تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

ارزانی خودرو واقعیت دارد؟

قیمت خودرو در دی ماه نسبت به آذر با افت حدودا سه درصدی روبه‌رو شد. دلیل افت قیمت در اولین ماه زمستان به وعده رشد تولید و عرضه همراه با افزایش ۱۸درصدی قیمت در مبدا بازمی‌گردد. با این حال کارشناسان بازار معتقدند که اگر این وعده‌ها محقق نشود، دوماهه پایانی سال به‌دلیل نزدیکی به تعطیلات نوروزی قیمت‌ها روند صعودی به خود خواهد گرفت.

اقتصاد۲۴-  روند قیمت خودرو در دی ماه نسبت به آذرماه کاهشی شد. در شرایطی طبق داده‌های بازار آنلاین (دیوار)، خودرو در آذرماه با رشد ۷/ ۶‌درصدی قیمت روبه‌رو بوده که با کاهش حدود ۳‌درصدی این میزان در دی ماه به ۴‌درصد رسید. آذرماه امسال قیمت خودرو از مبدا، ۱۸‌درصد رشد را به خود دید حال آنکه قیمت‌ها در بازار برخلاف انتظارات با رشد ۱۸‌درصدی قیمت شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا پیش نرفت. وعده افزایش تولید و عرضه، کاهش نرخ ارز و در ادامه تداوم مذاکرات برجامی و خروج نسبی سرمایه از بازار خودرو، در ممانعت از رشد حداکثری قیمت‌ها تاثیرگذار بود.

با این حال قیمت‌ها در دی ماه نسبت به آذر روند نزولی به خود گرفت و از۷/ ۶‌درصد به ۴‌درصد رسید. با این وضعیت، اما فعالان بازار خودرو تاکید دارند که بازار راکد‌تر از همیشه است و معاملات در رکود به سر می‌برد. از سوی دیگر این فعالان بازار تاکید دارند که عرضه خودرو از سوی خودروساز به کمترین میزان خود رسیده و طبق وعده سیاستگذار خودرو پیش نرفته است.


بیشتر بخوانید: مقصر اصلی بی‌سامانی خودروسازان در کشور کیست؟


همراه با رشد ۱۸‌درصدی قیمت‌ها، سیاستگذار خودرو وعده افزایش ۱۳۰‌هزار دستگاهی خودرو نسبت به تولید سال آینده، تا پایان سال را داد. این در شرایطی است که کمبود ریزتراشه‌ها و عدم‌پرداخت بدهی قطعه‌سازان مانع عرضه بیشتر خودرو در دی ماه شده است. از سوی دیگر برخی اخبار از رشد خودرو‌های دپویی در پارکینگ خودروسازان خبر می‌دهند، خودرو‌هایی که به دلیل نقص قطعه امکان تجاری‌سازی ندارند. به این ترتیب سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور با عرضه اندک، قیمت‌ها در دی ماه نسبت به آذر کاهش نسبی داشته‌اند؟

تاثیر برجام بر بازار خودرو

در این زمینه برخی از فعالان بازار تاکید دارند که بلاتکلیفی برجام، بازار خودرو را نیز همچون دیگر بازار‌ها با رکود مواجه کرده است. به‌طوری که از یک سو متفاضیان خودرو با چشم انتظاری از فرجام برجام، دست از خرید کشیده‌اند و در انتظار وقوع معجزه کاهش قیمت‌ها در بازار هستند و از سوی دیگر فروشندگان نیز با پیگیری اخبار مربوط به مذاکرات برجام و همچنین آگاهی از وضعیت خودروسازی کشور، فعلا انگیزه‌ای برای عرضه ندارند. هرچند که ممکن است عرضه در ماه پایانی سال همراه با اوج‌گیری تقاضا صورت بگیرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر خودروسازان در بهمن و اسفند، دو ماهه اوج‌گیری تقاضا به دلیل نزدیکی به تعطیلات نوروزی، قادر به عرضه بیشتر خودرو نباشند به‌طور حتم قیمت‌ها بار دیگر رشد خواهند یافت.

اما بررسی آمار‌های دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته نیز که از داده‌های بازار آنلاین (دیوار) استخراج شده نشان از رشد ۲۲‌درصدی قیمت‌ها دارد. آنچه مشخص است در دی ماه سال گذشته به همراه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، بسیاری از بازار‌ها از جمله بازار خودرو با افت قیمت روبه‌رو شدند، این در شرایطی است که در دی ماه سال‌جاری نه‌تن‌ها از مشکلات خودروسازی در تحریم‌ها کاسته نشده بلکه نبود ریزتراشه‌های الکترونیکی نیز مزید بر علت شده و خودروسازی کشور را به نوعی زمین‌گیر کرده است.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر