اقتصاد ۲۴- در این نوشته میخواهیم بررسی کنیم که چرا مدیران و صاحبان کسبوکارها باید دیدگاه تازهای در مورد وب سایت داشته باشند و طراحی سایت خود را همگام با نیازهای روز جامعه، توسعه و تغییر دهند تا کماکان در میدان رقابت باقی بمانند.
شیوع ویروس کرونا اولین فاجعه انسانی در عصر اطلاعات بود که میلیونها نفر و هزاران کسب و کار را درگیر خود کرد و تأثیر فزایندهای هم بر اقتصاد جهان داشت. همه صاحبان کسب و کار و فعالان حوزه تجارت به خوبی میدانند چابکی یکی از جنبههای اصلی مارکتینگ است که میتواند به عنوان محافظ در برابر چنین بحرانهایی عمل کند.
پس با درنظر گرفتن این مزیت و شرایط مشتریانی که به هر دلیل (بیماری، ترافیک، وقت کم، تنبلی) علاقهای به حضور فیزیکی در فروشگاه یا شرکت ندارند، باید راهکاری داشته باشید.
فروشگاههای اینترنتی (B2C) تاحدود زیادی راه خود را پیدا کردهاند و تقریباً مسیر آنها از زنجیره تامین تا تحویل به مشتری به خوبی مشخص و واضح است. اما اگر شما یک شرکت B2B و یا حتی یک کسب و کار سنتی و فیزیکی باشید چه؟
آیا مشتریان در وب سایت شما فقط عکس و مطلب میبینند؟
آیا هنوز مشتریان را از وب سایت وادار به تماس تلفنی و یا حضور فیزیکی در محل خود میکنید؟
آیا میخواهید کسب و کار خود را بصورت سنتی و با قرار دادن تابلو در یک منطقه پرتردد برای بدست آوردن مشتری ادامه دهید؟
اگر در پاسخ به تمام سوالات بالا، هنوز راهحلی ندارید باید آماده باشید تا رقبا شما را کنار بزنند و حتی مشتریان فعلیِ شما را هم با خود ببرند.
بنابراین حتی اگر وب سایتی دارید که صرفاً بصورت کاتالوگ (نمایش خدمات و محصولات) طراحی شده و هیچگونه خدمات و فروش آنلاین در آن تعبیه نشده است، متاسفانه باید بگویم شما در صف سقوط و باختن به رقبای هوشمند خود قرار گرفتهاید.
نیازهای طراحی سایت مدرن برای خدمات آنلاین
امروزه دیگر هیچ کسب و کاری نمیتواند بگوید خدمات یا محصول من جایی در اینترنت ندارد. اگر به خودتان نگاه کنید شما نیز مجبور شدهاید بسیاری از کارهایی که قبلاً بصورت فیزیکی انجام میدادید را اکنون بصورت مجازی دنبال میکنید. قبول ندارید؟ شکل تحصیل یا جلسات کاری را ببینید.
"همه چیز آنلاین شده" این مسیری است که نباید برخلاف آن حرکت کرد و کسب و کار خود را در خطر قرار داد. بیائید آمار زیر را باهم ببینیم:
- یک سوم از مردم جهان روزانه حداقل 1 تا 3 ساعت خود را آنلاین میگذرانند.
- تقریباً همه آنها به دنبال خدمات یا خرید آنلاین هستند.
- اکثر آنها ناوبری آسان را مهمترین ویژگی در طراحی سایت میدانند.
- اکثر مردم زمانی که یک وب سایت به روز رسانی میشود آن را بیشتر دوست خواهند داشت.
- نیمی از کاربران وب سایت در صورت نامربوط بودن محتوا یا عدم ارائه خدمات آنلاین را برای همیشه ترک خواهند کرد.
- مردم برای توصیف محصول و تصاویر به یک اندازه ارزش قائل هستند. تقریباً همه هر دو ویژگی را مفید می دانند.
- دو سوم کاربران بر این باورند وب سایت هایی با لینک به شبکههای اجتماعی شرکت مفیدتر هستند.
- نیمی از کاربران وبلاگ ها را در سایت شرکت مفید میدانند.
استانداردهای جدید طراحی سایت شرکتی در سال 2022
با نگاهی به ترندهای طراحی سایت شرکتی در سال 2022 بیشتر متوجه خواهیم شد که چه مواردی باید در طراحی سایتهای جدید لحاظ شود تا بتوانید سهم خود را از بازار بشدت رقابتی مدرن بگیرید. پس حتی اگر وب سایت هم دارید، باز هم کنترل کنید تا خدمات و امکانات زیر در طراحی سایت شما لحاظ شده باشد.
1- طراحی سایت با هدف خدمات و پرداخت آنلاین برای مخاطبان
اولین و مهمترین بخش در طراحی سایت های جدید قراردادن امکان خدمترسانی آنلاین به مخاطبان و مشتریان است. حتی اگر تمام خدمات شما آنلاین نیست باید یک یا چند خدمت را آنلاین کنید و اگر نیاز به پرداخت هزینه داشت حتماً گزینه پرداخت آنلاین رو قرار دهید. اگر نمیتوانید خدمات خود را آنلاین کنید، با بخش خدمات طراحی سایت ما ارتباط بگیرید، کارشناسان ما راهکارهای خوبی به شما ارائه خواهند داد.
2- تایپوگرافی منحصر به فرد در طراحی سایت
اکثر برندها و شرکتهای معتبر فونت یا تایپوگرافی مخصوص دارند که از آن برای کمک به مشتریان در شناسایی سریع در مقابل رقبا استفاده میکنند. در سالهای اخیر، طراحان سایت به مجموعه وسیعتری از فونتها دسترسی دارند و کسبوکارها میتوانند برندهای خود را با دقت بیشتری از طریق تایپوگرافی نشان دهند.
3- استفاده از تصاویر باکیفیت و جذاب در طراحی سایت
بسیاری از وبسایتهای B2B معمولاً از تصاویر بزرگ محصول در طراحی سایت خود استفاده میکنند تا ویژگیها یا بخشهای مختلف محصول خود را برجسته کنند. این کار خوب است اما تصاویر ابتدایی باید به گونه قرار گیرند که همه صفحه را اشغال نکنند.
تصاویر جذاب یک نگاه منحصر به فرد از کسب و کار شما را ارائه میدهند. تمرکز بر روی تصویر همراه با متن و دکمههای CTA یا شبکهاجتماعی، یک تجربه بصری قوی ایجاد میکند که بیننده را تشویق میکند برای خواندن بیشتر حرکت کند.
4- استفاده از فیلم در پس زمینه سایت
ویدئو در مقایسه با متن 60000 برابر سریعتر توسط مغز پردازش میشود. ویدیوهایی که به طور خودکار در پسزمینه پخش میشوند، میتوانند جذابیتهای زیادی را به صفحه اضافه کنند. از آنها می توان برای گفتن یک داستان استفاده کرد و مقدار محتوا برای توضیح کسب و کار شما را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
5- طراحی مسطح سایت
به عبارت ساده، طراحی مسطح سایت به هر عنصری گفته میشود که سه بعدی نباشد یا درک سه بعدی ارائه ندهد، مانند سایه ها. درک طراحی مسطح نه تنها برای کاربران آسانتر است، بلکه میتواند سریعتر در وبسایتها بارگذاری شود.
6- چیدمان های سازگار با موبایل در طراحی سایت
وب سایت های قدیمی فقط برای دسکتاپ و مانیتور طراحی شده بودند. اما، با افزایش کاربران تلفن همراه ترافیک وب از منابع متعددی به سمت سایت ها آمد. به همین دلیل طراحی سایت های جدید باید بدون توجه به نوع دستگاه، تجربه یکسانی را به کاربر ارائه دهد. اگر طراحی سایت شما سازگار با موبایل نباشد، سهم زیادی از مشتریان را از دست خواهید داد.
7- فضای سفید در طراحی وبسایت
فضای سفید عنصری است که اغلب در طراحی سایت مینیمالیستی مورد استفاده قرار میگیرد، اما در طراحی سایتهای جدید یکی از ویژگیهای مهم چارچوب موثر سایت مدرن است. با متعادل کردن محتواهایی مانند لینکها، متن و ویدیوها با مقادیر مشابه فضای سفید، کاربران به طور طبیعی به سمت بخشهای اصلی سایت شما کشیده میشوند.
با توجه به نکات ذکر شده در بالا، میتوان نتیجه گرفت که وب سایتها دیگر کارت ویزیت و یا بروشور کسب و کار نیستند و باید کارآفرینان بهجای خدمات و فروش حضوری، آنها را بر روی بستر اینترنت و وب سایت شرکت خود ارائه دهند.
کارشناسان گروه کسب و کار الکترونیک (ebgroup.ir) با درنظر گرفتن ترندهای روز، سفارش طراحی سایت خود را به شکلی به مشتریان ارائه میدهند که ابزارهای لازم برای پیروزی در رقابت جدید بین وب سایتها را داشته باشند.