تاریخ انتشار: ۰۷:۲۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
معاون سابق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

اقتصاد؛ در ایران مدیون نظام بانکی، در کشورهای پیشرفته مدیون بازار سرمایه

معاون سابق بانک مرکزی گفت: رونق بخشی به تولید نیازمند احساس وظیفه بیشتری از سوی دولت است تا با کمک مجلس در جهت رفع موانع تولید گام بردارد.

اقتصاد24 - حیدر مستخدمین حسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 در پاسخ به این پرسش که نقش نظام بانکی در رونق تولید چیست، گفت: رونق اقتصادی بحث مغفول چندین ساله در اقتصاد ملی ایران و همچنین اقتصاد بانکی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ساختار اقتصاد ما کاملا وابسته به نظام بانکی است، افزود: نظام بانکی همانند خون در رگ های اقتصاد است و به عبارتی اقتصاد کشور مدیون نظام بانکی است. این در حالی است که در یک اقتصاد سالم رو به توسعه و توسعه یافته این بازار سرمایه است که چنین نقشی را در اقتصاد ایفا کند و نظام بانکی تامین کننده منابع مالی کوتاه مدت در اقتصاد است.

مستخدمین حسینی مطرح کرد: در حال حاضر نظام بانکی ما تامین کننده منابع مالی پروژه های کشور شده که اصلا به صلاح نیست و تامین منابع مالی بلند مدت باید به بازار سرمایه سپرده شود. از سویی این نظام باید توسط دولت و مجلس مورد بازنگری جدی قرار گرفته و اصلاح شود.

معاون سابق بانک مرکزی با اشاره به اقدامات دولت، مجلس و بانک مرکزی برای رونق تولید در کشور ادامه داد: باید چند اقدام کلیدی و اساسی در راستای رونق تولید در کشور صورت گیرد، اول اینکه سیاست گذاری ها در راستایی باشد که در وهله نخست روند تولید را در کشور تثبیت و از شرایط رکود خارج کند. مرحله بعدی رونق بخشیدن به تولید از طریق دو عامل سیاست گذاری صحیح در بخش واردات و بازاریابی منطقه ای است.

وی تاکید کرد: واردات اقلامی که در داخل کشور تولید می‌شوند، باید متوقف و یا تعرفه هایی با در نظر گرفتن منافع بودجه کشور وضع شوند.

مستخدمین حسینی اضافه کرد: در بخش بازاریابی منطقه ای نیز دولت باید زیرساخت های اصلی را فراهم کند تا اقلام تولیدی به سایر کشورها صادر شوند.

معاون سابق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نظام بانکی باید به این مسئولیت تاریخی خود واقف باشد که اعطای تسهیلات در جهت واردات و خدمات، بدون ارزش افزوده صورت نگیرد. همچنین این منابع باید به سمت سرمایه گذاری هدایت شده و منجر به تولید و عرضه در اقتصاد ملی کشور شوند.
ارسال نظر