوم داشت و امروز نیز در این لحظه شاهد به صف خرید نشستن تعداد زیادی از سهم‌ها هستیم.

اقتصاد۲۴- وضعیت مناسب بورس از لحاظ بنیادی و خبر‌های مثبتی که در روز‌های گذشته منتشر شد، این پتانسیل را ایجاد کرده که شاهد راند صعودی جدیدی در شاخص کل بورس باشیم.

وضعیت مناسب سودآوری شرکت‌ها، ثبات قیمت دلار در کانال ۳۰هزار تومان، کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد، تعدیل بند‌های موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به نفع بازار سرمایه و شرکت‌های حاضر در آن، مثال‌هایی از دلایل مثبت بنیادی برای بازگشت بورس هستند.

در این میان دوباره شاهد سیگنال‌هایی از طرف دولتمردان برای صعود بازار سرمایه هستیم و روز گذشته محسن رضایی در گفتگویی برای حمایت از بورس، صحبت از شاخص ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون واحدی زده بود. البته از این نوع حمایت‌های لفظی طی یک و نیم سال گذشته بسیار بوده و تاثیر آن‌ها را نیز کاملا به یاد داریم، برای مثال همان حمایت واعظی که فعلا به خاطره تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید: خزان بورس در پاییز ۱۴۰۰


به طور کلی به نظر می‌رسد که راه برای رشد بورس از همه لحاظ هموار است و باید انتظار تداوم این روز‌های مثبت باشیم.

شاخص بورس و چشم‌انداز تکنیکالی
وضعیت تکنیکال شاخص کل بورس هم این روز‌ها خوب است. شاخص طی روز‌های اخیر توانست از حمایت مستحکم خود در حوالی ۱.۲۸ میلیون واحدی برگشت مناسبی بزند و امروز نیز با کندل خوبی که به ثبت رسانده است، مقاومت مهمی را در محدوده ۱.۳۴ میلیون واحد پشت سر گذاشت.

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص مدتی است که در کانالی نزولی به سر می‌برد که پس از برخورد به کف آن اکنون فاز صعودی به خود گرفته و سقف کانال را در محدوده ۱.۳۸ میلیون واحدی هدف قرار داده است.

روز شنبه می‌توان انتظار داشت که شاخص با برخورد به خط کیجنسن (میانگین متحرک ۵۲ روزه) کمی با عرضه مواجه شود و پس از پولبکی کوتاه به مقاومت ۱.۳۴ میلیون واحدی دوباره به صعود خود ادامه دهد و به سقف کانال برسد. البته در صورت افزایش ارزش و حجم معاملات، ممکن است که خط کیجنسن با قدرت شکسته شود و عرضه‌ای هم صورت نگیرد.

اندیکاتور RSI نیز حامل خبر‌های خوبی است. شاخص توانسته با برگشت از محدوده فروش هیجانی خط روند نزولی این اندیکاتور را نیز به سمت بالا بشکند که نشان از افزایش قدرت خریدار دارد. این اندیکاتور نیز در عدد ۵۸ با کمی مقاومت روبرو خواهد شد.

در صورت شکسته شدن سقف کانال ذکر شده، امکان رسیدن به "شاخص رضایی" در ۱.۵ میلیون واحدی نیز برای میان مدت هموار خواهد شد.

منبع: بورسان

ارسال نظر