تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۳ دی ۱۴۰۰

ماجرای سوءاستفاده زن کوهنورد از بالگرد هلال احمر

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: برای کوهنوردان متخلف باید قوانین بازدارنده مانند پرداخت هزینه امداد در صورت صعود به ارتفاعات بدون تجربه و در زمان ممنوعیت را تدوین کنیم.

جامعه ۲۴- سه روز است که نیمه جنوبی و جنوب شرق کشور با بارش‌های سیل آسا روبرو است و به گفته مسئولان در ۴۸ ساعت گذشته به اندازه ۱۰ سال باران باریده است. در حال حاضر سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند و تلاش امدادگران برای کمک به افراد در معرض آسیب ادامه دارد.

در همین حال که تیم‌های امدادی مشغول امداد در سیل و زلزله هستند، برخی کوهنوردان حرفه‌ای و آماتور بدون توجه به هشدار‌ها به دل ارتفاعات می‌زنند و امدادگران را گرفتار خود می‌کنند.

محمدباقر محمدی در مورد آخرین وضعیت سیل در کشور گفت: تا ظهر شنبه در جنوب و جنوب شرق کشور شاهد وقوع سیل بودیم و پس از وقفه دوباره از عصر دیروز باران دوباره به صورت سیل آسا شروع به بارش کرد. در حال حاضر بیشترین امدادرسانی را در استان‌های هرمزگان و سیستان وبلوچستان داریم که در چابهار مجبور به ایجاد اردوگاه اضطراری شدیم.

وی افزود: شرایط خوشبختانه عادی است و با تلاش امدادگران این بارش‌ها تبدیل به بحران نشد، اما هنوز امدادرسانی در چند استان جنوبی ادامه دارد.

محمدی در مورد تلفات سیل اخیر نیز گفت: خوشبختانه در بارش‌های چند روز اخیر کشته نداشتیم و فرد فوت شده در هرمزگان هم به هنگام شنا در آبگیر جان خود را از دست داده و ربطی به سیل نداشته است.


بیشتر بخوانید: هشدار؛ کوه بروید می‌میرید


وی با انتقاد از کوهنوردانی که بدون توجه به هشدار‌ها به ارتفاعات صعود کرده و هلال احمر را دچار مشکل می‌کنند، تاکید کرد: به رغم هشدار‌ها و تذکرات همیشگی، هلال احمر هنوز درگیر حوادث بسیاری در کوهستان است. زنان و مردان کوهنورد اصلا به هشدار‌ها توجه نمی‌کنند و بدون آمادگی و در زمان‌های نامناسب به ارتفاعات صعود می‌کنند.

محمدی تاکید کرد: روز جمعه یک زن و مرد تهرانی به ارتفاعات الموت صعود می‌کنند که خانم جوان در ارتفاعات خسته شده و برای استراحت توقف می‌کند که بعد دچار سرمازدگی شده و درخواست امداد هوایی می‌کند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه برخی کادر امداد و نجات و تیم امداد هوایی را به خاطر خودخواهی خود به دردسر می‌اندازند، افزود: اگر اتفاقی برای این تیم‌ها رخ دهد، چه کسی جوابگو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تمام مسیر‌های صعود را کنترل کرد، گفت: مسیر صعود یکی دو تا نیست و برای هر کوه چندین مسیر وجود دارد که می‌توانند از آن‌ها به راحتی وارد کوهستان شوند.

محمدی با اشاره به اینکه باید در حوزه کوهستان عوامل بازدارنده تعیین و اجرا شود تا تیم‌های امدادی به دردسر نیفتند، تاکید کرد: ما باید مانند دنیا در حوزه کوهنوردی و مشکلات آن قوانینی تعیین کنیم که بتوانیم از اینگونه صعود‌ها جلوگیری کنیم. همچنین اگر فردی این قوانین را زیر پا گذاشت جریمه شود، به عنوان مثال می‌توان مانند برخی کشور‌ها هزینه امداد و نجات را از او گرفت. متاسفانه ما قوانین بازدارنده نداریم و حتی اگر برای کمک، امدادگر اعزام نکنیم، بدهکار هم می‌شویم.

ارسال نظر