تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تشریح کرد؛

ایربگ‌های غیر فعال حاصل گرانی خدمات پس از فروش یا قطعات تقلبی! / نصب ایربگ ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد / ارابه‌های مرگ چرا استاندارد نمی‌شوند؟

کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: گرانی خدمات پس از فروش، تقلبی بودن قطعات خودرو و تعلل در ارتقای استاندارد سازی تولید خودرو سه عامل اصلی در بروز تصادفات جاده‌ای است.

اقتصاد ۲۴- مرگ روزانه شماری از هموطنان در جریان سوانح رانندگی یکی از اتفاق‌های ناگواری است که مدام در حال روی دادن است که در آخرین اتفاق، بامداد (۲۰ دی ۱۴۰۰) تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان- اهواز که بیشتر به فیلم‌های اکشن هالیودی، شباهت داشت، منجر به فــوت ۵ نفر و ۴۱ مصدوم شد.

در همین رابطه رئیس پلیس راهور می‌گوید در حادثه بسیار دلخراش بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودرو‌ها باز نشد، وی ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آن‌ها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی، متذکر شده که چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استاندارد‌ها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند.

گرانی خدمات پس از فروش و نصب قطعات تقلبی دو عامل اصلی تشدید غیر استاندارد بودن خودرو‌های تولید داخلی است. هرچند توپ استاندارد سازی خودرو، سال هاست در زمین‌های مختلف انداخته می‌شود و هیچ سازمان و ارگانی زیر بار چنین مسئولیتی نمی‌رود. آیا تنها خودرو سازان مقصر اصلی بروز همچنین حوادثی هستند یا عوامل دیگر تأثیر گذارند؟

در همین رابطه امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: حادثه تلخ تصادف زنجیره‌ای بهبهان نه اولین و نه آخرین حادثه است و تعلل در ارتقای استاندارد سازی تولیدخودرو‌های داخلی این موضوع را شدت داده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ ضعف نظارت بر تولید یکی از چالشی‌ترین موضوعاتی است که صنعت خودرو سازی کشور را دچار مشکل کرده است.

کاکایی ادامه داد: عدم رعایت استاندارد درتولید خودرو شرایط بحرانی را برای مشتریان این خودرو‌ها فراهم کرده است. موضوع ایمنی، کیفی‌سازی، عملکرد و ارزیابی همگی مجموعه نظامات ارزیابی کیفی هستند که متأسفانه هیچ یکی از این موارد در صنعت بزرگ خودرو سازی به طور کامل و دقیق رعایت و نظارت نمی‌شود.

وی تأکید داشت: نصب قطعات تقلبی بر روی خودرو‌های تولیدی و خدمات پس از فروش بی حساب و کتاب محرز است. توجه به این موارد مهمتر از ایربگ است که هیچ یک از این موارد به طور کامل بررسی نمی‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: نصب ایربگ برای مردم ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد و افزایش هزینه برای مردم می‌شود. خدمات پس از فروش آنقدر ضعیف و گران است که مردم برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به غیر فعال کردن همین ایربگ‌ها می‌کنند و متأسفانه هیچ ارگان و سازمانی مسئول نظارت بر این نوع اقدامات نیست.

کاکایی تأکید داشت: خدمات پس ازفروش در ایران نیازمند یک پوست اندازی است. به طور مثال مردم به برخی تعمیرگاه‌های مرکزی که میلیارد‌ها سرمایه در آن خوابیده، اعتماد نمی‌کنند و خودروی خود را به تعمیرگاه‌های کوچک که شاید بدون مجوز در سطح شهر در حال فعالیت می‌باشند، اعتماد می‌کنند و خودروی خود را جهت سرویس و یا تعویض قطعه به آن‌ها می‌سپارند.

وی تصریح داشت: چرا در قرن ۲۱ که تولید خودرو‌ها آنقدر پیشرفت کرده است باید شاهد فعالیت تعمیرگاه‌هایی در خیابان‌های سطح شهر باشیم که تعمیرکاران آن بدون هیچ مدرک تخصصی، خدمات خودرو مردم را بر عهده می‌گیرند.


بیشتربخوانید:مناقشه ایربگ‌ها بالا گرفت


کاکایی تأکید داشت: کشور صنعت خودرو سازی و تولید خودروی هر چند کم دارد، از این رو دولت باید هزینه خدمات پس از فروش آن را بپردازد و اطمینان مردم جهت تردد باخودرو‌های داخلی را افزایش دهد نه اینکه با یک تصادف تمام تقصیر‌ها به عهده خودرو ساز بیفتد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته برای جلوگیری از بروز حوادث دلخراش، رعایت تمام استاندارد‌ها در همه بخش‌ها الزامی است. ازاستاندارد سازی جاده تا فرهنگ سازی چگونگی رانندگی کردن درکاهش و یا افزایش حوادق رانندگی اتفاقاتی تأثیر گذار است.

مردم استفاده از  ابزارهای ایمنی در خودرو‌ها را جدی نمی‌گیرند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به وضعیت استاندرد خودرو‌های در حال تردد گفت: از بحث عدم نظارت براستاندارد‌های تولید خودرو که بگذریم موضوع عدم فرهنگ سازی برای چگونه استفاده کردن از آبشن خودرو‌ها در راستای حفظ ایمنی بیشتر از راننده، سرنشین و خودرو می‌رسیم.

وی تصریح داشت: فرهنگ استفاده از تمام مواردی که برای افزایش ایمنی در خودرو‌های تولیدی تعبیر و نصب شده نکته‌ای است، که تا کنون مهجور مانده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ زمانی که نصب ایربگ بر روی خودرو‌های داخلی اجباری و اجرا شد تمام مردم به عنوان یک آبشن جدید و قابل اعتماد از آن استقبال کردند. در حالی که همین مردم امروز برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به غیر فعال کردن ایربگ خودرو‌های خود می‌کنند! تکلیف چیست؟ چرا هیچ نظارتی بر این نوع اقدامات که از سوی برخی از تعمیرکاران غیر مجاز صورت می‌گیرد، نیست!

برای تقویت و توسعه ایمنی خودرو‌ها نصب آبشن‌های جدید بر روی خودرو‌های تولیدی تنها راه نیست. بلکه حاکمیت و دولت موظف به فرهنگ سازی در این رابطه دارد.

ارسال نظر