تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
اواخر بهمن ماه اتفاق می‌افتد

سهام آبی و قرمز آماده ارائه در بورس

سرانجام قرار است تابوشکنی شود و سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار بورس به مردم فروخته شود.

اقتصاد ۲۴- حسین قربانزاده، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در این باره می‌گوید: واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام خواهد بود و پولی که مردم برای هر سهم می‌دهند به باشگاه‌ها می‌رسد. در این نوع عرضه اولیه، باشگاه‌ها با مشارکت مردم بورسی می‌شوند و پولی که می‌دهند مقداری تنفس برای باشگاه‌ها ایجاد می‌کند و روند این واگذاری نیازمند تشکیل مجمع است تا در صورت‌جلسه تصویب گردد و ارزش‌گذاری دو باشگاه در هیئت واگذاری انجام شود. این روند، با درج نماد در بازار پایه فرابورس امکان خرید سهام دو باشگاه را برای مردم فراهم می‌کند.

قربانزاده در پاسخ به این سوال که چه میزان از سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار می‌شود این چنین توضیح می‌دهد: ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام سرخابی‌ها از طریق مشارکت در سرمایه عرضه می‌شود و البته ترکیب سهامداری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در حال بررسی است. وزارت ورزش، دو باشگاه و وزارت اقتصاد در تعاملی مشترک این اتفاق را صورت خواهند داد تا بهترین ترکیب سهامداری شکل بگیرد. عرضه ۱۰ تا ۲۰ درصدی سهام باشگاه‌ها در نهایت تا پایان بهمن ماه عملیاتی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: بورس باز هم قرمز شد/ افت ۲۱۸۲۵ واحدی شاخص بورس امروز ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰


اما دیگر سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس چگونه قرار به واگذاری است؟ پاسخ رییس سازمان خصوصی سازی به این سوال این چنین است: باید سهامداران بزرگ و عمده‌ای مانند شرکت‌های بورسی مشارکت کنند تا یک یا دو سبد از سهام باشگاه را در اختیار گیرند و کنار آن‌ها هم دیگر افراد همچون پیشکسوتان و بازیکنان و کارکنان وزارت هم امکان مشارکت در مالکیت سرخابی‌ها را خواهند داشت. من امروز جلسه‌ای با کارشناسان رسمی دادگستری خواهم داشت. در این جلسه کارشناسان برای قیمت‌گذاری نشان تجاری یا برند و دارایی‌های دو باشگاه حضور داشتند که پس از ارزش‌گذاری دارایی‌های فیزیکی سرخابی‌ها بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده معلوم شد اسناد و مدارکی که جهت حسابرسی نیاز داشتند در اختیارشان قرار نگرفته است. البته در خصوص ارزش‌گذاری نشان تجاری یا برند دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هنوز میان مسئولان دو تیم اختلاف نظر وجود دارد، اما احتمالاً تا پایان هفته آینده ارزش‌گذاری این دو باشگاه نهایی خواهد شد و به هیئت واگذاری خواهند رفت و بعد از درج نماد برای عرضه به سازمان بورس معرفی خواهند شد.

منبع: ورزش 3
ارسال نظر